2010-04-24, 19:52
Medlem
pyromanzzs avatar
hej,

hitta denna artikel i SvD http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vad-kostar-invandringen_61728.svd
där det skrevs om att den kostade 267 miljarder under 1999.

jag undrar om det finns några nya siffor från 2008-09?
Citera
2010-04-24, 20:32
Medlem
KortStubins avatar
En invandrare betalar väl sin egen resa till Sverige och i regel har han/hon/de sökt ett jobb som fått han/hon/de att flytta hit. Det kan oxå vara så att han/hon/de funnit kärleken här och därför valt att flytta hit. Precis som du och jag skulle göra om vi valde att flytta till ett annat land. Som jag ser det är invandrare en kategori och flyktingar en annan kategori. Vilken kategori är det du och din länkade artikel syftar på? Iofs blir en flykting som får uppehållstillstånd oxå en invandrare, eller nysvensk vid medborgarskap men den processen tar sin tid och är inget omedelbart begrepp. Oavsett kategori så tror jag de flesta av oss som redan bor i Sverige lider minimalt av hur mycket invandringen kostar även om många av oss i detta landet gärna och ofta skyller på invandringen när vi inte "vill" eller klarar av att fixa oss själva ett någorlunda bra liv. Jag vill tillägga att jag inte tillhör den rika befolkningen. Jag tjänar iaf tillräckligt för kunna leva och betala skatt i Sverige. Jag skulle mer än gärna betala några procent extra i skatt för att alla behövande på denna planeten skulle få äta sig mätta och ha någonstan att bo .
Citera
2010-04-24, 20:34
Medlem
KortStubins avatar
Vill påpeka att jag läst artikeln där den säger flyktinginvandringen i början för att sedan bara säga invandringen. En aning vinklad artikel.
Citera
2010-04-24, 20:38
Medlem
ant's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
En invandrare betalar väl sin egen resa till Sverige och i regel har han/hon/de sökt ett jobb som fått han/hon/de att flytta hit. Det kan oxå vara så att han/hon/de funnit kärleken här och därför valt att flytta hit. Precis som du och jag skulle göra om vi valde att flytta till ett annat land. Som jag ser det är invandrare en kategori och flyktingar en annan kategori. Vilken kategori är det du och din länkade artikel syftar på? Iofs blir en flykting som får uppehållstillstånd oxå en invandrare, eller nysvensk vid medborgarskap men den processen tar sin tid och är inget omedelbart begrepp. Oavsett kategori så tror jag de flesta av oss som redan bor i Sverige lider minimalt av hur mycket invandringen kostar även om många av oss i detta landet gärna och ofta skyller på invandringen när vi inte "vill" eller klarar av att fixa oss själva ett någorlunda bra liv. Jag vill tillägga att jag inte tillhör den rika befolkningen. Jag tjänar iaf tillräckligt för kunna leva och betala skatt i Sverige. Jag skulle mer än gärna betala några procent extra i skatt för att alla behövande på denna planeten skulle få äta sig mätta och ha någonstan att bo .
Så du tror inte att 267 miljarder bränner lite i fickan på gemene man?
Citera
2010-04-24, 20:39
Medlem
Brillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Jag tjänar iaf tillräckligt för kunna leva och betala skatt i Sverige. Jag skulle mer än gärna betala några procent extra i skatt för att alla behövande på denna planeten skulle få äta sig mätta och ha någonstan att bo .

Du kommer ingen vart genom att importera en bråkdel till Sverige. Skulle du verkligen vilja hjälpa alla behövande på planeten så skulle vi använda alla de pengar som går åt att "hjälpa" en relativt liten skara i Sverige till att hjälpa människor som faktiskt behöver hjälp. Då skulle vi hjälpa långt fler människor än de som kommer hit, och som i de flesta fall inte ens behöver vår hjälp.
Citera
2010-04-24, 21:26
Medlem
vidrigjattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brillan
Du kommer ingen vart genom att importera en bråkdel till Sverige. Skulle du verkligen vilja hjälpa alla behövande på planeten så skulle vi använda alla de pengar som går åt att "hjälpa" en relativt liten skara i Sverige till att hjälpa människor som faktiskt behöver hjälp. Då skulle vi hjälpa långt fler människor än de som kommer hit, och som i de flesta fall inte ens behöver vår hjälp.

Som ändå inte fungerar. På grund av västerländernas "hjälp" till Afrika sedan 80-talet finns det FLER negrer idag som lider än ifall vi inte hade hjälpt dem. Nice va? Att allting med mångkultur, humanism och så vidare bara är att vrida på och gå åt motsatt håll så får man rätt?
Citera
2010-04-24, 21:52
Medlem
KortStubins avatar
"Du kommer ingen vart genom att importera en bråkdel till Sverige. Skulle du verkligen vilja hjälpa alla behövande på planeten så skulle vi använda alla de pengar som går åt att "hjälpa" en relativt liten skara i Sverige till att hjälpa människor som faktiskt behöver hjälp. Då skulle vi hjälpa långt fler människor än de som kommer hit, och som i de flesta fall inte ens behöver vår hjälp."

En bråkdel säger du? Nu är det ju så att det inte bara är Sverige som tar emot flyktingar eller befolkas av invandrare. Vi kan givetvis inte hjälpa alla, det förstår jag. Och alla kan inte ha samma levnads standard som de som jobbar och får en hyfsad inkomst varje månad. Jag vet hur det är att vara i skiten i flera år utan jobb och bostad. Hade jag inte bott i Sverige och fått socialbidrag emellanåt hade jag troligen varit död eller bott i en container. Vill påpeka att jag hade en jävligt stark vilja att ta mig ur skiten och lyckades fixa jobb och bostad och lösa mina skulder. Och jag vet att det finns många som utnyttjar vår välfärd ...både födda Svenskar och Utlandsfödda.

Men min poäng är fortfarande att det är skillnad på invandre och flyktingar i praktiken, och att jag mer än gärna hjälper folk i nöd(inte nödvändigtvis genom skatter)
Citera
2010-04-25, 10:35
Medlem
AJ37s avatar
Tror summan ligger på cirka 40 miljarder/år (vad jag har hört i alla fall)
Citera
2010-04-25, 10:54
Medlem
cp-apas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AJ37
Tror summan ligger på cirka 40 miljarder/år (vad jag har hört i alla fall)
Nej det stämmer verkligen inte. Danmark som har en betydligt gynnsammare situation med invandrare har kanske dubbla den siffran i kostnad.

Jag har dock inte statistik på mig för tillfället.

Nederländerna, som är dubbelt så stort som Sverige har väl räknat med ungefär 170-200 miljarder eller något liknande.

En siffra för Sveriges del skulle då kanske ligga på mellan 80 och 100 miljarder kronor. Lågt räknat, vissa saker kan man inte räkna på hur som helst eftersom det inte går att föra statistik över, eller för att statistik inte finns om ämnet. Brottsligheten och andra offentliga kostnader exempelvis, finns det stora kostnader som av olika skäl inte kan räknas.

Siffran på 267 miljarder kronor ligger troligtvis närmare sanningen än 40 miljarder. Men du kommer aldrig att få en statlig utredning som ärligt undersöker saken. Regering och riksdag arbetar nämligen inte för oss utan för utländska intressen, verkar det som.
Citera
2010-04-25, 15:39
Medlem
killesthlms avatar
Som jag skrev i ett annat inlägg.

Flyktingarna inte bara kostar en massa genom sitt bidragsberoende utan också
hämmar utvecklingen i storstadsregionerna. Genom att de sitter på majoriteten
av alla hyreslägenheter som betalas av soc bidrag har företagen
svårigheter att få tag i kvalificerad arbetskraft eftersom det råder stor brist
på bostäder.
Jag vet flera som blivit erbjudna jobb men har varit tvugna att tacka nej eftersom de inte hittat någonstanns att bo.
Citera
2010-05-07, 22:29
Medlem
Man borde verkligen pressa för en ordentlig utredning i frågan, det kan ju inte vara helt lätt att mäta på ett bra sätt eftersom det är så många olika faktorer som ska med. Men fram tills att vi vet så är det många diskussioner som blir ganska meningslösa, men det är väl så makthavarna vill ha det. I själva verket är de väl livrädda för att de riktiga siffrorna ska komma fram. Det är många (inklusive mig) som misstänker att kostnaderna är betydligt större än vad någon har trott. Det som borde ingå i den här massiva utredningen är även hur mycket sverige TJÄNAR på invandringen. Jag skulle tippa att det är ungefär en hundradel av vad den kostar.
Citera
2011-01-19, 21:08
Medlem
Astraeas avatar
Tja, om man tar och räknar på uppgifterna i TS länk (vilket jag faktiskt gjorde idag på kommentarsfältet på en av Sveriges favorittidningar - jäklar vad hatad man blev!) så blir det uppemot 500 miljarder.

År -99 var det ju 267 miljarder. Då var invandringen ca 50 000, 2010 var den strax över 100 000.
Man kan göra så enkelt för sig att man helt enkelt dubblar kostnaderna för -99 och då får man 534 miljarder.
Sedan ska man självklart räkna bort vad vi har "tjänat" på invandringen. Det finns ju faktiskt integrerade invandrare som skaffar jobb och lär barnen svenska, även om detta i varje fall i min kommun verkar vara ett utdöende släkte. Men eftersom jag inte hittat någon statistik på hur mycket invandrare betalar i skatt, så har jag rundat av nedåt till 500 miljarder.

Går man in på regeringens hemsida och kollar på statsbudgeten för 2011 ser man att de har räknat med att få ca 833 miljarder i intäkter. Stämmer då "min" siffra (vilket vi inte vet, men jag chansar på det) betyder det att ungefär 60% av statens finanser går till just invandringen. Jag vill betona än en gång att det jag räknat ut inte är en officiell siffra. Det diffar nog på ett tiotal miljarder åt något håll, men hur som helst ser det skrämmande ut. Även om siffran för -99 stämt idag hade det varit mer än en fjärdedel av alla pengar staten har till sitt förfogande. Detta förutsätter att mannen ifråga räknat rätt, men jag litar mer på en universitetslektor i företagsekonomi än våra politiker där bara en handfull har godkänt betyg i grundskolematte.

Som jämförelse kan nämnas att "Hälsovård, sjukvård och social omsorg" bara får 60 miljarder det här året, "Arbetsmarknad och arbetsliv" strax under 70 miljarder och "Integration och jämställdhet" (där vi faktiskt behöver pengar!) endast 6 miljarder.

För den som vill kika närmare kan statsbudgeten hittas här: http://www.sweden.gov.se/sb/d/13561
Utgifter och inkomster går att finna till vänster på sidan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in