2010-04-23, 21:16
Medlem
Humpers avatar
Hej, skall fixa ihop och tillaga en 3 rätters meny som kommer bli bedömd.
Skall bara vara till 6 personer och har 3-4h på mig, så har ganska bra med tid.

Jag hade tänkt mig:

______Förrätt -> varmrätt -> efterrätt
  • svamp -> fisk (gös, abbore, torsk?) -> Choklad
  • kallrökt fisk -> nöt innerstek -> skogsbär

Ni får gärna komma med förslag på rätter eller andra ordningar.
Har ca 2 gånger på mig att testa nu före hemma så borde nog få de bra med
planering.

Huvudråvaror:
Förrätt
  • Rökt fisk (kall/varm rökt)
  • svamp
  • rotsaker
Varmrätt
  • Nöt innerstek
  • grisnacke
  • hel broiler (kyckling)
  • "dagens färska fisk"
Efterrätt
  • skogsbär
  • äppel
  • choklad

Tack i förväg, alla tips uppskattas!

OFFTOPIC:
Såg tråden om knivar och undrade ifall de bara var jag som gillar tandade kockknivar (för t.ex tomater, paprika, bröd, m.m.)?

MvH,
Humper
Citera
2010-04-23, 23:06
Medlem
Hyxxs avatar
Lite förslag då!

Svampförrätter:
-svampsoppa
-smörstekt svamp på toast
-svamptatar (här kan du improvisera och ha i nån rökt fisk )
-vinmarinerad portabello med en sallad på ruccola...
-"falska sniglar", dvs vitlöksgratinerade "champinjonhattar"

Till dina huvudrättsalternativ har jag inga förslag... än.

Till efterrätt är chokladganache ett suveränt och uppskattat alternativ Man kan nog servera en äppelkompott till det. Fast fråga DePaul om det, han är bäst på mat
Citera
2010-04-24, 00:19
Medlem
Humpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyxx
Lite förslag då!
Till dina huvudrättsalternativ har jag inga förslag... än.

Till efterrätt är chokladganache ett suveränt och uppskattat alternativ Man kan nog servera en äppelkompott till det. Fast fråga DePaul om det, han är bäst på mat

Ser att du tänkte lite som mig.
Citat:
-svampsoppa
Var de första jag tänkte på, men hur får man den lite mer speciell?
Vill ju inte mixa den då jag antaligen tänkte ha champinion soppa isånafall och då
blir den grådaskig. Tillbehör, knaperstekt finthackat bacon/sidfläsk, någon slags krocketter/bröd(?), gräslök..
-smörstekt svamp på toast
Blir lite för tråkigt i min mening, får en jägarmacka utan biff :P
-svamptatar (här kan du improvisera och ha i nån rökt fisk )
Kan funka, går ju att köra små fina högar med tillbehör bara man ser till att de inte blir för mycket.
-vinmarinerad portabello med en sallad på ruccola...
Var den andra grejen jag tänkte på också (ungefär), gott är de men jag har inprincip noll kunskap om
portobello, har bara smakat en gång och aldrig lagat något av de.
-"falska sniglar", dvs vitlöksgratinerade "champinjonhattar"
(Champinjon provensal?) Ganska intressant, skulle kunna ha dem på en sallad med
ruccola, hasselnötter, granatäpple, ost

Är nästan sista som skulle vara roligast, men måste komma på något så man får de lite mer avancerat kanske.

Till varmrätt tänkte jag att man kan ta 2 abborrfiléer kapa av dem lätt i båda ändor och
ta plastfolie snurra runt så att de blir en "korv". Kör i ånga(?) och sedan smörsteker.
Som tillbehör kanske de kan vara potatis, dill+smör+salt (y). Dock gjorde jag detta fast med grillad
torsk+vittvins sås med pomme-parisienne, blev gott ivf, vill dock gärna ha något annat nu då.

Efterrätt, chokladganache har jag faktiskt aldrig hört talas om. Kollade lite men fick inte allt för klart för mig vad de var.

Första som kom i huvudet på mig var choklad/kaffe fondant som man sedan garnerar med skogsbär (så får man in två på den). Dock är de lite vanligt och helst något annat.

Måste fara ut och handla imorgonbitti så får försöka hitta på något nu så ja hinner testa.

Tack för tipsen, kom gärna med mera!

MvH
Citera
2010-04-24, 01:09
Medlem
Hyxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humper
Till varmrätt tänkte jag att man kan ta 2 abborrfiléer kapa av dem lätt i båda ändor och ta plastfolie snurra runt så att de blir en "korv". Kör i ånga(?) och sedan smörsteker.
Som tillbehör kanske de kan vara potatis, dill+smör+salt (y). Dock gjorde jag detta fast med grillad
torsk+vittvins sås med pomme-parisienne, blev gott ivf, vill dock gärna ha något annat nu då.

Gillar att du inte (eller?) tänker ha fisk/kött till både förrätt och varmrätt. Blir trist med en s.k. "röd tråd" i min mening.... Iaf, kör enkelt! Det blir oftast bäst så. Du kan göra en spännande variant med lite knaperstekt fin chorizo till vit fisk, blir skitgott!

Svampsoppa; ja, ganska trist om man inte har de rätta tillbehören (såsom knaperstekt sidfläsk tex).
Toasten är rätt trist den med... men Potabello! Det är en ganska "köttig" svamp. Jag har marinerat den i rödvin, vitlök och en massa annat gojjs som jag inte minns just nu; men det blev jävligt gott. Grillade den Skiva upp en vinmarinerad, nygrillad portabello på en bädd av ruccola (el. liknande) med dressing och hyvlad parmesan! Gör garanterat succé!
Svamptartar är bara nåt jag hittade på spontant när jag läste om fisk till förrätt... men du kan säkert hitta recept
"Falska sniglar"... åt det i USA för ett par år sedan, mkt gott! Recept exempel: http://www.dn.se/mat-dryck/recept/vi...iglar-1.372296

Chokladganache åt jag i Frankrike för ett tag sen. Det var en seg, kolaaktig chokladdessert. En liten bakelse av choklad med en seg, fast lite rinnig, chokladfyllning. En hallonröra och lättvispad grädde till fick jag
Tycker inte att du ska blanda kaffe med skogsbär, eller choklad och skogsbär, men det är bara en smaksak. Gillar då bättre choklad med klassiska frukter, såsom apelsin eller hallon
Citera
2010-04-24, 14:54
Medlem
Humpers avatar
Yes ny dag nu, varit och köpt men hittade absolut ingen portobello på denhär ön.
Testar ivf att marinera champinjoner (lite skeptiskt) med rödvin, vitlök, timjan och merjam.
Sedan kör jag en lite blanding på de två, att jag vitlöksgratinerar dom också (smör, vitlök, persilja?).

Som varmrätt testar jag nu gryta. Lite liknande denna:
http://www.menyse.com/3.15548/recept...prig-fiskgryta

Tänkte:
Grädde, cremefraiche, citron, hummerfond, vittvin, paprika och purjo.
Koka ihop lite och sedan ala minute köra i laxbitar, räkor och garnera med oskalade räkor, gräslök och dill.

Till detta blir det bulgur som jag gör cylinderformat.

Efterrrätt:
Något i denna stil, hittade så enormt goda jordgubbar så :P
http://www.menyse.com/3.11430/recept...jordgubbssalsa
Lätt, snyggt, gott? Hur kan man få den bättre, eller hur kan jag få allt bättre?

MvH,
H
Citera
2010-04-24, 17:41
Medlem
Är det till någon tävling?

Som meny verkar det ganska ogenomtänkt utan röd tråd...

Det finns ju så mycket roligt att göra med svamp!

Det är inte riktigt svampsäsong nu, så jag hade kört på rökta fisken somm förrätt...vill du ha tips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in