2004-03-26, 20:59
Medlem
Odins avatar
Som bekant har det svenska språket, precis som alla språk, förändrats genom seklen. Därför är det, enligt principen, logiskt att förortsslang, invandraruttryck och liknande, införlivas officiellt i det svenska språket.
Tyvärr så låter det avskyvärt i mina öron. Jag skulle hellre återuppta äldre ord, t ex medelst, eljest, ehuru osv. Det kommer rimligtvis inte att ske, utan språkhistorien fortsätter som vanligt.
Vad är era åsikter kring detta?
Citera
2004-03-26, 21:11
Medlem
M2ks avatar
Håller med dig, men det är nog kört.

Saxat ur ' Forskning & Framsteg ' :

Island vs Sverige
Islänningarna har medvetet strävat efter att hålla sitt språk så fritt som möjligt från internationella lånord. Först isolering och sedan nationalism har skyddat isländskan. Dagens islänningar kan därför ganska obehindrat läsa de fornisländska sagorna.

Svenskan däremot har genomgått rakt motsatt utveckling, vilket inte är märkligt. Det naturliga är att språk förändras. Det är isländskan som utgör undantaget.

Samhällelig förändring leder nästan alltid till språklig förändring. Dels upplöses språkliga normer under tider av social omdaning, dels ställs nya krav på att språket ska kunna uttrycka den nya verkligheten.

Ref - http://www.fof.se/main/artikelPrint.lasso?id=99547

'Sen må thet hvare intil enhvar at behware thet gamle språkh'

===============================
Egen framgång är guld värd, andras motgång heller icke att förakta
===============================
*Håll dig till ämnet*Tala swenska*
Citera
2004-03-26, 23:34
Medlem
enverhoxha99s avatar
Instämmer också i detta, men jag är trots allt inne på linjen att man inte behöver se en total förflackning av det svenska språket om det bara finns tillräckligt många som fortfarande bemödar sig om att vårda språket.

Tyvärr verkar det inte längre ligga i skolans intresse att så sker eftersom det språkbruk som idag finns har väldigt lite att göra med den svenska vi lite äldre fick lära oss i skolan.
Allt fler elever lämnar grundskolan utan att korrekt kunna tala eller skriva det svenska språket och det är i mitt tycke förfärligt. Jag tycker att en stor del av skulden måste läggas på dagens skola. Men det är klart, skär man ner där precis som i övriga delar av statlig och kommunal verksamhet får man naturligtvis skörda frukterna av det:mad:

Nej, upp till kamp för att få behålla det svenska språket intakt i största möjliga omfattning!
Citera
2004-03-27, 00:23
Medlem
Ruskigbusss avatar
Får nog be om att anmäla en avvikande åsikt.

Ehuru undertecknad inte har någon större svårighet att uttrycka sig ålderdomligt - tycker jag nog att språk skall leva. Låneord ger friskhet och variation samt underlättar kommunikation mellan språken.

För egen del anser jag stenålderssvenskan vara svår att använda och saknar ord för många av de tingestar som jag omger mig med, såsom tejp, fönster och frukost. För dessa ord är jag innerligt tacksam för de föregångsmänniskor som började med dessa lån.

Särledes som man i min profession ständigt utsätts för anglosaxiska termer, finner jag det synnerligen behändigt att använda det speciella subspråket svengelska som kan finnas obegripligt för utomstående.
Citera
2004-03-27, 00:53
Medlem
li pos avatar
däremot är det jobbigt med särskrivning som inte är modernisering utan en sorts korsbefruktning mellan engelska och svenska som får förödande resultat - jag behöver knappast räkna upp några exempel. att nya ord flyttar in är positivt men när hela strukturen ändras blir det till slut väldigt konstigt och väldigt ologiskt. framför allt också med felsyftningar som blir allt vanligare.

ot:
nu när värsta språket gått i graven som det mest liberala och, får man anta, populära, språkforumet undrar man vad som ska rädda lunarstormgenerationen från totalt grammatiskt förfall?

äsch nu låter man gammal igen..
Citera
2004-03-27, 00:55
Awaiting Email Confirmation
Shejk Linuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
'Sen må thet hvare intil enhvar at behware thet gamle språkh'
Sen?

Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
För egen del anser jag stenålderssvenskan vara svår att använda och saknar ord för många av de tingestar som jag omger mig med, såsom tejp, fönster och frukost. För dessa ord är jag innerligt tacksam för de föregångsmänniskor som började med dessa lån.
Inte ens den mest idoge språkpolis skulle väl hetsa upp sig över de ord som du ger exempel på. Det som många ser negativt på är när ett fungerande ord byts ut mot ett i deras tycke sämre ord.
Citera
2004-03-27, 01:12
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shejk Linus
Inte ens den mest idoge språkpolis skulle väl hetsa upp sig över de ord som du ger exempel på. Det som många ser negativt på är när ett fungerande ord byts ut mot ett i deras tycke sämre ord.

Nej - givetvis inte - det var därför jag gav de som exempel. Fungerande ord byts inte ut, de kompletteras. Och för de som använder dem - så är de ju bättre.

Exempel är en diskussion som jag hade med någon ang ordet googla.
Han påstod att detta ordet inte fanns, när jag sedan visade Språknämndens godkännande, så accepterade han ordet men tyckte att det var fånigt.

Visst kan man säga "söka med hjälp av internetplatsen Google", men ordet "googla" beskriver exakt detta.

Min poäng är att ord som har lånats in för länge sedan betraktas som del av Svenskan.
Men ord som kommer in nu - betraktas som undermåliga och fel.

Jag är ganska säker på att många ord från t ex Rinkebysvenskan kommer att vara "riktiga" ord för kommande generationer. Starka kandidater är jalla, guss och shoo.
Citera
2004-03-27, 02:04
Awaiting Email Confirmation
Shejk Linuss avatar
"Googla" är ett helt onödigt ord. Ingen bryr sig om huruvida man hittade sin information via Google eller AltaVista.
Citera
2004-03-27, 02:11
Medlem
li pos avatar
google är i min mening mycket bättre än altavista, och såvitt jag förstått mycket populärare, kanske tack vare den underhållande bildsökningsfunktionen. och det är viss skillnad talspråksmässigt på att googla och att "altavista". googla är ett tydligare verb, så man slipper missförstånd. och "söka" anger inte hur, vilket försvårar för vederbörande att kolla källan, om det nu skulle behöva dras till en sån punkt, eftersom det då är lätt att gå till google och söka på ordet. till exempel.

inte konstigare än att folk säger pc istället för personlig dator. en pc är inte en mac medan en personlig dator kan vara både mac och pc. det underlättar i långa loppet med många ord, även om de kan verka onödiga.
Citera
2004-03-27, 02:15
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
"Googla" är ett helt onödigt ord. Ingen bryr sig om huruvida man hittade sin information via Google eller AltaVista.

Det är totalt ovidkommande om någon TYCKER att ett ord är onödigt. Ordet finns och beskriver exakt en företeelse. Och det fyller en funktion i språket annars skulle det inte finnas.
Citera
2004-03-27, 02:16
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av li po
google är i min mening mycket bättre än altavista, och såvitt jag förstått mycket populärare, kanske tack vare den underhållande bildsökningsfunktionen. och det är viss skillnad talspråksmässigt på att googla och att "altavista". googla är ett tydligare verb, så man slipper missförstånd. och "söka" anger inte hur, vilket försvårar för vederbörande att kolla källan, om det nu skulle behöva dras till en sån punkt, eftersom det då är lätt att gå till google och söka på ordet. till exempel.

inte konstigare än att folk säger pc istället för personlig dator. en pc är inte en mac medan en personlig dator kan vara både mac och pc. det underlättar i långa loppet med många ord, även om de kan verka onödiga.

Kunde inte sagt det bättre själv. Och nu slapp jag eftersom du sa det.
Citera
2004-03-27, 06:11
Medlem
M2ks avatar
Modernisering av svenskan

Citat:
Sen?
Än Zen?

Fickla är det nyaste ordet i svenska språket. Det är påhittat av Wiktor Nilsson, 2,5 år, och betyder 'leka med en ficklampa'. Hoppas att det så småningom hamnar i ordlistan och inte glöms bort!

Lysande !!

=====================================
Egen framgång är guld värd, andras motgång dock heller icke att förakta
=====================================
*Håll dig till ämnet*Ehuru, än, icke.. ?*
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto