2010-04-20, 17:00
Medlem
CouledeSacs avatar
Hallå

Har ett litet problem som jag skulle behöva hjälp med. Sitter på en Macbook Pro, inköpt 2008. Försökte nyss läsa in en bränd cd-r-skiva med bildmaterial som jag behöver till ett jobb jag ska göra.
När jag matade in den påstod datorn att det var en tom skiva. För att dubbelkolla så satte jag in ytterligare skivor med gammalt bränt material och resultatet blev det samma. Sen kollade jag även vanliga musik-cdn som jag köpt, vilka den dock kunde läsa så också brända dvd:n.

Är det nån som är lite high-tech och kan hjälpa mig med detta problem?
Citera
2010-04-20, 17:06
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CouledeSac
Hallå

Har ett litet problem som jag skulle behöva hjälp med. Sitter på en Macbook Pro, inköpt 2008. Försökte nyss läsa in en bränd cd-r-skiva med bildmaterial som jag behöver till ett jobb jag ska göra.
När jag matade in den påstod datorn att det var en tom skiva. För att dubbelkolla så satte jag in ytterligare skivor med gammalt bränt material och resultatet blev det samma. Sen kollade jag även vanliga musik-cdn som jag köpt, vilka den dock kunde läsa så också brända dvd:n.

Är det nån som är lite high-tech och kan hjälpa mig med detta problem?

Tyvärr, så är det ofta så att brända skivor är bland det första som slutar funka när läsare börjar ge sig (det och DL skivor av någon anledning).

Bara för att testa möjliga problem, har du någon möjlighet att testa skivan på en annan dator?

Du kan testa att resetta PRAM:en vilket kan hjälpa med läsarproblem.

1. Stäng av datorn.
2. Leta reda på följande tangenter på tangentbordet: kommando, alternativ, P och R. I steg fyra ska du hålla ned dem samtidigt.
3. Slå på datorn igen.
4. Håll ned kommando-, alternativ, P- och R-tangenterna samtidigt. Tangenterna måste tryckas ned innan den grå skärmen visas.
5. Håll ned tangenterna tills datorn startas om och startljudet har spelats upp andra gången.
6. Släpp tangenterna.
Citera
2010-04-20, 17:07
Medlem
tzjs avatar
Är skivan bränd som en mediaskiva eller dataskiva?

Länge sedan jag brände skivor, men den måste väl låsas efter bränning så man kan läsa den på andra enheter. Jag kan ha fel. Stor sannolikhet att jag har det tyvärr.

Prova att stoppa in en köpt musikskiva och kolla om den blir läst ok. Annars kan det vara fel på din läsare.

Edit:
Citera
2010-04-20, 17:16
Medlem
CouledeSacs avatar
Jag har som sagt testat med köpta musik-cd:n, även brända dvd-skivor och det funkade. Det som inte funkar är brända cd-skivor. Har tyvärr ingen möjlighet att testa på en annan dator just nu och det brinner lite i knutarna med att få jobbet färdigt. Ska testa reseta p-ram, så får vi se om det blir nåt resultat.
Citera
2010-04-20, 17:26
Medlem
CouledeSacs avatar
Funkade inte med att resetta PRAM– gjorde det precis nyss. Testade med att sätta in en bränd skiva med musik, vilket konstigt nog funkade. Problemet verkar alltså vara brända cd-skivor med film+bild-material? Skumt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in