2010-04-25, 20:28
Medlem
Tjenare!

Fick höra detta ljud igår när jag och en polare stannade för att pilla lite med hans bilstereo. Platsen är ute på landet och klockan är strax före 22:00.

Först trodde vi att det var varandras mobiler det var fel på men sen märkte vi att ljudet åkte runt eller vad man ska säga, så det borde vara någon fågel eller nåt, men det jobbiga är att vi inte såg någonting alls, och det var ju ljusare än vad filmen från min skittelefon visar.

Här är filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=vCEUN-FBJL8
Får väl lägga till det att ljudet inte kommer från lampan i slutet av filmen utan runt den, sen sticker det iväg igen.

Vore trevligt om någon vet vad vi hörde så jag kan sluta tänka på det
Citera
2010-04-25, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NekinieH
Tjenare!

Fick höra detta ljud igår när jag och en polare stannade för att pilla lite med hans bilstereo. Platsen är ute på landet och klockan är strax före 22:00.

Först trodde vi att det var varandras mobiler det var fel på men sen märkte vi att ljudet åkte runt eller vad man ska säga, så det borde vara någon fågel eller nåt, men det jobbiga är att vi inte såg någonting alls, och det var ju ljusare än vad filmen från min skittelefon visar.

Här är filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=vCEUN-FBJL8
Får väl lägga till det att ljudet inte kommer från lampan i slutet av filmen utan runt den, sen sticker det iväg igen.

Vore trevligt om någon vet vad vi hörde så jag kan sluta tänka på det

Tror inte detta är precis ologiskt, kan ju vara en total myt också..
Det kanske nån ledning i lampan som precis håller på att sluta fungera..
Citera
2010-04-25, 20:41
Medlem
Dr.Dres avatar
En liten fågel som heter morkulla

Haha, paranormala fenomen...
Citera
2010-04-25, 20:48
Medlem
Dr.Brauns avatar
Hehe tänkte först att det är nån brunstig älg nånstans i skogen men de lät ju jävligt skumt när jag lyssnade nogrant.. typ som nått ljud ur nån science fiction rulle.. Eller typ Shewbacka som bäbis som skriker...
Citera
2010-04-25, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dre

youtube:ar "Eurasian Woodcock" men youtube eller mitt internet jävlas så det går segt

Edit: Jag hoppas du inte syftar på ljudet i de 10 första sekunderna? utan ljudet jag undrar om kommer på sekund 10
Senast redigerad av NekinieH 2010-04-25 kl. 21:05.
Citera
2010-04-25, 21:54
Medlem
cephs avatar
Åh, underbart! Vet inte vad det är men jag är glad att fler har skumma djur?-läten att få huvudbry över.

Själv så har jag hört ett konstigt pipande läte som rört sig i cirklar kring mig vid en specifik plats flera nätter i sträck om sommaren, det gör mig fullständigt galen att inte veta vad det är! Jag ska dit i sommar igen och spela in skiten, så får någon biolog reda ut det åt mig. Jag lutar mot att det i mitt fall rör sig om antingen mullvadssyrsa eller nattskärra men jag är inte helt hundra.

Jag ska googla runt en del på det här dock, det borde ju vara en fågel åtminstone. Egentligen borde Varulv elller snapcase flytta den här tråden till Biologi så att de andra biologerna här på FB får kika på det hela. De, i likhet med de flesta utbildade, skyr Paranormal-forumet som pesten pga. all total galenskap här.
Citera
2010-04-26, 01:07
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Morkullor flyger i cirklar kring sina häckplatser, gärna längs kraftledningsgator, vägar och andra avbrott i skogen. Samt utstöter pipande eller visslande ljud. Så det kan nog vara en sådan även där... Se om du kan se dem mot den ljusare himlen när den flyger förbi.
Citera
2010-04-26, 02:36
Medlem
behovsintes avatar
wow, exakt samma sak hände mig å en polare vi va ute å gick i skogen på en väg som leder up till en bondgård, ute vid en stor åker bärjade vi höra ljudet, först lät det som typ någon fågel låg i buskaget, när vi gått en bit lätt det från en annan plats, tänkte "ok där e en fågel till" efter en stund en helt annan plats så vi stannade för att lyssna, då märkte vi att det flög precis ovanför våra huvuden i en cirkel motsols sett nerifrån marken, vi stog där säkert 30min å började nästan bli lite rädda för man såg ingenting trots att det va ljust fortfarande, när vi började gå där ifrån förföljde ljudet oss en bra bit tills vi nådde väg som va täckt med skog i sidorna. klockan var runt 21:00-21:30, ska dit där imorgon hade vi tänkt å spela in det om det är kvar.

edit: hahahah kollade din video nu, va exakt samma ljud, sjukt kul att du sprang efter det :P det höll sig på samma plats hela tiden va?
Citera
2010-04-26, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av behovsinte
edit: hahahah kollade din video nu, va exakt samma ljud, sjukt kul att du sprang efter det :P det höll sig på samma plats hela tiden va?

coolt, då är det nån fågel eller nåt då, även fast den inte syntes har dock fortfarande inte lyckats hitta ljudet av en morkulla som stämmer överens på internet.
och jadå det höll sig till det området eller vad man ska säga, hela tiden, men det flyttade sig ju helt random
Citera
2010-04-26, 02:50
Medlem
behovsintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dre

det är inte ljudet i början, det är ljudet som hörs tydligast 0:40 och 0:46
vi observerade att ljudet upstog 4gånger på varje cirkelrörelse, så vi stog å pekade rakt ut i luften å sa "nu är den där", hör ljudet, *pekar ny riktning*, "nu e den där" och jag kan säga att himmeln va väldigt klar
Citera
2010-04-26, 02:52
Medlem
behovsintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NekinieH
coolt, då är det nån fågel eller nåt då, även fast den inte syntes har dock fortfarande inte lyckats hitta ljudet av en morkulla som stämmer överens på internet.
och jadå det höll sig till det området eller vad man ska säga, hela tiden, men det flyttade sig ju helt random
ingen fågel jag minns att jag hört, och jag har bott i skogen i 20år. kollade alla fåglar ni namngav här på youtube, där är inget i närheten

edit: NekinieH var bor du föresten? jag bor i skåne, kristianstad/hässleholms trakten
Citera
2010-04-26, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av behovsinte
ingen fågel jag minns att jag hört, och jag har bott i skogen i 20år. kollade alla fåglar ni namngav här på youtube, där är inget i närheten

edit: NekinieH var bor du föresten? jag bor i skåne, kristianstad/hässleholms trakten

Värmland, utanför arvika i skogen, har heller aldrig hört nåt sånt.
Ja, vi stod också och pekade som du sa, före jag började filma :P

Så jävla kul före vi drog för polarn blev rädd och ryckte till för han trodde det skulle komma in i bilen då han hade rutan nere, ljudet var väldigt nära då xD
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in