• 1
  • 2
2004-03-29, 23:30
Medlem
A-A-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jena
Propylenglykol r ett slags socker, anvnds dessutom i de flesta bilar, tyvrr har det en viss biverkning vid frtring... MAN BLIR BLIND!!!
Frn NE:
-----------------
propylenglykol,1,2-dihydroxipropan, CH3CH(OH)CH2OH, frgls vtska med st smak. Den liknar etylenglykol vad gller egenskaper men r mindre giftig.

Den anvnds som antifrysmedel, lsningsmedel fr arom- och frgsubstanser, smrjmedel samt som fuktighetsbevarande substans i kosmetika och snus.
-----------------

Giftig allts - men anvnds tydligen till livsmedel nd. Vi fr vl anta att det r en frga om dosering.

Citat:
Ursprungligen postat av RIP-Polaris
Annars borde du ju kunna gra egen vaniljessens ocks:

Kp Renat Brnnvin, pula ner ngra vaniljstnger, lt dra.
Om det nu inte r s att du absolut vill ha vanillinessens istllet fr vaniljdito.
Ocks en intressant id.

Citat:
Ursprungligen postat av RIP-Polaris
Om man fr vara frgvis, vad skall du anvnda den till?
Inget spnnade alls - vanlig smaksttning.

(OK - jag erknner - det r en del av en satanistisk offerritual som inbegriper jungfruoffer och nekrofili. )
Citera
2004-03-29, 23:49
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jena
Propylenglykol r ett slags socker, anvnds dessutom i de flesta bilar, tyvrr har det en viss biverkning vid frtring... MAN BLIR BLIND!!!

Men som jag sa, det r en norsk produkt som jag skrev ned innehllsfrteckningen p! Jag tror det var i affren som drivs av norges motsvarighet till "De blindas riksfrbund" som jag kpte flaskan
Citera
2004-04-01, 13:37
Medlem
Hispervispers avatar
Hello Vanilla-lovers

Om man inte vill ka till Norge och handla vaniljarom s sljer Panduro (hobbyprylfrsljaren) flytande smaksttare och dribland vanilj. Jag vet dock inte om det r sockerfri men det kan ju du ltt kolla.

Jag vet inte var du bor men finns det ingen "riktig" Panduroaffr dr du bor s brukar det finnas hobbyaffrer som har delar av sortimentet och som ocks tar hem vriga artiklar. Dessutom s har ju Panduro postorderfrsljning.
Citera
2004-04-01, 13:45
Medlem
A-A-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hispervisper
Jag vet inte var du bor
Stockholm

Ska kolla upp det hr - tack fr tipset!
Citera
2004-04-01, 13:47
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-A-A
Stockholm

Ska kolla upp det hr - tack fr tipset!
Om du inte redan visste:
Panduro har affr p Kungsgatan, ganska nra Sveavgen.

De sljer ven satser s att man kan gra eget lakritsgodis! Plus att de sljer separat smaksttning s att man kan mao blanda sin egen superduperlakrits. Det r bara att sga bye-bye till slemhinnorna i munhlan!
Citera
2004-04-02, 08:00
Medlem
typhios avatar
Kan man inte bara kpa en flaska Absolut Vanilla ? eller r det socker i den? Tnkte bara att den r nog lite enklare att f tag i.

Cheers
Citera
2004-04-02, 12:45
Medlem
A-A-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av typhio
Kan man inte bara kpa en flaska Absolut Vanilla ? eller r det socker i den? Tnkte bara att den r nog lite enklare att f tag i.
Har faktiskt tnkt p det - men jag misstnker att vaniljsmaken inte r tillrckligt stark.
Citera
2004-04-02, 13:51
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Har faktiskt tnkt p det - men jag misstnker att vaniljsmaken inte r tillrckligt stark.

Det kanske skulle g om du handlade upp dig p 10 l vaniljvodka och sedan kokade ned det till ca 15 ml! Men d kommer ju frgan om vaniljaromen r bunden till vattnet eller till spriten. r den bunden till vattnet s skulle det ju teoretiskt g i och med att spritens kokpunkt r lgre n vattnets.

Hm, det r i alla fall billigare och troligtvis mycket enklare att kpa en liten pava arom OCH en stor pava vaniljvodka att krydda sig sjlv med medan anvnder den lilla pavan till ngot annat.

Skulle du inte p skoj kunna kpa en vaniljstng och lgga den i sprit ett par dagar fr att se om smaken dras ut i spriten? Kanske ngon freslagit redan men jag orkar inte kolla!

Jag r hpen ver mitt engagemang i vaniljrendet, jag r egentligen inte s frtjust i vaniljsmak Det bjuder jag p!
Citera
2004-04-02, 16:22
Medlem
A-A-As avatar
Citat:
Skulle du inte p skoj kunna kpa en vaniljstng och lgga den i sprit ett par dagar fr att se om smaken dras ut i spriten? Kanske ngon freslagit redan men jag orkar inte kolla!

RIP-Polaris freslog det hr ovan. Dagen innan du tipsade om Panduro kpte jag en liten Brnnvin Special och lade i vaniljstnger. Tnkte det skulla f dra ett par veckor. Om det misslyckas, eller om smaken inte blir tillrckligt stark, s fr jag g till Panduro.

Citat:
Jag r hpen ver mitt engagemang i vaniljrendet, jag r egentligen inte s frtjust i vaniljsmak Det bjuder jag p!
Jag r inte frvnad - allt som rr mitt liv r intressant fr hela mnskligheten.
Citera
2004-05-01, 11:11
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Jag r inte frvnad - allt som rr mitt liv r intressant fr hela mnskligheten.

Mnskligheten vntar, hur gick det med ditt vaniljproblem?
Citera
2004-05-04, 23:30
Medlem
A-A-As avatar
Testade precis - smakade sprit med en konstig bismak som pminde lite om vanilj...

Man kanske helt enkelt mste ha socker/stningsmedel i fr att det ska fungera.
Citera
2004-05-09, 21:28
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Testade precis - smakade sprit med en konstig bismak som pminde lite om vanilj...

Man kanske helt enkelt mste ha socker/stningsmedel i fr att det ska fungera.

Det hr var allts v-stng i sprit testet? Nu vet ju inte jag, kanske inte du heller, men om du provade att vrma din sprit-vaniljessens s borde vl spriten nga av och du fick kanske en mer spritfri smak?

Men du har inte kommit att prova Panduroalternativet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in