• 1
  • 2
2010-04-24, 17:56
Medlem
IkaGlens avatar
Jag är evigt tacksam för att du engagerar dig och nog kanske jag kommer att lösa det men nu kom mitt andra problem efter installationen. När jag kör cmd och försöker skriva in det där ipk numret så säger det åtkomst nekad, förhöjda privilegier nödvändiga.
Kontot jag är inloggad med står att det är administratör men det funkar ändå inte.
Citera
2010-04-24, 18:14
Medlem
hasenfrasens avatar
Trevligt att du läst på lite och iaf försökt.

Skapa en genväg på skrivbordet, fyll i CMD och tryck enter och tryck enter en gång till.
Nu har du en genväg till CMD.EXe på skrivbordet, högerklicka och välj att köra som admin så får du en kommandoprompt med admin-rättigheter.
Citera
2010-04-24, 18:22
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IkaGlen
Jag är evigt tacksam för att du engagerar dig och nog kanske jag kommer att lösa det men nu kom mitt andra problem efter installationen. När jag kör cmd och försöker skriva in det där ipk numret så säger det åtkomst nekad, förhöjda privilegier nödvändiga.
Kontot jag är inloggad med står att det är administratör men det funkar ändå inte.
Du kan skriva "cmd" i sökfältet i startmenyn, och då kommer det upp som sökresultat. Högerklicka på det och välj "Kör som administratör".
Senast redigerad av sWeePerr 2010-04-24 kl. 18:24.
Citera
2010-04-24, 23:14
Medlem
IkaGlens avatar
Tjusigt grabbar. Nu är lördagsstöket med premiärgrillning över så nu kan man i lugn och ro försöka sig på det där.
Citera
2010-04-24, 23:59
Medlem
IkaGlens avatar
Har nu tankat ner filerna och bränt på skiva och stoppat den andra datorn.
Av vad jag förstår om jag har gjort rätt så har jag nu bytt nyckel och installerat en fil som jag la i roten på c som hette packardbell-pacbell-b001.0bawrd-2.0.xrm-ms med att skriva slmgr.vbs -ilc C:\packardbell-pacbell-b001.0bawrd-2.0.xrm-ms i prompten.
Och även slmgr.vbs -ipk och en lång radda med bokstäver och siffror. Båda gångerna sa den att jag successfullt installerat nåt på min dator.

Men när jag läser på en av sidorna står det så här
Citat:
i.e.: A+B+C = Vista Activated Offline
OEM SLP Key + OEM Certificate + Full SLIC Table = Vista Activated Offline
If one (A,B or C) is missing, activation will fail!

Note: (the SLIC table can be emulated)

Det följde ju även med nån binfil som man ska göra vad med?

Och än en gång är jag evigt tacksam för att du orkar hjälpa knallkorkar som mig som egentligen bara förstår sig på gamla veteranbilar och annat strunt. Im too old for this shit som nån sa.
Senast redigerad av IkaGlen 2010-04-25 kl. 00:01.
Citera
2010-04-25, 01:27
Medlem
hasenfrasens avatar
Då din dator kommer från fabrik med Vista förinstallerat har den redan SLIC 2.0 i DMI-arean i BIOS så det behövs ingen extra emulering/loader/whatever.

Vad säger den nu om din dators validering efter att du har startat om datorn? Tryck WINDOWS-BREAK

Har datorn skadade filer KAN den fela på valideringen, isf lär du läsa vidare @ http://social.microsoft.com/Forums/e...evista/threads därför att finns hopers lösningar på olika typer av problem. Men ivfsh så är det bara att köra om proceduren med "slmgr -ipk" och "slmgr -ilc" för att återaktivera licensen efter en lyckad fil-reparation.
Citera
2010-04-28, 21:12
Medlem
IkaGlens avatar
Får dra upp det här igen då jag inte får licensen att funka verkar det som. Att byta nyckel funkar men när jag kör slmgr.vbs -ilc c:\packardbell-pacbel-b001.0bawrd-2.0.xrm-ms så får jag ett felmeddelande typ kör slui.exe och lite siffror.

Vad gör jag för fel?
Är det rätt licensfil jag försöker köra för det första? Och som det är nu har jag bara lagt den under c: som jag fattat att man ska göra.
Citera
2010-04-29, 01:18
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IkaGlen
Får dra upp det här igen då jag inte får licensen att funka verkar det som. Att byta nyckel funkar men när jag kör slmgr.vbs -ilc c:\packardbell-pacbel-b001.0bawrd-2.0.xrm-ms så får jag ett felmeddelande typ kör slui.exe och lite siffror.

Markera upp felmeddelandet och klistra in det i ditt svar.

Använde du rätt nyckel? dvs en Home-nyckel om du har Vista Home installerat. Du kan inte upp/nedgradera enbart genom att byta nyckel.
Citera
2010-04-29, 16:59
Medlem
IkaGlens avatar
Jodå, har premium och använde en premiumnyckel. Kan ju vara så enkelt att jag måste installera drivrutiner för nätverkskortet och att det då aktiverar windows. Men jag tycker att det borde gå att göra offline. Var det inte det som skulle ske om man gjorde allt rätt som du försökt pränta in i mitt trögfattade huvud.

fan när jag var yngre var det enda man behövde kunna om datorer Load L, justera tonhuvud och diverse enkla kommandon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in