2010-04-20, 14:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Från de övriga nordiska länderna, så är många fall kända och en del av dem finns det trådar om här på Flashback.

Förutom de fall man läst om i NKK, som t.ex. taxiägaren Gunnar som mördades i Reykjavik ca 1967, så kan jag inte komma på ett enda.

Undrar nu om det är någon bland alla kunniga läsare och skribenter på kriminalhistoria som känner något eller några fall från Island?
Citera
2010-04-20, 23:44
Medlem
Fenrers avatar
En av de första kända mördarna på Island torde vara Gissur Thorvaldsson som först mördade sin svärfars bror Sturla Thordsson och sedan sin svärfar Snorre Sturlasson.

Nutida mördare har jag dock ingen koll på, men Nordisk Kriminalkrönika brukar ha något fall från Island med då och då.
Citera
2010-04-21, 11:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gammalt fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Fenrer
En av de första kända mördarna på Island torde vara Gissur Thorvaldsson som först mördade sin svärfars bror Sturla Thordsson och sedan sin svärfar Snorre Sturlasson.

Nutida mördare har jag dock ingen koll på, men Nordisk Kriminalkrönika brukar ha något fall från Island med då och då.

Tack för denna info Fenrer.

Ja det är svårt att få fram gamla fall från Island. Antar att det inte har hänt lika mycket på ön som i t.ex. övriga Skandinavien.
Citera
2016-02-07, 22:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gunnar Tryggvason (1925-1968).

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Från de övriga nordiska länderna, så är många fall kända och en del av dem finns det trådar om här på Flashback.

Förutom de fall man läst om i NKK, som t.ex. taxiägaren Gunnar som mördades i Reykjavik ca 1967, så kan jag inte komma på ett enda.

Undrar nu om det är någon bland alla kunniga läsare och skribenter på kriminalhistoria som känner något eller några fall från Island?

Citerar mig själv i denna gamla tråd med fler uppgifter om detta mord.

Den mördade taxichauffören tillika taxiägaren hette Gunnar Sigurdur Tryggvason (1925-1968).

Mordet inträffade tidigt på morgonen den 18 januari 1968. En av den mördades plånböcker kunde försvunnit eftersom det misstänktes att han hade två st. och bara en hade anträffats.

Den mördade mannen var ungkarl och bodde tillsammans med sin far och var inte känd för att ha några fiender. Han var blyg och tillbakadragen. Han hade svårt att gå, kanske som resultat efter en olyckshändelse i ungdomsåren.

Han hittades sittande livlös i sin taxibil i Laugarlaek i Reykjavik kl. 07.15. Bilen var en Mercedes med registreringsnummer R 461.

Finns att läsa för den intresserade i NKK 1990 på sidorna 357-372. Kapitlets rubrik är Komplicerad mordutredning.

http://www.amara.org/en/videos/DR43ppMrXDe3/en/572791/
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-02-07 kl. 23:04.
Citera
2016-04-21, 11:12
Medlem
Det finns en wiki över alla mord på Island om du fortfarande är intresserad. Tyvärr är den på isländska men du en del kan man få ut av det, annars får du fråga så kan jag översätta.

https://is.wikipedia.org/wiki/Listi_yfir_mor%C3%B0_og_mor%C3%B0m%C3%A1l_%C3%A1_% C3%8Dslandi
Citera
2016-04-21, 11:56
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDooh
Det finns en wiki över alla mord på Island om du fortfarande är intresserad. Tyvärr är den på isländska men du en del kan man få ut av det, annars får du fråga så kan jag översätta.

https://is.wikipedia.org/wiki/Listi_yfir_mor%C3%B0_og_mor%C3%B0m%C3%A1l_%C3%A1_% C3%8Dslandi

Förstår inte isländska så bra, men typ två ouppklarade mord de senaste 40 åren?

Ashley Turner och Benedict G. Jónsson?
Citera
2016-04-21, 13:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Isländska fall.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnDooh

Stort tack för din länk!

Jag är fortfarande intresserad av isländska kriminalfall och försvinnanden. Känner inte till mycket från detta land.

Har kollat på fallen som snabbast och det är inte många som jag har hört talats om tidigare. Även jag inte förstår isländska speciellt bra så förstår man i a f något.

Vad betyder ordet ósakehaefur?
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-04-21 kl. 14:08.
Citera
2016-04-21, 18:09
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Stort tack för din länk!

Jag är fortfarande intresserad av isländska kriminalfall och försvinnanden. Känner inte till mycket från detta land.

Har kollat på fallen som snabbast och det är inte många som jag har hört talats om tidigare. Även jag inte förstår isländska speciellt bra så förstår man i a f något.

Vad betyder ordet ósakehaefur?
SINNESSJUK
Citera
2016-04-22, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Förstår inte isländska så bra, men typ två ouppklarade mord de senaste 40 åren?

Ashley Turner och Benedict G. Jónsson?

Ja det stämmer, Ashley Turner mordet är i princip uppklarat men soldaten fälldes inte i militärdomstolen. Tekniskt sett så skedde inte mordet på isländsk mark då det var på basen hon mördades. Calvin Eugene Hill är gm.

Benedict mordet är troligtvis ett fylleslagsmål som urartat på småtimmarna. Hittades dock inte orsak till hans död så ingen av slagskämparna kunde åtalas för hans död.
Citera
2016-04-22, 14:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bragí Ólafsson 1988 och 2002.

Ett namn som "sticker ut" på denna lista över isländska mord är Bragí Ólafsson (1936-2002).

Som jag fattar det, så begick denne man ett mord, då han 1988-01-10 mördade 27-åriga Greta Birgisdottir. För detta mord dömdes GM till 10 års fängelse.

GM Ólafsson kom sedan i sin tur själv att bli ett BO då han mördades 2002-09-26 av Stein Àrmann Stefánsson. GM var sinnesjuk.

Vid båda dessa omnämnanden nämns Klapparstig. Är detta ett område/förort i Reykjavik?
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-04-22 kl. 14:17.
Citera
2016-04-22, 15:43
Medlem
Citat:
Ett namn som "sticker ut" på denna lista över isländska mord är Bragí Ólafsson (1936-2002).

Som jag fattar det, så begick denne man ett mord, då han 1988-01-10 mördade 27-åriga Greta Birgisdottir. För detta mord dömdes GM till 10 års fängelse.

GM Ólafsson kom sedan i sin tur själv att bli ett BO då han mördades 2002-09-26 av Stein Àrmann Stefánsson. GM var sinnesjuk.

Vid båda dessa omnämnanden nämns Klapparstig. Är detta ett område/förort i Reykjavik?

Klapparstigur är en gata i centrala Reykjavik.
Båda morden skedde i samma hus (http://timarit.is/view_page_init.jsp?pageId=3036552), Bragi bodde kvar i huset efter avtjänat straff. Bragi verkar ha varit en alkoliserad typ som festade med fel människor.

Ska tilläggas att wiki-sidan inleds med att informera om att det kan saknas mord/dråp som inte är kända för allmänheten men annars ska listan vara komplett, ska också tillägga att det försvinner ju en hel del människor också, enkelt att gömma en kropp i naturen eller slänga i dem i havet.

Hade varit intressant med en liknande lista för svenska mord men den hade blivit väldig omfattande.
Citera
2016-04-22, 16:18
Medlem
Sökte på försvunna personer och det är lite svårt att hitta någon statistik på hur många det är som försvunnit om man bortser från människor som hamnat i havet, en hel del islänningar hamnar i havet.

Nånstans såg jag siffran 11 försvunna mellan 1991-2002, inte så aktuell statistik. Hittade dock en intressant historia om 2 försvinnanden, se länk. God läsning:

http://www.bbc.com/news/special/2014/newsspec_7617/index.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in