• 1
  • 2
2010-06-26, 22:15
Medlem
Squalos avatar
Lite overkill för majoriteten att köpa en industriell termometer för K-typ.

En som är ungefär sådär borde nog fungera för majoriteten: http://m2.sourcingmap.com/smap/image...x0048_ux_n.jpg

Aningens långsammare.

Och en vanlig digital stektermometer man låter sitta i hela tiden. Det kör jag och det är inget fel med.
Citera
2010-06-27, 09:24
Medlem
dePauls avatar
En fördel med min termemoter är att man snabbt kan mäta tempen i de olika delarna på t ex kyckling eller kött och avgöra därmed den bästa medeltemperaturen, alternativt om vissa delar av köttet behöver skyddas med aluminiumfolie eller ej. Mätningen utförs på under sekunden!

En annan fördel är förmågan att mäta exakt temperatur inuti ugnen och därefter anpassa värme, placering och metod.

En tredje är möjlighet till kalibrering, dvs jag har en exakt termometer hela tiden.

Ytterligare en fördel är att jag kan mäta precis vad som helst med stor exakthet. Detta kan vara särskilt viktigt när man t ex kokar socker eller mäter tempen i samband med fritering i öppen gryta.

Hela manicken andas helt enkelt kvalité och trots att den är dyrare än allt annat så skulle jag inte vilja vara utan den .

~Paul~
Citera
2010-06-27, 09:51
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
De tål inte ugnsvärme. Jag brukar dock aldrig ta ut köttet. Eftersom termometern reagerar på snabbt så räcker det att snabbt sticka in givaren, kolla tempen och dra ut den igen, allt inom loppet av en sekund.

~Paul~

Du kan väl köpa till en annan givare som klarar ugnen? I och med att det är en K-typ finns det inga begränsningar.
Citera
2010-06-27, 10:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Du kan väl köpa till en annan givare som klarar ugnen? I och med att det är en K-typ finns det inga begränsningar.
Just det. Har inte tänkt på det!! Tack för tipset!

~Paul~
Citera
2011-02-14, 16:28
Medlem
notwists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Lätt hänt att man svarar samtidigt . Du har helt rätt gällande att det är lite overkill med Gula Klassikern men när man väl äger den så släpper man den aldrig .

~Paul~
En köttermometer för 1200 spänn

En dåre och hans pengar går snart skilda vägar.

edit För att också vara konstruktiv: som främsta anledning för detta sägs att den ger ett snabbt responssvar och att billigare varianter tar så lång tid att de nästan är obrukliga. Efter lite snabb googling hittade jag denna som kostar 200 kr och enligt utsago ger mätresultat efter bara "någon sekund". Någon annan motivering till varför man ska lägga 1000+ kr på en industritermometer förutom att det är tufft att betala för mycket för saker?
Citera
2011-02-14, 17:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notwist

edit För att också vara konstruktiv: som främsta anledning för detta sägs att den ger ett snabbt responssvar och att billigare varianter tar så lång tid att de nästan är obrukliga. Efter lite snabb googling hittade jag denna som kostar 200 kr och enligt utsago ger mätresultat efter bara "någon sekund". Någon annan motivering till varför man ska lägga 1000+ kr på en industritermometer förutom att det är tufft att betala för mycket för saker?
Vi har alla våra intressen. Jag gillar prylar som andas kvalité. I det här fallet så kan man bygga på systemet med diverse olika givare samt erhålla gratis kalibrering (om jag inte missminner mig). Den är snabb, exakt och snygg dessutom. Allt detta tillsammans gör att jag inte ångrar en sekund att jag köpte den.

~Paul~
Citera
2011-02-14, 18:20
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notwist

Problemet med de "billigare" termometrarna är inte mättiden, en sekund hinner jag vänta, utan att proben är grov som en telefonstolpe. Kör in en sån där i en pilgrimsmussla t.ex. så ser den ut som skit efter två mätningar.
Citera
2011-02-14, 18:45
Medlem
dePauls avatar
Precis, det argumentet glömde jag att ta upp! Tackar!

En sak till. Gula klassikern har ett avsevärt bredare mätområde. Mycket praktiskt när man bl a skall fritera.

~Paul~
Citera
2011-02-14, 19:33
Medlem
den hær køpte jag från USA, anvænder den næstan varje dag, lætt att ha med sig,

http://www.thermoworks.com/products/...thermapen.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto