2010-04-20, 20:50
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Hej!

Som många säkerligen har märkt, hamnar det ständigt felpostade trådar i den sektion som på Flashback kallas Allmänt (som vi just nu befinner oss i), vilken inkluderar diskussioner kring Flashback som forum, idéer, problem, avstängningar, etc. Inte om exempelvis vilken colasmak som är godast eller vilket parti man ska rösta på, vilket framkommer om man läser FAQ:en, något som många missar.

Det finns säkerligen flertalet förklaringar till varför felpost sker i denna sektion, vilken en av dem är att det är den sektion som ligger längst upp i listan över olika delforum här på Flashback. En annan anledning, som är mer betydelsefull för felpostandet, tror jag, är att denna sektion heter just Allmänt. Detta får säkerligen folk att tro att man kan posta lite allt möjligt här, allmänna frågeställningar helt enkelt, t.ex. vilken colasmak som är godast.

Många föreslår att denna sektion ska återflyttas till sin ursprungliga plats på forumet, nämligen längst ner, i hopp om att minska antalet felposter. Jag tror inte att det är lösningen, dessutom är det bra att denna del av forumet ligger överst. Nej, istället anser jag att denna sektion borde byta namn från Allmänt till något annat, t.ex. Om Flashback, vilket kanske inte är ett jättebra namnförslag, men det finns säkerligen någon medlem som kan komma med något bättre och mer talande.

Som det är nu, är det otroligt irriterande med alla dessa felposter, och även om det är lätt åtgärdat genom att moderatorerna låser eller flyttar trådarna till rätt plats i forumet, tror jag att detta förslag åtminstone skulle minska antalet felposter och även reducera moderatorernas arbetsbörda, om Allmänt fick ett mer talande namn.

Vad tycker ni?

Ps. Jag har sökt efter liknande trådar som diskuterar detta ämne, men antingen är jag en jävla sopa som inte kan söka ordentligt, eller så har det helt enkelt inte tagits upp tidigare. Om en, eller flera trådar redan finns, ber jag om ursäkt och hoppas att någon moderator kan kasta denna tråd. ds.
Citera
2010-04-20, 20:52
Medlem
unsungs avatar
Du är helt klart inne på rätt spår, ett namn som jag tycker är vettigt är "Diskussioner om Flashback".
Citera
2010-04-20, 20:53
Medlem
Ogdens avatar
"Om Flashback" tycker jag låter helt okej.
Citera
2010-04-20, 20:54
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Du är helt klart inne på rätt spår, ett namn som jag tycker är vettigt är "Diskussioner om Flashback".
Än mer talande än mitt förslag, låter väldigt bra!

EDIT: Det som är bra med Allmänt är väl att det är kortfattat och därför passar med övriga sektioner på det viset, men det talar ju inte om att det just gäller allmänna diskussioner kring Flashback.
Senast redigerad av JazzIsNotDead 2010-04-20 kl. 20:58.
Citera
2010-04-20, 21:01
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzIsNotDead
EDIT: Det som är bra med Allmänt är väl att det är kortfattat och därför passar med övriga sektioner på det viset, men det talar ju inte om att det just gäller allmänna diskussioner kring Flashback.

Precis, forumdelen skulle kanske behöva ett annat namn.
Citera
2010-04-20, 21:02
Medlem
epost72s avatar
Problemet är inte namnet på forumdelen utan placeringen.
Folk läser öht inte innan de postar nya trådar.
Citera
2010-04-20, 21:07
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Ett mer talande namn skulle alltså inte minska felpostfrekvensen? Vi säger att Data ligger överst, hamnar då felposter där istället, t.ex. hur man bäst får bort acne? För det finns väl ingen möjlighet att posta en tråd om man inte går in i ett av delforumen? Saknar folk sådan läsförmåga alltså?
Citera
2010-04-20, 21:09
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Jag tror nog att det är både och. Om forumet heter nåt annat än "Allmänt"--typ "Forumrelaterat", "Administrativt" eller "Om Flashback" så skulle nog en hel del av felpostningarna försvinna oavsett var i ordningen forumet ligger.
Citera
2010-04-20, 21:10
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ett mer talande namn skulle alltså inte minska felpostfrekvensen? Vi säger att Data ligger överst, hamnar då felposter där istället, t.ex. hur man bäst får bort acne? För det finns väl ingen möjlighet att posta en tråd om man inte går in i ett av delforumen? Saknar folk sådan läsförmåga alltså?
Uppenbarligen, sedan Flashback flyttade till längst upp i strukturen så har felpostade trådar i denna del ökat markant.
Tidigare fick Bildhantering och grafisk formgivning ta smällen.
Citera
2010-04-20, 21:10
Medlem
soulreapers avatar
Citat:

Ja!

Som det sagts i en tråd där någon rekommenderade att lägga papperskorgen överst så var det som så att när bild forumet låg överst (tror att det var bild) så hamnade massa jävla skräpposter som de man idag kan se under allmänt...Folk är tyvärr dumma i huvudet men vad göra? Det är precis samma sak som alla viktigt stickys som finns i olika forum, trots dessa postar folk helt fel...
Citera
2010-04-20, 21:14
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:

Kalla det lathet, dumdristighet eller dålig läsförmåga, eller en kombination av dessa.
Men svaret på dina frågor är "Ja".

Vissa nya användare skiter fullständigt i att kolla upp vilka forum och underforum som det faktiskt finns innan de postar.
Tidigare så låg Bildbehandlings-forumet överst, och då var det exakt samma situation där som den vi ser i "Flashback"-forumet idag.
Dvs nya användare skapade trådar i det forumet som överhuvudtaget inte hade med bildbehandling att göra.

Ett förslag som har diskuterats i mer eller mindre omfattning är att Papperskorgen lägges överst.
Detta skulle i bästa fall medföra att nya användare upptäcker att de inte kan posta trådar i Papperskorgen, och "tvingas" då titta närmare på forumskategorierna.
I värsta fall innebär det att de bara väljer nästa forum i listan som det går att posta i, och problemet kvarstår.

Syftet med att man har postförbud under 3 dagar som nyreggad medlem är ju just för att man ska lära sig hur forumet fungerar, och vilka ämneskategorier som finns.
Dock verkar det ju tydligen vara enormt svårt för vissa att utnyttja tiden fram tills post-aktivering för detta.
Senast redigerad av [Strange Days] 2010-04-20 kl. 21:18.
Citera
2010-04-20, 21:20
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Vi kan alltså konstatera att felpostningen är helt omöjlig att undvika och att ett namnbyte därmed skulle hjälpa föga. Men tror ni ändå inte att ett namnbyte skulle minska felpostandet lite? Jag tror att en del medlemmar säkerligen har tänkande hjärna, men tror att Allmänt, med sitt allmänna namn, innebär diskussioner om i princip allt, att det är så forumet fungerar, då de flesta felpostare är nyregistrerade medlemmar som inte har så bra koll på forumet.

Annars håller jag med om att Papperskorgen överst skulle kunna fungera, men jag tycker samtidigt att det är bra om diskussioner om Flashback ligger överst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in