2010-04-23, 17:22
Medlem
Dalailamas avatar
Jag har stora problem med dygnsrytmen.

När jag ibland har ställt om helt så att jag mer eller mindre är uppe hela natten och sover på dagen så får jag alltid huvudvärk när jag vaknar och är extremt trött, sliten och slö.

Vad beror detta på? Om kroppen har fått tillräckligt med sömn så borde jag väl må ok när jag väl vaknar, oavsett tid på dygnet?

Bara nyfiken
Citera
2010-04-23, 17:24
Medlem
zenraws avatar
Om du ställer om helt och hållet, så att du alltid sover på dagen och är vaken hela natten så avtar nog huvudvärken. Jag tror inte hjärnan hinner ställa om ordentligt när du är vaken en helt natt.
Citera
2010-04-23, 17:50
Medlem
Adjutors avatar
Hej!

Att vända lite hipp som happ på dygnet är ingen god idé. Kroppen är gjord för att följa en viss rytm, försök att inte vända på dygnet för mycket så ska du se att dina besvär försvinner. Sen är det bra att hålla en bra sömnhygien för att man ska må bra över huvudtaget:

Länk till kroppens rytm(som jag inte läste alltför noga, bara att googla själv iofs):http://www.djur.cob.lu.se/Djurartiklar/Djur_2/Cirka.html

Länk till sömnhygien: http://psykologtjanst.se/Somnhygien.htm

Mvh Adjutor
Citera
2010-04-23, 22:27
Medlem
Nikksters avatar
Hjärnan är programmerad till att sova på nätterna och vara vaken på dagarna. Försöker du ändra detta så är det inte konstigt att din hjärna säger ifrån sig. Ändra till din vanliga dygnsrytm så ska du se att din huvudvärk släpper/avtar.
Citera
2010-04-24, 07:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nikkster
Hjärnan är programmerad till att sova på nätterna och vara vaken på dagarna. Försöker du ändra detta så är det inte konstigt att din hjärna säger ifrån sig. Ändra till din vanliga dygnsrytm så ska du se att din huvudvärk släpper/avtar.
Programmerad och programmerad, det handlar väl snarare att den är van vid att sova på natten.

Det är bara sova 5 - 10 dagar på dagen så börjar du bli van och huvudvärken kommer också gå bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in