Tja, om man tar och räknar på uppgifterna i TS länk (vilket jag faktiskt gjorde idag på kommentarsfältet på en av Sveriges favorittidningar - jäklar vad hatad man blev!) så blir det uppemot 500 miljarder.
År -99 var det ju 267 miljarder. Då var invandringen ca 50 000, 2010 var den strax över 100 000.
Man kan göra så enkelt för sig att man helt enkelt dubblar kostnaderna för -99 och då får man 534 miljarder.
Sedan ska man självklart räkna bort vad vi har "tjänat" på invandringen. Det finns ju faktiskt integrerade invandrare som skaffar jobb och lär barnen svenska, även om detta i varje fall i min kommun verkar vara ett utdöende släkte. Men eftersom jag inte hittat någon statistik på hur mycket invandrare betalar i skatt, så har jag rundat av nedåt till 500 miljarder.
Går man in på regeringens hemsida och kollar på statsbudgeten för 2011 ser man att de har räknat med att få ca 833 miljarder i intäkter. Stämmer då "min" siffra (vilket vi inte vet, men jag chansar på det) betyder det att ungefär 60% av statens finanser går till just invandringen. Jag vill betona än en gång att det jag räknat ut inte är en officiell siffra. Det diffar nog på ett tiotal miljarder åt något håll, men hur som helst ser det skrämmande ut. Även om siffran för -99 stämt idag hade det varit mer än en fjärdedel av alla pengar staten har till sitt förfogande. Detta förutsätter att mannen ifråga räknat rätt, men jag litar mer på en universitetslektor i företagsekonomi än våra politiker där bara en handfull har godkänt betyg i grundskolematte.
Som jämförelse kan nämnas att "Hälsovård, sjukvård och social omsorg" bara får 60 miljarder det här året, "Arbetsmarknad och arbetsliv" strax under 70 miljarder och "Integration och jämställdhet" (där vi faktiskt behöver pengar!) endast 6 miljarder.
För den som vill kika närmare kan statsbudgeten hittas här:
http://www.sweden.gov.se/sb/d/13561
Utgifter och inkomster går att finna till vänster på sidan.