2010-04-21, 11:02
Medlem
AdmiralFleets avatar
Vid sommarstugan hittade jag en kallrök, något som jag aldrig tidigare sett. Den har antagligen använts för att röka öring och röding, men användaren/byggaren har avlidit och kan tyvärr inte berätta hur den används.

Jag har frågat mig runt och det lilla jag fått reda på är att det fisken röks i flera dagar och att alla fiskarna bör vara jämnstora.

Det ger mig inte riktigt kött på benen för att våga "förstöra" fin fisk, så jag hoppas någon annan kan berätta lite mer om hur jag ska använda röken.

Det handlar om en eldplats, en "röklåda" för fisk och ett 10-15 meters nedgrävt rör där emellan. Har tyvärr inga bilder och ska först dit om några månader.
Citera
2010-04-21, 11:25
Medlem
Inztabils avatar
Har du testat och sökt lite? Fick upp en hel del relevanta länkar när jag gjorde det i alla fall.

Själv har jag ingen erfarenhet av kallrökning så jag kan inte hjälpa dig mer.
Citera
2010-04-21, 21:42
Medlem
Är de en sådan rök jag tänker på så är de inte en kallrök.
Tror inte de tar dagar heller kanske 1-2 timmar beroede på fiskstorlek. Du gör helt enkelt upp en liten eld i eldstaden (ganska små rena pinnar inge bark eller näver kan ge smak) sen i brasan lägger du in enris hela tiden så de ryker rejält. Den varma röken tar sig genom röret och upp till fisken som blir rökt.
Citera
2010-04-21, 21:52
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddo84
Är de en sådan rök jag tänker på så är de inte en kallrök.
Tror inte de tar dagar heller kanske 1-2 timmar beroede på fiskstorlek. Du gör helt enkelt upp en liten eld i eldstaden (ganska små rena pinnar inge bark eller näver kan ge smak) sen i brasan lägger du in enris hela tiden så de ryker rejält. Den varma röken tar sig genom röret och upp till fisken som blir rökt.
Tanken är att röken ska kallna i röret, därav namnet kallrök. I en varmrök så eldar man i direkt anslutning till rökutrymmet.
Citera
2010-04-23, 12:09
Medlem
Min far byggde en kallrök vid vår sommarstuga en gång för länge sedan. Det rykte utav bara fan så skogsbrandflyget kom och lågsniffade. Och tid tog det; hur länge minns jag inte, men det blev bara ett försök. Sen köpte farsan en ABU-rök i stället.
Citera
2010-04-23, 20:07
Medlem
Har själv rökt i en rök av samma princip fast röret ca 6-8 meter. Och röken som komm ur den var då inte kall men den är ju inte heller lika varm som de blir i en "oljetunna" rök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in