• 1
  • 2
2004-03-29, 23:30
Medlem
A-A-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jena
Propylenglykol är ett slags socker, används dessutom i de flesta bilar, tyvärr har det en viss biverkning vid förtäring... MAN BLIR BLIND!!!
Från NE:
-----------------
propyle´nglykol,1,2-dihydroxipropan, CH3CH(OH)CH2OH, färglös vätska med söt smak. Den liknar etylenglykol vad gäller egenskaper men är mindre giftig.

Den används som antifrysmedel, lösningsmedel för arom- och färgsubstanser, smörjmedel samt som fuktighetsbevarande substans i kosmetika och snus.
-----------------

Giftig alltså - men används tydligen till livsmedel ändå. Vi får väl anta att det är en fråga om dosering.

Citat:
Ursprungligen postat av RIP-Polaris
Annars borde du ju kunna göra egen vaniljessens också:

Köp Renat Brännvin, pula ner några vaniljstänger, låt dra.
Om det nu inte är så att du absolut vill ha vanillinessens istället för vaniljdito.
Också en intressant idé.

Citat:
Ursprungligen postat av RIP-Polaris
Om man får vara frågvis, vad skall du använda den till?
Inget spännade alls - vanlig smaksättning.

(OK - jag erkänner - det är en del av en satanistisk offerritual som inbegriper jungfruoffer och nekrofili. )
Citera
2004-03-29, 23:49
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jena
Propylenglykol är ett slags socker, används dessutom i de flesta bilar, tyvärr har det en viss biverkning vid förtäring... MAN BLIR BLIND!!!

Men som jag sa, det är en norsk produkt som jag skrev ned innehållsförteckningen på! Jag tror det var i affären som drivs av norges motsvarighet till "De blindas riksförbund" som jag köpte flaskan
Citera
2004-04-01, 13:37
Medlem
Hispervispers avatar
Hello Vanilla-lovers

Om man inte vill åka till Norge och handla vaniljarom så säljer Panduro (hobbyprylförsäljaren) flytande smaksättare och däribland vanilj. Jag vet dock inte om det är sockerfri men det kan ju du lätt kolla.

Jag vet inte var du bor men finns det ingen "riktig" Panduroaffär där du bor så brukar det finnas hobbyaffärer som har delar av sortimentet och som också tar hem övriga artiklar. Dessutom så har ju Panduro postorderförsäljning.
Citera
2004-04-01, 13:45
Medlem
A-A-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hispervisper
Jag vet inte var du bor
Stockholm

Ska kolla upp det här - tack för tipset!
Citera
2004-04-01, 13:47
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-A-A
Stockholm

Ska kolla upp det här - tack för tipset!
Om du inte redan visste:
Panduro har affär på Kungsgatan, ganska nära Sveavägen.

De säljer även satser så att man kan göra eget lakritsgodis! Plus att de säljer separat smaksättning så att man kan mao blanda sin egen superduperlakrits. Det är bara att säga bye-bye till slemhinnorna i munhålan!
Citera
2004-04-02, 08:00
Medlem
typhios avatar
Kan man inte bara köpa en flaska Absolut Vanilla ? eller är det socker i den? Tänkte bara att den är nog lite enklare att få tag i.

Cheers
Citera
2004-04-02, 12:45
Medlem
A-A-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av typhio
Kan man inte bara köpa en flaska Absolut Vanilla ? eller är det socker i den? Tänkte bara att den är nog lite enklare att få tag i.
Har faktiskt tänkt på det - men jag misstänker att vaniljsmaken inte är tillräckligt stark.
Citera
2004-04-02, 13:51
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Har faktiskt tänkt på det - men jag misstänker att vaniljsmaken inte är tillräckligt stark.

Det kanske skulle gå om du handlade upp dig på 10 l vaniljvodka och sedan kokade ned det till ca 15 ml! Men då kommer ju frågan om vaniljaromen är bunden till vattnet eller till spriten. Är den bunden till vattnet så skulle det ju teoretiskt gå i och med att spritens kokpunkt är lägre än vattnets.

Hm, det är i alla fall billigare och troligtvis mycket enklare att köpa en liten pava arom OCH en stor pava vaniljvodka att krydda sig själv med medan använder den lilla pavan till något annat.

Skulle du inte på skoj kunna köpa en vaniljstång och lägga den i sprit ett par dagar för att se om smaken dras ut i spriten? Kanske någon föreslagit redan men jag orkar inte kolla!

Jag är häpen över mitt engagemang i vaniljärendet, jag är egentligen inte så förtjust i vaniljsmak Det bjuder jag på!
Citera
2004-04-02, 16:22
Medlem
A-A-As avatar
Citat:
Skulle du inte på skoj kunna köpa en vaniljstång och lägga den i sprit ett par dagar för att se om smaken dras ut i spriten? Kanske någon föreslagit redan men jag orkar inte kolla!

RIP-Polaris föreslog det här ovan. Dagen innan du tipsade om Panduro köpte jag en liten Brännvin Special och lade i vaniljstänger. Tänkte det skulla få dra ett par veckor. Om det misslyckas, eller om smaken inte blir tillräckligt stark, så får jag gå till Panduro.

Citat:
Jag är häpen över mitt engagemang i vaniljärendet, jag är egentligen inte så förtjust i vaniljsmak Det bjuder jag på!
Jag är inte förvånad - allt som rör mitt liv är intressant för hela mänskligheten.
Citera
2004-05-01, 11:11
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Jag är inte förvånad - allt som rör mitt liv är intressant för hela mänskligheten.

Mänskligheten väntar, hur gick det med ditt vaniljproblem?
Citera
2004-05-04, 23:30
Medlem
A-A-As avatar
Testade precis - smakade sprit med en konstig bismak som påminde lite om vanilj...

Man kanske helt enkelt måste ha socker/sötningsmedel i för att det ska fungera.
Citera
2004-05-09, 21:28
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Testade precis - smakade sprit med en konstig bismak som påminde lite om vanilj...

Man kanske helt enkelt måste ha socker/sötningsmedel i för att det ska fungera.

Det här var alltså v-stång i sprit testet? Nu vet ju inte jag, kanske inte du heller, men om du provade att värma din sprit-vaniljessens så borde väl spriten ånga av och du fick kanske en mer spritfri smak?

Men du har inte kommit att prova Panduroalternativet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in