2010-04-20, 18:26
Bannlyst
Hej,
Hur ser egentligen en frack från 40-talet ut (generellt sätt), har försökt att googla efter bilder, men lyckas inte finna någon. Har blivit erbjuden att köpa en som jag inte har sett (väldigt billigt),
Citera
2010-04-20, 21:02
Medlem
Chilirecs avatar
Antagligen precis som idag
Citera
2010-04-20, 22:14
Medlem
NoobByNatures avatar
Fracken på 40-talet såg väl lite mer ut såhär; http://hollyvoguevintage.com/tuxsuit01.jpg, med annan knäppning nedtill jämfört med modernare frackar?
Citera
2010-04-20, 22:18
Medlem
Chilirecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoobByNature
Fracken på 40-talet såg väl lite mer ut såhär; http://hollyvoguevintage.com/tuxsuit01.jpg, med annan knäppning nedtill jämfört med modernare frackar?

Nix det där är en smoking.
Citera
2010-04-20, 22:18
Medlem
Reaktionärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoobByNature

Knappast, bilden föreställer en dubbelknäppt smoking. Det som skiljer äldre frackar från moderna dito är främst snittet på byxorna, som på de äldre ofta är av sk ballongmodell.
Citera
2010-04-20, 22:39
Medlem
NoobByNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilirec
Nix det där är en smoking.

Citat:
Ursprungligen postat av Reaktionär
Knappast, bilden föreställer en dubbelknäppt smoking. Det som skiljer äldre frackar från moderna dito är främst snittet på byxorna, som på de äldre ofta är av sk ballongmodell.

Självklart är det så...
Citera
2010-04-21, 17:35
Medlem
iluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reaktionär
Det som skiljer äldre frackar från moderna dito är främst snittet på byxorna, som på de äldre ofta är av sk ballongmodell.

En ballongmodell på byxa är med vidd upptill vid midjan och med smala ben eller hur ?
En 40-tals byxa hade rejält med vidd nertill, visserligen med djupa veck vid midjebandet.
Här en bild 1942 och en från 1944.
.
Citera
2010-04-21, 19:13
Medlem
JazzforMiless avatar
Använder en frack från sent fyrtiotal/tidigt femtiotal, ser ingen skillnad på den och dagens. Byxorna är varken vida eller smala. Sitter som en standardkostym om man säger så. Har dock inte provat en nyare frack, så jag har inget att jämföra med.
Citera
2010-04-21, 19:44
Medlem
iluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzforMiles
Använder en frack från sent fyrtiotal/tidigt femtiotal, ser ingen skillnad på den och dagens. Byxorna är varken vida eller smala. Sitter som en standardkostym om man säger så. Har dock inte provat en nyare frack, så jag har inget att jämföra med.

Ja... då är det ju svårt att känna skillnad.
.
Citera
2010-04-21, 20:34
Medlem
JazzforMiless avatar
Vad jag menar är att jag inte har provat någon annan, så jag vet inte om fickorna sitter på något annat vis etc. etc., men mig veterligen skiljer den sig inte märkbart från frackar vid tillställningar jag deltagit i där högtidsdräkt varit legio.
Citera
2010-04-21, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristiibrud
Hej,
Hur ser egentligen en frack från 40-talet ut (generellt sätt), har försökt att googla efter bilder, men lyckas inte finna någon. Har blivit erbjuden att köpa en som jag inte har sett (väldigt billigt),

En skillnad är att tyger ofta är markant grövre i en äldre frack, bland annat beroende på att inomhustemperatur var lägre, och det var enklare att tillverka.
Citera
2010-04-23, 01:35
Medlem
JazzforMiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exner
En skillnad är att tyger ofta är markant grövre i en äldre frack, bland annat beroende på att inomhustemperatur var lägre, och det var enklare att tillverka.

Det kan jag skriva under på. Min frack är av ull, rätt grov sådan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in