2010-04-23, 13:04
Medlem
BumZs avatar
Låt oss fantisera lite kring livet, om någonting idag hände som gjorde att solen slocknade helt. Hur skulle livet för människan på jorden bli då?
Jag har försökt ta reda på lite kring det genom att rota fram en massa artiklar i ämnet. Bland annat hittade jag en som Illustrerad Vetenskap hade i ett tidigare nummer, som mer var ett svar på en insändares fråga om hur länge livet kan bestå.

Enligt dagens vetenskapsmän skulle de flesta djurarter dö ut helt inom bara ett par veckor, eftersom jorden utan värmen från solen skulle ha arktiska frostgrader. Djur som pingviner, isbjörnar, myskoxar och andra landlevande djur som redan idag lever under liknande förhållanden skulle överleva mycket längre. Dock skulle kylan vara mycket värre än vad den redan är idag på dessa platser, så dessa djurarter skulle ändå komma att duka under förr eller senare.

Däremot skulle temperaturen i havet sjunka mycket långsammare än på land, så livet där skulle klara sig mycket längre, de talar om ett par år. De sista överlevande skulle vara bakterier som lever vid undervattensvulkaner och inte är beroende av solljus.

Det jag funderar över är hur länge människan skulle klara sig i allt detta. Vi har ju ändå möjligheten att ha el som värmer. Frågan är ju bara hur mycket som slås ut av den extrema kylan. Bara i vintras (som var rätt hård) slogs ju mycket ut i perioder, så man kan ju föreställa sig hur mycket som skulle vara totalt utslaget av den kyla vi talar om nu. Den kanske skulle slås ut helt över hela världen?

Med elen utslagen försvinner också möjligheten att föda upp de djur vi idag har inomhus för föda. Växterna slås ju också ut helt så möjligheten att odla försvinner ju, om man inte lyckas göra det inomhus.

Det största problemet för vår överlevnad måste väl vara elen? Utan den borde vi vara stendöda och det är ju knappast möjligt att ha den fungerandes över större delar av världen, som idag. Så det skulle enligt mig bara vara på vissa ställen i världen mindre grupper av människor kan överleva med hjälp av el.

Frågan är ju bara om vi skulle klara att överleva eller duka under förr eller senare. Någon med mer kunskap inom det här som skulle kunna ge sin syn på hur det skulle bli? Jag tycker det är ganska intressant att fantisera kring. Skulle det kanske vara så kallt att vi inte alls har någon möjlighet att ha elen igång?
Citera
2010-04-23, 13:07
Medlem
Vi dör inom 8 min
Citera
2010-04-23, 13:13
Medlem
mitbacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BumZ
Enligt dagens vetenskapsmän skulle de flesta djurarter dö ut helt inom bara ett par veckor, eftersom jorden utan värmen från solen skulle ha arktiska frostgrader. Djur som pingviner, isbjörnar, myskoxar och andra landlevande djur som redan idag lever under liknande förhållanden skulle överleva mycket längre. Dock skulle kylan vara mycket värre än vad den redan är idag på dessa platser, så dessa djurarter skulle ändå komma att duka under förr eller senare.

Däremot skulle temperaturen i havet sjunka mycket långsammare än på land, så livet där skulle klara sig mycket längre, de talar om ett par år. De sista överlevande skulle vara bakterier som lever vid undervattensvulkaner och inte är beroende av solljus.

Men hördu. Vi pratar inte om -50. Det blir snarare 220-260 minusgrader. Det kommer inte finnas en massa djur i haven i flera år. Vad var det för en tramsig artikel du läste? Har du någon länk?
Citera
2010-04-23, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BumZ
Låt oss fantisera lite kring livet, om någonting idag hände som gjorde att solen slocknade helt. Hur skulle livet för människan på jorden bli då?
Jag har försökt ta reda på lite kring det genom att rota fram en massa artiklar i ämnet. Bland annat hittade jag en som Illustrerad Vetenskap hade i ett tidigare nummer, som mer var ett svar på en insändares fråga om hur länge livet kan bestå.

Det jag funderar över är hur länge människan skulle klara sig i allt detta. Vi har ju ändå möjligheten att ha el som värmer. Frågan är ju bara hur mycket som slås ut av den extrema kylan. Bara i vintras (som var rätt hård) slogs ju mycket ut i perioder, så man kan ju föreställa sig hur mycket som skulle vara totalt utslaget av den kyla vi talar om nu. Den kanske skulle slås ut helt över hela världen?

Med elen utslagen försvinner också möjligheten att föda upp de djur vi idag har inomhus för föda. Växterna slås ju också ut helt så möjligheten att odla försvinner ju, om man inte lyckas göra det inomhus.

Det största problemet för vår överlevnad måste väl vara elen? Utan den borde vi vara stendöda och det är ju knappast möjligt att ha den fungerandes över större delar av världen, som idag. Så det skulle enligt mig bara vara på vissa ställen i världen mindre grupper av människor kan överleva med hjälp av el.

Frågan är ju bara om vi skulle klara att överleva eller duka under förr eller senare. Någon med mer kunskap inom det här som skulle kunna ge sin syn på hur det skulle bli? Jag tycker det är ganska intressant att fantisera kring. Skulle det kanske vara så kallt att vi inte alls har någon möjlighet att ha elen igång?
Elen kan man vara utan om man har vedeldning, men växterna skulle försvinna utan solljus om man inte kan ha konstgjorda lampor. Vi skulle duka under så fort maten är slut om vi inte fryser ihjäl innan. Tror jag. Förmodligen skulle det bli svårt hålla kylan ute, eftersom den skulle bli extrem. Hemska tanke.
Citera
2010-04-23, 13:16
Medlem
Legolasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molin86
Vi dör inom 8 min

Vi skulle inte märka någon skillnad inom 8 minuter. Det är så lång tid det tar för solens sista strålar att nå jorden.

Tja, alla växter (som är fotoautotrofa) skulle ju få det väldigt jobbigt väldigt fort, så vi får inte mycket till syre därifrån men det vi har räcker nog ett tag.

Jag är tveksam till om vi kommer kunna fortsätta producera elektricitet i den kylan vi skulle ha. Kärnkraftverken skulle kanske kunna gå ett tag till. Vattenkraften kan vi räkna bort, vattnet fryser nog rätt omgående. Vindkraftverken fryser väl fast om inte annat. De fossila bränslen vi har ovan jord skulle vi kunna använda men de tar nog slut rätt snabbt.

Jag tror vi pratar om dagar.
Citera
2010-04-23, 13:26
Medlem
BumZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitbac
Men hördu. Vi pratar inte om -50. Det blir snarare 220-260 minusgrader. Det kommer inte finnas en massa djur i haven i flera år. Vad var det för en tramsig artikel du läste? Har du någon länk?

Haha, jag har ingen aning om vilka grader det handlar om. Det får jag be om ursäkt för.

Det var en insändarfråga jag fastnade för som fick mig att fundera. I ett nummer av Illustrerad Vetenskap, men den är ganska kort så jag kan skriva av den.

"Hur länge kan livet bestå?
När dör livet på jorden ut, om solen slocknar?

Kylan skulle ta livet av de allra flesta djurarter inom ett par veckor, när temperaturen faller till arktiska frostgrader. Djur som pingviner och myskoxar, som redan är anpassade för extrem kyla och flera månaders mörker, skulle nog ha överlevt längst. I havet skulle temperaturen sjunka långsammare, så vissa djur skulle klara sig längre. Efter några år skulle det dock bara finnas några encelliga organismer kvar. De sista överlevande skulle vara bakterier, som lever vid undervattensvulkaner och inte är beroende av solljus."
Senast redigerad av BumZ 2010-04-23 kl. 13:29.
Citera
2010-04-23, 13:39
Medlem
Legolasses avatar
Vi kommer ju inte att sjunka till 0 K direkt (-273,15°C) eftersom att vi har atmosfären. Den håller kvar energin på jorden ett litet tag men självklart så kommer ju temperaturen att sjunka hela tiden, ända tills all energi på jordens yta försvunnit.
Citera
2010-04-23, 13:57
Medlem
Egypts avatar
Såvidare vi inte är hightech och har borrat in oss typ jordens kärna, och använder energi/värme från kärnan som bränsle till vårt underjordiska samhälle.. SÅ DÖR VI! WAAH!

För att inte tala om hur jävla mörkt det måste bli på ytan.
Citera
2010-04-23, 14:46
Medlem
Frågan vilka energikällor som blir kvar, vattenkraftverk kan vi ju glömma, kärnkraftverk som är vattenkylda är väl också i farozonen, blir väl bara gamla grafitkylda kärnkraftverk i f.d USSR.
Vindkraftverken kanske fungerar, solceller gör det inte, sen har vi olja, kol och gas, samt den biomassa som finns kvar.
Så områden med kärnkraft som fungerar kan odla grönsaker inomhus.
Sen har vi jordvärme, den kan nog fungera på platser som Island, men tveksamt annars.
Citera
2010-04-23, 15:12
Medlem
Tetrametyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molin86
Vi dör inom 8 min

Nja efter 8 min eller hur? :P
Citera
2010-04-23, 19:52
Medlem
cephs avatar
Temperaturen faller ganska långsamt, efter någon/några veckor är det alldeles för kallt på land för landdjur (även arktiska/antarktiska sådana) och de dör, tillsammans med växterna (och oss). Havet håller temperaturen mycket, mycket längre så akvatiska djur av olika slag som inte är särskilt beroende av ytan lär klara sig i månader efteråt, fast alger/cyanobakterier och andra ljusberoende varelser lär dö väldigt fort vilket får stora delar av näringsskedjan att kollapsa. Djuphavsdjur och allehanda asätare lär klara sig markant länge (t.ex. pirålar och liknande). När större delen av havet är genomfruset eller sjukt kallt så dör det mesta, men i geologiskt aktiva områden (t.ex. vid undervattensvulkaner, hot vents/black smokers och liknande) så lär livet fortsätta relativt oberört i tusentals, om inte miljontals år, även utan solen... Tills jorden en vacker dag kallnar inuti och blir en kall och öde plats rätt igenom.

Vi kan klara oss om vi förberett oss med infrastruktur under marken/under havet, gruvor, kraftverk (särskilt kärnkraft, men naturligtvis även annat) av olika slag, geotermiska anläggningar och gigantiska odlingsarealer som är skyddade från det omgivande mörkret och kylan och har artificiell bevattning, ljussättning och gödning. Vi snackar något i stil med tunnelsystemen i "The Matrix" och tillhörande "Zion" alltså, för er som sett filmerna.

Källor: ur minnet, från flera artiklar kring ämnet, en annan FB-tråd och sunt förnuft.
Citera
2010-04-23, 19:54
Medlem
Tetrametyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Temperaturen faller ganska långsamt, efter någon/några veckor är det alldeles för kallt på land för landdjur (även arktiska/antarktiska sådana) och de dör, tillsammans med växterna (och oss). Havet håller temperaturen mycket, mycket längre så akvatiska djur av olika slag som inte är särskilt beroende av ytan lär klara sig i månader efteråt, fast alger/cyanobakterier och andra ljusberoende varelser lär dö väldigt fort vilket får stora delar av näringsskedjan att kollapsa. Djuphavsdjur och allehanda asätare lär klara sig markant länge (t.ex. pirålar och liknande). När större delen av havet är genomfruset eller sjukt kallt så dör det mesta, men i geologiskt aktiva områden (t.ex. vid undervattensvulkaner, hot vents/black smokers och liknande) så lär livet fortsätta relativt oberört i tusentals, om inte miljontals år, även utan solen... Tills jorden en vacker dag kallnar inuti och blir en kall och öde plats rätt igenom.

Vi kan klara oss om vi förberett oss med infrastruktur under marken/under havet, gruvor, kraftverk (särskilt kärnkraft, men naturligtvis även annat) av olika slag, geotermiska anläggningar och gigantiska odlingsarealer som är skyddade från det omgivande mörkret och kylan och har artificiell bevattning, ljussättning och gödning. Vi snackar något i stil med tunnelsystemen i "The Matrix" och tillhörande "Zion" alltså, för er som sett filmerna.

Källor: ur minnet, från flera artiklar kring ämnet, en annan FB-tråd och sunt förnuft.

Jo men problemet är att vi skulle dö rätt så snabbt då vi behöver solen till fler saker än värme.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in