Citat:
Ursprungligen postat av CouledeSac
Hallå
Har ett litet problem som jag skulle behöva hjälp med. Sitter på en Macbook Pro, inköpt 2008. Försökte nyss läsa in en bränd cd-r-skiva med bildmaterial som jag behöver till ett jobb jag ska göra.
När jag matade in den påstod datorn att det var en tom skiva. För att dubbelkolla så satte jag in ytterligare skivor med gammalt bränt material och resultatet blev det samma. Sen kollade jag även vanliga musik-cdn som jag köpt, vilka den dock kunde läsa så också brända dvd:n.
Är det nån som är lite high-tech och kan hjälpa mig med detta problem?
Tyvärr, så är det ofta så att brända skivor är bland det första som slutar funka när läsare börjar ge sig (det och DL skivor av någon anledning).
Bara för att testa möjliga problem, har du någon möjlighet att testa skivan på en annan dator?
Du kan testa att resetta PRAM:en vilket kan hjälpa med läsarproblem.
1. Stäng av datorn.
2. Leta reda på följande tangenter på tangentbordet: kommando, alternativ, P och R. I steg fyra ska du hålla ned dem samtidigt.
3. Slå på datorn igen.
4. Håll ned kommando-, alternativ, P- och R-tangenterna samtidigt. Tangenterna måste tryckas ned innan den grå skärmen visas.
5. Håll ned tangenterna tills datorn startas om och startljudet har spelats upp andra gången.
6. Släpp tangenterna.