2010-04-22, 20:30
Bannlyst
Tjena!
Vi ska bygga om lite hemma, och då kommer det bli en del pyssel av enklare karaktär som vi kommer göra själva.

Min idé är följande: Jag (minderårig) startar ett eget företag som pysslar med enklare renoveringshjälp. Jag debiterar 400 kronor i timmen och skickar en faktura till farsan för mitt arbete hemma. Han får dra av pengar på skatten och jag tjänar lite.

Finns det regler som hindrar att man jobbar hemma? Kan en kompis då stå som ägare? Arbetsgivaravgifterna sänker såklart vinsten lite, men finns det fler skatter och elände som hindrar?

/B(r)yggare Bob.
Citera
2010-04-22, 20:33
Medlem
unsungs avatar
Om du är under 18 så kan du inte starta ett företag, du kan driva en enskild firma om du fyllt 16.
Citera
2010-04-22, 20:34
Medlem
Kolla upp de regler som finns och då främst de om närstående som utför arbeten, då tror jag du förstår att din ide inte fungerar.

Å jag måste ju säga, varför? din pappa får dra av på skatten på sånt han betala till dig, är det inte enklare bara att du renoverar lite och han ger dig pengar och inte blanda in någon skatt alls, det lär ni båda tjäna på.
Citera
2010-04-22, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Om du är under 18 så kan du inte starta ett företag, du kan driva en enskild firma om du fyllt 16.

Ok. Om jag kör på enskild firma, är kunderna fortfarande kvalificerade för ROT-avdrag?
Citera
2010-04-22, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr blueeye
Kolla upp de regler som finns och då främst de om närstående som utför arbeten, då tror jag du förstår att din ide inte fungerar.

Var hittar jag de reglerna?
Citera
2010-04-22, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ctrl.alt.elit
Ok. Om jag kör på enskild firma, är kunderna fortfarande kvalificerade för ROT-avdrag?

Din ålder har inget med kundernas rotavdrag att göra, så är de berättigade så går det.
Citera
2010-04-22, 20:44
Medlem
Citat:
Var hittar jag de reglerna?

SKV M 2009:12 punkt 7:3

http://www.skatteverket.se/rattsinfo...4f8000274.html
Citera
2010-04-22, 20:45
Medlem
Sightnesss avatar
Citat:
Tjena!
Vi ska bygga om lite hemma, och då kommer det bli en del pyssel av enklare karaktär som vi kommer göra själva.

Min idé är följande: Jag (minderårig) startar ett eget företag som pysslar med enklare renoveringshjälp. Jag debiterar 400 kronor i timmen och skickar en faktura till farsan för mitt arbete hemma. Han får dra av pengar på skatten och jag tjänar lite.

Finns det regler som hindrar att man jobbar hemma? Kan en kompis då stå som ägare? Arbetsgivaravgifterna sänker såklart vinsten lite, men finns det fler skatter och elände som hindrar?

/B(r)yggare Bob.

Hur gammal är du?
Citera
2010-04-28, 11:40
Medlem
Citat:
Tjena!

/B(r)yggare Bob.

http://www.skatteverket.se/rattsinfo...ostadROTarbete

7.3

Närstående

Skattereduktion medges inte i det fall en person, som ansöker om eller begär skattereduktion, anlitat en närstående eller ett företag som den skattskyldige själv eller någon närstående till denne, direkt eller indirekt, har väsentligt inflytande i. Med väsentligt inflytande avses normalt att man har en ägandeandel om 40 procent, men även en delägare som äger en mindre andel kan på grund av sin ställning i bolaget anses ha ett väsentligt inflytande i företaget.

Med närstående avses den personkrets som anges i 2 kap. 22 § IL nämligen
- make,
- förälder,
- mor- och farförälder,
- avkomling och avkomlings make,
- syskon, syskons make och avkomling, och
- dödsbo som den skattskyldige eller någon av de tidigare nämnda personerna är delägare i.

Styvbarn och fosterbarn räknas som avkomling.
Citera
2011-01-05, 22:38
Bannlyst
Lånar tråden. Om jag tex satt in en fet braskamin och slagit bort en vägg i ett sommarhus kan via ett företag som erhåller F-skatt sedel be dem skicka en faktura på detta fast det är jag som gjort jobbet själv, jag betalar inte något av denna faktura och företaget begär sin halva och jag får min halva utan att ha gjort ett skit. Vilka problem stöter vi på här, risker?

Eller ska jag betala fakturan och sedan faktura det belopp jag lagt ut till samma företag som jag "dealat" med från min enskilda firma tex: Städhjälp eller vad som helst som står i bolagsinfon.

Många som gjort så? erfarenhet ?
Citera
2013-06-10, 22:26
Medlem
Du måste betala fakturan innan företaget kan söka rot på dig, du betalar tex 50 dom söker rot på 50 och har sen 100 på sitt konto, fakturerar du då 50 så får du ju tillbaka 50 fast då har du dom i firman och om du ska ta ut dom igen har du tex bara 25 skattade kvar Obs siffrorna är ca
Senast redigerad av rubberchair 2013-06-10 kl. 22:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in