2010-04-23, 10:02
Medlem
Deliverators avatar
Sitter i en prekär situation på ett vikariat som går ut idag.

Fick in XP Security Tool 2010-viruset på något vänster på den lånade arbetsdatorn, vilket jag raderade med hjälp av SpyBot Seek & Destroy. Allt bra tänkte jag, tills jag märkte att jag får upp "välj program att öppna med"-rutan när jag ska starta en .exe-fil.

Exe-ändelsen har försvunnit bland filtyper och den går endast att lägga till om man är inloggad som Admin, vilket jag inte har någon möjlighet att vara. Går det att lösa på något smidigt sätt så att ingenting märks på måndag? Jag kan heller inte installera några program på grund av tidigare nämnd anledning.

Hjälp!
Citera
2010-04-23, 10:09
Medlem
TireFires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliverator

Fick in XP Security Tool 2010-viruset på något vänster på den lånade arbetsdatorn, vilket jag raderade med hjälp av SpyBot Seek & Destroy. Allt bra tänkte jag, tills jag märkte att jag får upp "välj program att öppna med"-rutan när jag ska starta en .exe-fil.

Exe-ändelsen har försvunnit bland filtyper och den går endast att lägga till om man är inloggad som Admin, vilket jag inte har någon möjlighet att vara. Går det att lösa på något smidigt sätt så att ingenting märks på måndag? Jag kan heller inte installera några program på grund av tidigare nämnd anledning.

Hjälp!

Registret har fockats upp i alla fall. Hur man löser detta vet jag inte mer tror inte det borde vara alltför svårt. Lämnar över ordet till näste talare.

EDIT: Kanske inte den bästa lösningen, men att ta detta problemet med vilken du lånade datorn av kanske kan vara det bästa. Bara säga vad som hänt.

EDIT2: Lätt att vara efterklok men här är kanske vad du borde ha gjort från början: XP Security Tool 2010 (XPSecurityTool2010) Virus Removal Guide
Senast redigerad av TireFire 2010-04-23 kl. 10:13.
Citera
2010-04-23, 10:16
Medlem
mitbacs avatar
Citat:

Hjälp!

Är du inte admin så är det rätt knepigt för dig.

EXE associationen finns på HKEY_CLASSES_ROOT\exefile\shell\open\command med värdetyp REG_SZ med strängvärdet: "%1" %*

För att kunna ändra dessa (beroende på vilken Group policy som är satt) så behöver du kunna köra regedt32.exe. Du kan prova att döpa om den till .com istället för exe och se om den fungerar, det är möjligt att det går.

Lycka till.
Citera
2010-04-23, 10:22
Medlem
Deliverators avatar
Citat:
EXE associationen finns på HKEY_CLASSES_ROOT\exefile\shell\open\command med värdetyp REG_SZ med strängvärdet: "%1" %*

För att kunna ändra dessa (beroende på vilken Group policy som är satt) så behöver du kunna köra regedt32.exe. Du kan prova att döpa om den till .com istället för exe och se om den fungerar, det är möjligt att det går.

Jag kommer in i RegEdit, men väl där inne är jag jätten00b. Vad ska göras?
Citera
2010-04-23, 10:26
Medlem
mitbacs avatar
Citat:
Jag kommer in i RegEdit, men väl där inne är jag jätten00b. Vad ska göras?

Klicka ut trädstrukturen enligt ovan. Du ser strukturen till vänster och så klickar du dig fram.

Sedan sätter du värdet i den högra delen av fönstret.
Citera
2010-04-23, 10:30
Medlem
Deliverators avatar
REG_SZ hade redan värdet "%1" %*.
Citera
2010-04-23, 10:34
Medlem
mitbacs avatar
Citat:
REG_SZ hade redan värdet "%1" %*.

Ok, då är det något annat.

Ladda ner båda dessa

http://www.dougknox.com/xp/fileassoc/xp_exe_fix.zip
http://www.dougknox.com/xp/fileassoc/linkfile_fix.zip

och kör dem
Citera
2010-04-23, 10:42
Medlem
Deliverators avatar
Du är en ängel!

Ska bli spännande att se om XP Security kommer tillbaka nu när .exe lirar igen.

Tack så jättemycket för hjälpen.
Citera
2010-04-23, 10:45
Medlem
mitbacs avatar
Citat:
Du är en ängel!

Ska bli spännande att se om XP Security kommer tillbaka nu när .exe lirar igen.

Tack så jättemycket för hjälpen.

Så lite så. Hoppas de inte gnäller för datorn på jobbet. =)
Citera
2010-04-24, 23:48
Medlem
TireFires avatar
Skönt det löste sig smärtfritt FB-anhängare kan man oftast lita på i de flesta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in