2010-04-21, 18:53
Medlem
Snälla hjälp mig med en uppgift om ljudvågor, jag fattar ingenting..

Två högtalare är placerade på 3 meters avstånd från varandra och skickar ut ljud med en våglängd på 2 meter. En person går längs en linje, 4 meter framför högtalarna. Visa med hjälp av en bild att ljudet från de två högtalarna släcks ut vid de två punkterna som är precis 4m rakt framför högtalarna. Markera var längs linjen som ljudet förstärks.
Citera
2010-04-21, 19:34
Medlem
evolutes avatar
Förstår du principen, alltså att du får interferens och den sammanlagda ljudvågen blir extra stark där två toppar överlappar varandra och extra svag där en topp och en dal överlappar?
Citera
2010-04-21, 20:07
Medlem
Ja jag förstår principen med att vågorna överlappar varandra med förtätning och förtunning som följd men hur ska jag veta var vågorna överlappar?? Kursboken är på engelska och när det gäller uträkning fattar jag ingenting.
Citera
2010-04-21, 21:22
Medlem
gTab2s avatar
Vågorna interfererar som mest destruktivt då fasskillnaden är π , dvs när vägskillnaden Δr = (n +1/2)λ , n ∈ Ν. Perfekt destruktiv interferens nås alltså 4 meter framför en högtalare då ena vågen har färdats 4m och den andra 5m. Skillnaden blir en halv våglängd.
Citera
2010-04-22, 10:28
Medlem
Ehhhhhh.... ok.. kommer ljudet att förstärkas mitt mellan högtalarna eller kanske 1 m från varje högtalare, våglängden är två meter och högtalarna står tre m från varandra??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in