Citat:
Ursprungligen postat av Carlind
Hej, har ett lite fråger som jag inte blir klok på så jag hoppas att ni kan det..
1.Varför blir det inflation?
2.Vad är penningpolitik? Vad är finnanspolitik?
3.Hur sätts priser på varumarkanden? Hur sätts löner på arbetsmarknaden? Hänger det ihop?
1. inflation är en noterad prisökning under en viss period. kan tex. bero på att ekonomin växer väldigt snabbt som i Kina. folk får mer pengar så de är beredda att betala mer. kan kolla på det genomtänkta 70-talet när facket tyckte att en kommunalare skulle ha samma betalt som en läkare. på papper fick man mer i lön men den nominella köpkraften försvagades.
2. penningpolitik är när man försöker påverka ekonomin åtstramande eller expansivt genom att höja eller sänka räntan. fungerar bra om man har rörlig växelkurs.
finanspolitik är när man försöker strama åt eller expandera ekonomin genom att minska eller öka offentligsektor, typ bygga infrastruktur eller dylikt. funkar bäst med fast växelkurs.
3. på fria marknader bestäms priset utav efterfrågan och utbudet. finns dock vissa störningar som monopol och skatter. fungerar likadant på arbetsmarknaden där facket utgör den största störningen på gott eller ont. man kan säga att de har stoppar ett prisgolv (minimilöner) som utgör den klassiska arbetslösheten.
hoppas du blev lite klokare. någon kan fylla i det jag har missat!