2011-02-06, 18:07
Medlem
Hej,

Har precis påbörjat micro I och har en uppgift som jag kört fast vid totalt.

Uppgift:
Följande är givet. En konsument har en budget B om 300 kronor och det finns två varor G och H i ekonomin. Priset på G är 20 och priset på vara H är 15. konsumenten nyttomaximerar vid en konsumtion av 9 G och 8 H.

Här kommer sedan 4 stycken uppgifter som jag lyckats lösa utan större problem om att rita ett diagram, budgetlinje, vissa punkter mm. Men sedan har jag kört fast.

e) priserna förändras; G= 20 respektive H= 30 kr. Markera konsumentens nyttomaximering i figuren enligt dessa nya villkor.

Hur tar jag fram en ny nyttomaximering? Ska jag använda substitutionseffekten eller är jag då ute och cyklar?

Blev lite dumförklarad när jag frågade läraren och sedan fick jag en lång utläggning som jag absolut inte förstod, så uppskattar all hjälp jag kan få.

Tack på förhand!
Citera
2011-02-06, 18:48
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bumpie
Hej,

Har precis påbörjat micro I och har en uppgift som jag kört fast vid totalt.

Uppgift:
Följande är givet. En konsument har en budget B om 300 kronor och det finns två varor G och H i ekonomin. Priset på G är 20 och priset på vara H är 15. konsumenten nyttomaximerar vid en konsumtion av 9 G och 8 H.

Här kommer sedan 4 stycken uppgifter som jag lyckats lösa utan större problem om att rita ett diagram, budgetlinje, vissa punkter mm. Men sedan har jag kört fast.

e) priserna förändras; G= 20 respektive H= 30 kr. Markera konsumentens nyttomaximering i figuren enligt dessa nya villkor.

Hur tar jag fram en ny nyttomaximering? Ska jag använda substitutionseffekten eller är jag då ute och cyklar?

Blev lite dumförklarad när jag frågade läraren och sedan fick jag en lång utläggning som jag absolut inte förstod, så uppskattar all hjälp jag kan få.

Tack på förhand!
Hur du ritar om budgetlinjen är inte svårt, dra bara en linje genom 300/20 och 300/30 på respektive axlar. Var nyttokurvan tangerar budgetlinjen vet du dock inte. För det behöver du en "nyttofunktion" (suck...). Så du kan helt enkelt inte svara på frågan om du bara har den informationen du har angivit. Du vet att du kommer att hamna på en lägre nyttokurva, men du har ingen aning om huruvida du kommer att köpa mer eller mindre av vara H, eftersom du inte vet om det är en normal eller underlägsen vara.

Var du hamnar beror inte bara på substitutionseffekten, utan även på inkomsteffekten. Och du vet ingenting om förhållandet mellan dessa. Så svaret, om jag inte tänker helt fel, är att du inte kan lösa uppgiften om du inte har mer information än så.
Citera
2011-02-06, 21:48
Medlem
Hej,

Tack för ditt svar. Ja så långt har jag kommit med budget linjer och allt det andra men det är just denna sista där jag kommit fram till i princip det du säger/föreslår. Men uppgiften säger att jag ska "markera konsumentens nyttomaximering enligt uppgifterna ovan" vilket då skulle vara omöjligt. Jag får försöka påvisa detta till läraren igen och se vad han säger.

Tusen tack
Citera
2011-02-10, 14:20
Medlem
Carlinds avatar
Inflation mm.

Hej, har ett lite fråger som jag inte blir klok på så jag hoppas att ni kan det..

1.Varför blir det inflation?

2.Vad är penningpolitik? Vad är finnanspolitik?

3.Hur sätts priser på varumarkanden? Hur sätts löner på arbetsmarknaden? Hänger det ihop?
Senast redigerad av Carlind 2011-02-10 kl. 14:30.
Citera
2011-02-10, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlind
Hej, har ett lite fråger som jag inte blir klok på så jag hoppas att ni kan det..

1.Varför blir det inflation?

2.Vad är penningpolitik? Vad är finnanspolitik?

3.Hur sätts priser på varumarkanden? Hur sätts löner på arbetsmarknaden? Hänger det ihop?

1. inflation är en noterad prisökning under en viss period. kan tex. bero på att ekonomin växer väldigt snabbt som i Kina. folk får mer pengar så de är beredda att betala mer. kan kolla på det genomtänkta 70-talet när facket tyckte att en kommunalare skulle ha samma betalt som en läkare. på papper fick man mer i lön men den nominella köpkraften försvagades.

2. penningpolitik är när man försöker påverka ekonomin åtstramande eller expansivt genom att höja eller sänka räntan. fungerar bra om man har rörlig växelkurs.
finanspolitik är när man försöker strama åt eller expandera ekonomin genom att minska eller öka offentligsektor, typ bygga infrastruktur eller dylikt. funkar bäst med fast växelkurs.

3. på fria marknader bestäms priset utav efterfrågan och utbudet. finns dock vissa störningar som monopol och skatter. fungerar likadant på arbetsmarknaden där facket utgör den största störningen på gott eller ont. man kan säga att de har stoppar ett prisgolv (minimilöner) som utgör den klassiska arbetslösheten.

hoppas du blev lite klokare. någon kan fylla i det jag har missat!
Citera
2011-02-10, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goodyear90
1. inflation är en noterad prisökning under en viss period. kan tex. bero på att ekonomin växer väldigt snabbt som i Kina. folk får mer pengar så de är beredda att betala mer. kan kolla på det genomtänkta 70-talet när facket tyckte att en kommunalare skulle ha samma betalt som en läkare. på papper fick man mer i lön men den nominella köpkraften försvagades.

2. penningpolitik är när man försöker påverka ekonomin åtstramande eller expansivt genom att höja eller sänka räntan. fungerar bra om man har rörlig växelkurs.
finanspolitik är när man försöker strama åt eller expandera ekonomin genom att minska eller öka offentligsektor, typ bygga infrastruktur eller dylikt. funkar bäst med fast växelkurs.

3. på fria marknader bestäms priset utav efterfrågan och utbudet. finns dock vissa störningar som monopol och skatter. fungerar likadant på arbetsmarknaden där facket utgör den största störningen på gott eller ont. man kan säga att de har stoppar ett prisgolv (minimilöner) som utgör den klassiska arbetslösheten.

hoppas du blev lite klokare. någon kan fylla i det jag har missat!

Har för mig att det tar lång tid innan finanspolitik börjar verka, (2 år?)
Citera
2011-02-10, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freecell
Har för mig att det tar lång tid innan finanspolitik börjar verka, (2 år?)

jo det är klart! kan väll nämna att samma sak gäller penningpolitiken. den börjar verka 1-2 år efter justeringen.
Citera
2011-02-14, 12:05
Medlem
Never mind, lyckades lösa uppgiften
Senast redigerad av Hejgalid 2011-02-14 kl. 12:54.
Citera
2011-02-15, 03:15
Medlem
truperts avatar
Kinas inflation uppgick till 4.9% i januari. Vad innebär detta? Bra/dåligt för omvärlden? Vad blir följderna av en ökad inflation i Kina?
Citera
2011-02-15, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trupert
Kinas inflation uppgick till 4.9% i januari. Vad innebär detta? Bra/dåligt för omvärlden? Vad blir följderna av en ökad inflation i Kina?

Om det är högre än innan kommer förmodligen priset på deras varor att öka. Deras valuta kommer att gå ner, sedermera kommer det förmodligen höja sänka räntan vilket bidrar till att folk vill placera tillgångar i kina då köper det kinesisk valuta och den apprecieras. Nåt sånt?
Citera
2011-02-18, 12:20
Medlem
Skoluppgift. Makroekonomi

Hej, någon som skulle förklara för mig utförligt.
Har problem med dessa uppgifter.

Fråga 1.

Diskutera åtgärder som kan minska jämviktsarbetslöshet hos "outsiders" på arbetsmarknaden! Den gruppen består till stor del av ungdomar och invandrare.

Fråga 2.
Analysera följande två händelser, var för sig, med hjälp av ett diagram med BNP och inflation.
Analysera både på kort sikt och på några års sikt! Förklara de mekanismer som ligger bakom din diagramanalys!

Utgå från att ekonomin befinner sig i långsikt jämvikt, med inflation lika med den förväntande och arbetsmarknaden i jämvikt, innan händelserna inträffar!

2a. Oljeprisern stiger kraftigt på grund av svårigheter i Solviken.
b. Centalbanken överskattar tillväxten i potentiell BNP och erhåller sin styrränta för låg.

(Landet du analyserar är en liten öppen ekonomi med rörlig växelkurs på sin valuta och fria kapitalrörelser till och från utlandet)

Och sista frågan 3.
Diskutera samband mellan sparande BNP på kort och lång sikt!

Tack på förhand.
Citera
2011-02-18, 13:24
Medlem
Ingen? Inte ens. Diskutera samband mellan sparande BNP på kort och lång sikt!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in