Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-04-25, 23:58
Medlem
Detta är kanske en bagatell, men något som får mig på dåligt humör ibland...

Ibland går man in på en tråd och upptäcker att första inlägget består av något i stil med "Ta bort!" eller kanske "...". Därefter följer riktiga inlägg där ts har fått svar på den fråga som först ställdes, sedan har ts gått in och redigerat sin trådstart.

Jag tycker detta är oerhört irriterande, kanske mest för att jag är nyfiken av mig och vill veta vad de andra i tråden har svarat på. Det går ju inte att ta bort inlägg här, och vad jag förstått är anledningen att det inte ska bli en massa "hål" i trådar (vilket jag tycker är vettigt). Det är ju också tråkigt att svaren i tråden, som kanske kunde varit till nytta för någon annan, blir värdelösa eftersom ingen längre kan se vad de svarar på.

Tydligen brukar trådarna hamna i papperskorgen om de upptäcks, så detta är ju ett ganska smidigt sätt att komma runt "ingen radering av inlägg eller trådar"-principen. Känns rätt fult, särskilt när man ser andra trådar där folk förtvivlat undrar hur de ska få bort sina gamla trådar...

Fler som stört sig på detta? Varför gör man så här, vill man inte att något känsligt inlägg ska kopplas ihop med ens konto kan man ju enkelt skapa ett konto till? Kan mod se vad som stått innan redigeringen och återställa inläggen så tråden blir vettig igen? Eller borde trådstartsraderarna straffas?

Edit: Det är alltså trådar som dessa som är mitt irritationsmoment, särskilt så länge de ligger kvar på forumet och är synliga... Dessa har flyttats till papperskorgen.
https://www.flashback.org/t1179478
https://www.flashback.org/t1179056
Senast redigerad av Wildebeest 2010-04-26 kl. 00:03.
Citera
2010-04-26, 00:06
Medlem
Jag stör mig också väldigt mycket på detta. Men tyvärr så finns det nog inget man kan göra åt saken.
Citera
2010-04-26, 00:08
Medlem
R.Rs avatar
Alla har ju en timme på sig att redigera sina inlägg, så det är ju inte riktigt samma sak om någon ändrar det direkt jämfört med dem som sedan vill ha sina gamla trådar borttagna... Men visst är det du nämner ett otyg, ser jag att det sker upprepade gånger brukar jag dela ut en tillsägelse för det.
Citera
2010-04-26, 00:09
Medlem
roofens avatar
De försöker väl vara Mod-behjälpliga. Men visst ser trådarna ut som skit. Det intressantaste i de flesta trådarna är ju inte att problemet är löst utan hur det löstes(eller div. klavertramp på vägen).

Är ditt förslag att vi här diskuterar vad vi ska göra åt problemet, ex. förbjuda det, eller?
Citera
2010-04-26, 00:20
Medlem
epost72s avatar
Man ska nog inte fullt ut lasta TS när det ser ut som det gör i exemplen, det är ju även så att om övriga deltagare idiotförklarar en TS utan att citera det som ursprungligen skrevs, så kanske det känns bättre för TS att helt enkelt redigera bort sitt inlägg, för att slippa så med skammen.

Hittar man nu sådana trådar på forumet så är väl det bästa att rapportera dem så att de placeras i papperskorgen eftersom de inte fyller något syfte när de redigerats.

Detta med att återställa inläggen skulle strida lite mot praxis kring redigering av andras inlägg.
Citera
2010-04-26, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roofen
De försöker väl vara Mod-behjälpliga. Men visst ser trådarna ut som skit. Det intressantaste i de flesta trådarna är ju inte att problemet är löst utan hur det löstes(eller div. klavertramp på vägen).

Är ditt förslag att vi här diskuterar vad vi ska göra åt problemet, ex. förbjuda det, eller?

Får ni gärna göra!
Som sagt:
Citat:
Fler som stört sig på detta? Varför gör man så här, vill man inte att något känsligt inlägg ska kopplas ihop med ens konto kan man ju enkelt skapa ett konto till? Kan mod se vad som stått innan redigeringen och återställa inläggen så tråden blir vettig igen? Eller borde trådstartsraderarna straffas?
Om mod kunde fixa tillbaka inläggen som de var från början vore det suveränt, tycker jag. Men det kanske inte går att se sådan historik?

Skönt att jag inte är ensam. Jag menar, vem blir inte grymt nyfiken när man läser ett svarsinlägg som lyder "jag slutade läsa runt "rosa gris och yxa""?
Citera
2010-04-26, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Man ska nog inte fullt ut lasta TS när det ser ut som det gör i exemplen, det är ju även så att om övriga deltagare idiotförklarar en TS utan att citera det som ursprungligen skrevs, så kanske det känns bättre för TS att helt enkelt redigera bort sitt inlägg, för att slippa så med skammen.
Tycker det är onödigt att folk citerar ts, i alla fall om de fortfarande är på de första sidan av tråden. TS får väl redigera inlägget och förklara sig bättre så han/hon inte framstår som en idiot? Man kan ju göra mycket utan att ta bort hela frågan i inlägget. Har även sett sådana trådar där ts fått långa genomtänkta svar, då är det ju värre än om det bara är någon som svamlat och idiotförklarats...

Citat:
Detta med att återställa inläggen skulle strida lite mot praxis kring redigering av andras inlägg.
Mycket möjligt att du har rätt.
Citera
2010-04-26, 00:49
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Jag citerar allt som oftast just pga att folk ofta redigerar sina inlägg samtidigt som man svarar, man kan ju lägga citatet i spoiler så tar det mindre plats.

Nu är ju inte det fullt ut en lösning kanske, man kan ju bara svara för hur man själv gör sina inlägg.

Men är det verkligen så vanligt att man hittar långa utförliga svar i trådar där TS redigerat bort sin fråga?

Den första tråden Q: Vad vill du? A: Döda dig ditt äckel, innehöll absolut ingen idiotisk frågeställning, jag blev lite förvånad när jag såg hur några svarade.
Citera
2010-04-26, 01:16
Medlem
Citat:
Jag citerar allt som oftast just pga att folk ofta redigerar sina inlägg samtidigt som man svarar, man kan ju lägga citatet i spoiler så tar det mindre plats.

Nu är ju inte det fullt ut en lösning kanske, man kan ju bara svara för hur man själv gör sina inlägg.
Listigt! Men de flesta låter ju trådstarterna vara kvar, så det är ju sällan det behövs. (Bra förresten att du lägger första raden utanför spoilern, så man ser vad det är utan att öppna. Många gör inte det så man öppnar för att se om där är något spännande.)

Citat:
Men är det verkligen så vanligt att man hittar långa utförliga svar i trådar där TS redigerat bort sin fråga?
Det är nog inte vanligt, men jag har sett det.

Citat:
Den första tråden Q: Vad vill du? A: Döda dig ditt äckel, innehöll absolut ingen idiotisk frågeställning, jag blev lite förvånad när jag såg hur några svarade.
Jag hann aldrig läsa... Vad var frågeställningen?
Citera
2010-04-26, 01:16
Medlem
roofens avatar
Hela tanken med fb är att man är anonym, alltså får man i viss mån stå för det som man skrivit. Sen slipper man som läsare problemet med 30 trådar om samma sak som blir oläsliga för att några valde att förstöra sina trådar. Man skulle kunna gå så långt som att säga att det är att spotta resterande skrivare i tråden i ansiktet(vilket iufs aktivt görs 24/7 på vissa håll ).

Vi kan ju tänka oss hur forumet skulle se ut om säg 50 % av alla trådar såg ut på det här sättet. Antalet användare skulle nog drastiskt sjunka.
Citera
2010-04-27, 11:06
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Det finns ytterligare en aspekt, om man citerar i en tråd nämligen om tråden senare sammanfogas med en annan så kan den bli helt obegriplig om man inte citerat den som man svarar.

Citat:
Det är nog inte vanligt, men jag har sett det.
OK men gör en rapport på sådana trådar då, så får moderatorn avgöra om tråden ska finnas kvar, jag menar om frågan är bortediterad, så minskar ju värdet i tråden eftersom att man inte vet vad problemlösningen är avsedd för. (Knepig mening)
Citat:
Jag hann aldrig läsa... Vad var frågeställningen?
I korta drag så hade TS blivit hotad via MSN, om jag minns rätt.
Citera
2010-04-27, 11:25
Medlem
CureMes avatar
Det du eftersöker är alltså att få folk straffade när de inte tillfredsställer din nyfikenhet? Bra där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in