Citat:

Ursprungligen postat av ctrl.alt.elit

Tjena!
Vi ska bygga om lite hemma, och då kommer det bli en del pyssel av enklare karaktär som vi kommer göra själva. 
Min idé är följande: Jag (minderårig) startar ett eget företag som pysslar med enklare renoveringshjälp. Jag debiterar 400 kronor i timmen och skickar en faktura till farsan för mitt arbete hemma. Han får dra av pengar på skatten och jag tjänar lite. 
Finns det regler som hindrar att man jobbar hemma? Kan en kompis då stå som ägare? Arbetsgivaravgifterna sänker såklart vinsten lite, men finns det fler skatter och elände som hindrar?
/B(r)yggare Bob.

http://www.skatteverket.se/rattsinfo...ostadROTarbete
7.3

Närstående
Skattereduktion medges inte i det fall en person, som ansöker om eller begär skattereduktion, anlitat en närstående eller ett företag som den skattskyldige själv eller någon närstående till denne, direkt eller indirekt, har väsentligt inflytande i. Med väsentligt inflytande avses normalt att man har en ägandeandel om 40 procent, men även en delägare som äger en mindre andel kan på grund av sin ställning i bolaget anses ha ett väsentligt inflytande i företaget.
Med närstående avses den personkrets som anges i 2 kap. 22 § IL nämligen
-    make,
-    förälder,
-    mor- och farförälder,
-    avkomling och avkomlings make,
-    syskon, syskons make och avkomling, och
-    dödsbo som den skattskyldige eller någon av de tidigare nämnda personerna är delägare i.
Styvbarn och fosterbarn räknas som avkomling.