Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-05, 21:13
  #613
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Om det spikSko säger är sant och denne träffade Roberts föräldrar och syster på 60-talet så tycker jag spionhistorien inte riktigt håller. Hela den teorin verkade gå ut på att hans bakgrund var så mystisk... vilket den inte är om hans familj fanns med i bilden. Väldigt mycket av det mystiska verkar mest vara frun som försöker lägga ihop ett pussel och få bitarna att passa ihop.

Jag har en tendens att tro på Ockhams rakkniv tills motsatsen bevisas och att han åkte ned i ett vattendrag ligger närmast till hands. Av vad som har framgått så draggade de i Nissan, men det verkar vara allt. Över huvud taget verkar sökinsatser och att kolla vägar som passerar vattendrag efter spår helt enkelt inte gjorts.

Jag tror som tidigare, dvs att tanten har diktat ihop det mesta av historien.

Hon har, som jag tidigare "avslöjat", en historik av uppdiktade berättelser och varför alla tror blint på henne i just denna story tycker jag faktiskt är ganska märkligt. Hon har dragit en jäkla rövarhistoria som media gillat och publicerat, och sedan har den blivit en sanning.

Jag tror han helt enkelt lämnade familjen, men om han flyttade hem till Tyskland eller bytte identitet och lever/levde kvar i Sverige är svårt att veta.
Citera
2024-03-07, 16:45
  #614
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jag tror som tidigare, dvs att tanten har diktat ihop det mesta av historien.

Hon har, som jag tidigare "avslöjat", en historik av uppdiktade berättelser och varför alla tror blint på henne i just denna story tycker jag faktiskt är ganska märkligt. Hon har dragit en jäkla rövarhistoria som media gillat och publicerat, och sedan har den blivit en sanning.

Jag tror han helt enkelt lämnade familjen, men om han flyttade hem till Tyskland eller bytte identitet och lever/levde kvar i Sverige är svårt att veta.

Håller med dig. Mängder med info från frun som ger intryck av att karln var extremt egendomlig. Alla "lögner" som t.ex att han cyklade till fäktningstävlingen tandläkaren bankfacket mm. Om han skulle varit utländsk spion/agent skulle dessa lögner varit magnifika tjänstefel och synnerligen amatörmässiga.

Inget talat för att han var någon annan än den han utgav sig för att vara. Men frågan är varför tanten byggde upp en rövarhistoria?

Jag har naturligtvis ingen aning om vart han tog vägen men skulle gissa på att han reste hem till Västtyskland
Citera
2024-03-07, 19:10
  #615
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Håller med dig. Mängder med info från frun som ger intryck av att karln var extremt egendomlig. Alla "lögner" som t.ex att han cyklade till fäktningstävlingen tandläkaren bankfacket mm. Om han skulle varit utländsk spion/agent skulle dessa lögner varit magnifika tjänstefel och synnerligen amatörmässiga.

Inget talat för att han var någon annan än den han utgav sig för att vara. Men frågan är varför tanten byggde upp en rövarhistoria?

Jag har naturligtvis ingen aning om vart han tog vägen men skulle gissa på att han reste hem till Västtyskland

Där jag började reagera var när jag läste om henne i tidningen och att två brev hon skickat försvunnit samma vecka. Var mycket i den historien som inte stämde.

Sedan läste jag på om det museum hon drev och som inte riktigt tog fart, men plötsligt dök folk upp i strid ström. Bland annat för att titta på t ex Gunnar Strängs spis som det lagades mat på varje sommar till Nordens alla stats- och finansministrar som träffades hemma hos honom. Men det finns inga som helst spår av att dessa återkommande möten ens ägt rum vid ett enda tillfälle. Allt tyder på att storyn är rakt igenom uppdiktad. Grejen var ju att tanten hittade på bra storys runt föremålen och det accelererade väl när hon märkte hur bra business det blev.

Mot den bakgrunden tror jag ju hon kryddade historier redan på 70-talet och framförallt kryddat dom ännu mer nu på senare år när detta fallet blev aktuellt på nytt. Tanten är en bra historieberättare och historierna blir ju ännu bättre när hon kryddar dom.

En orsak till att hon dragit en vals och börjat spekulera i spionaffärer kan vara att hon från början hellre ville måla upp en spännande bild för deras dotter än att erkänna den tråkiga sanningen att han helt enkelt övergav dom.
__________________
Senast redigerad av Burkgurka 2024-03-07 kl. 19:14.
Citera
2024-03-07, 20:47
  #616
Medlem
moralhoras avatar
Mycket beror ju på om han försvann på det sättet som har sagts - det vill säga att han gav sig iväg efter att ha fått ett telefonsamtal på jobbet och åkte iväg med bilen. I så fall så är den mest sannolika teorin att han hamnade i ett vattendrag någonstans.

Tyvärr är det rätt otydligt på vilka polisen hörde, inte hörde och vad för material som blivit bortgallrat under årens gång. Oavsett så kan jag tänka mig att tanten delvis började krydda på historien för att hon upplevde att polisen inte gjorde tillräckligt och delvis för att förklara för sin dotter vad som hänt. Men mycket beror på när han senast sågs.

Jag tror fortfarande att han hamnat i en å någonstans eftersom om han "bara" begett sig till Tyskland så finns ingen anledning varför han inte skulle kunna återfinnas i register där. Jag tror inte han bytte namn i så fall.
Citera
2024-03-08, 17:21
  #617
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisutredningen.

Som jag skrivit förut så har jag den här polisutredningen - eller rättare sagt vad som fanns kvar av denna 2015.

Framkommer inte mycket men i a f något. Fangohr kom att anmälas som försvunnen 1973-02-14 kl. 18.45. Han försvann kl. 10.00 samma dag från sin arbetsplats Th. Schéle i Halmstad. Han hade då så bråttom att han lämnade kvar sina ytterkläder på arbetsplatsen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback