2023-09-16, 13:08
Medlem
Sant. Men väldigt trist, man kan ju inte sluta undra....
Citera
2023-09-16, 14:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Man kan inte sluta att undra.

Citat:
Ursprungligen postat av spikSko
Sant. Men väldigt trist, man kan ju inte sluta undra....

Exakt.

Tänk om vi hade vetat vem det var som ringde till Fangohr när han var på sitt arbete? Vad handlade detta om som gjorde att han sprang iväg till sin bil utan ta på sig t. ex. sin ytterrock? Fastän det var kallt ute.
Citera
2024-03-01, 02:49
Medlem
olasvenssons avatar
Han kan ha varit en spion från Östtyskland. Han kanske drog hem till Tyskland igen i så fall. Kommunistländer är väl ganska hårda av sig. Även om han hade fru och barn i Sverige.

Jag vet inte exakt hur kommunistiska länder fungerar, men antar att staten i Östtyskland hade ordnat fru och hus, kanske även ordnat barn till honom Tyskland. I Nordkorea ordnar staten det mesta. Nordkorea och Östtyskland är väl kopior? Konstigt att Östtyskland ens hade släppt ut Robert från Östtyskland.

Robert körde omkring i en fransk bil. Troligtvis plockade Robert ner bilen i smådelar och fotade allt. Bilder som han sedan visade den tyska vänsterextrema staten.

Kanske flyttade Robert till Nordkorea och blev tillsammans med en liten koreanska. De odlade ris alla dagar i veckan. Robert blev korean. Dricker ris-brännvin varje dag.

Svenska polisen borde åka till Tyskland, Nordkorea, Ryssland eller Kina för att leta efter Robert. Han finns där.
Citera
2024-03-01, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
...

Svenska polisen borde åka till Tyskland, Nordkorea, Ryssland eller Kina för att leta efter Robert. Han finns där.

Nej, svensk polis borde inte göra någonting med ett 51 år gammalt fall där det är uppenbart vad som har hänt.
Citera
2024-03-01, 20:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
51 år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av HrBwisser
Nej, svensk polis borde inte göra någonting med ett 51 år gammalt fall där det är uppenbart vad som har hänt.

Du har helt rätt.

Inga resurser skall läggas på detta 51 åriga gamla försvinnande även om vi inte vet vad som kom att hända Fangohr efter att han springande lämnade sin arbetsplats ut till sin bil. Går aldrig att få svar på våra frågor.
Citera
2024-03-03, 19:21
Medlem
Mycket intressant fall. Nu brukar jag alltid soka enklaste losningen och inte hoppa pa de mest absurda konspirationsteorierna, men i detta fallet sa later det valdigt mycket som om mannen i fraga faktiskt mycket val kunde ha varit involverad med frammande makt, eller "lede fi" om man sa vill.
Citera
2024-03-03, 19:33
Medlem
moralhoras avatar
Lämnar upprörd över något + februaridag (halt?) + bilen är fortfarande försvunnen och det finns inga tecken på att han skulle förberett sig för att lämna.

Den enklaste förklaringen är att han antagligen kört ned i ett vattendrag och inte kunnat ta sig ut ur bilen. Att bilen inte har hittats är inte ovanligt; det är svårare att se saker i vatten än vad man tror, plus vi är sällan så observanta som vi inbillar oss. Personligen skulle jag försöka kolla på satellitbilder på vattendrag i närheten mellan jobbet/hemmet/svärföräldrarna (speciellt tagna under torrare perioder) för att se om någonting udda syns. Men med tanke på att bilen var mörkblå så kan det vara svårt.
Citera
2024-03-04, 13:15
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Lämnar upprörd över något + februaridag (halt?) + bilen är fortfarande försvunnen och det finns inga tecken på att han skulle förberett sig för att lämna.

Den enklaste förklaringen är att han antagligen kört ned i ett vattendrag och inte kunnat ta sig ut ur bilen. Att bilen inte har hittats är inte ovanligt; det är svårare att se saker i vatten än vad man tror, plus vi är sällan så observanta som vi inbillar oss. Personligen skulle jag försöka kolla på satellitbilder på vattendrag i närheten mellan jobbet/hemmet/svärföräldrarna (speciellt tagna under torrare perioder) för att se om någonting udda syns. Men med tanke på att bilen var mörkblå så kan det vara svårt.

Jo, jag har också varit inne på teorin om vattendrag.
Utdrag ur tidigare inlägg:

Citat:
Jag tänker så här: Älskarinnan ringer honom på jobbet "Helvete, jag är med barn. Vad ska vi göra!? Du måste komma hit. NU!" Robert får panik, tar bilen och åker iväg. I sitt upprörda tillstånd kör han av vägen vid sämsta tänkbara tillfälle ner i en sjö eller å. Älskarinnan, som också är gift, undrar förstås vad som har hänt men tiger och gör abort i hemlighet alternativt föder barnet och låter maken tro att det är hans

Citat:
Men om man ska spinna vidare på otrohetsspåret, finns det då någon enkel förklaring till att han och bilen är borta? Ett plötsligt självmord där man kör ner i ett vattendrag förutsätter förmodligen bakomliggande psykisk ohälsa. Men det krävs åtminstone inte särskilt djupt vatten eller ödemark för att en bil ska försvinna. Såg nyligen programmet Sjöräddarna (eller vad tusan det heter) och där hittade man en bil som hade legat under ett par meter vatten sen 80-talet, och den upptäcks alltså först nu.

Det finns dock andra märkliga omständigheter som t.ex. att han ljög om att ha ansökt om att bli svensk medborgare och bankfacket som visade sig vara tomt. Hur förklarar man detta? Tja... Människor är inte hundra procent rationella och vita lögner är inga ovanligheter. Det här med medborgarskapet kanske var något som Inga-Britt tyckte var viktigt men som Robert tvekade inför. Bara för att slippa (det eventuella) tjatet så drog han en vit lögn och sa att ansökan var inlämnad.

Och bankfacket? Ja varför skaffar folk saker de inte använder? Jo för att man tror att man kommer använda det i framtiden eller för att det passar in i ens självbild. "Jag är (eller vill se mig som) en vuxen och framgångsrik man, det är klart att jag måste ha ett bankfack". Jämför gymkort och träningskläder som aldrig används.

Den mystiska mannen med blommorna? Inte orimligt att älskarinnan skickar sin bror eller någon annan hon litar på att leverera dessa. Det behöver inte finnas någon strikt logisk förklaring mer än att "Jag har tänkt på dig hela veckan och ville att du skulle få något fint, du blir inte arg nu väl?"

Personligen står jag och väger lite... Håller de enkla förklaringarna eller finns det ändå något med den misstänkta spionhistorien? Jag vet inte riktigt vad jag ska tro.
Citera
2024-03-04, 14:48
Medlem
Blev han internationellt efterlyst efter sitt försvinnande?
Citera
2024-03-04, 20:50
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Personligen står jag och väger lite... Håller de enkla förklaringarna eller finns det ändå något med den misstänkta spionhistorien? Jag vet inte riktigt vad jag ska tro.

Om det spikSko säger är sant och denne träffade Roberts föräldrar och syster på 60-talet så tycker jag spionhistorien inte riktigt håller. Hela den teorin verkade gå ut på att hans bakgrund var så mystisk... vilket den inte är om hans familj fanns med i bilden. Väldigt mycket av det mystiska verkar mest vara frun som försöker lägga ihop ett pussel och få bitarna att passa ihop.

Jag har en tendens att tro på Ockhams rakkniv tills motsatsen bevisas och att han åkte ned i ett vattendrag ligger närmast till hands. Av vad som har framgått så draggade de i Nissan, men det verkar vara allt. Över huvud taget verkar sökinsatser och att kolla vägar som passerar vattendrag efter spår helt enkelt inte gjorts.
Citera
2024-03-05, 16:29
Medlem
Hej!
Vet inte om detta finns i tråden
Försöker länka men det fungerar ej!

Sök på; 29:Juli 1965 och andra olösta försvinnanden
Citera
2024-03-05, 17:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.