Flashback bygger pepparkakshus!
2010-04-20, 13:03
Medlem
Jag har förstått att det är ganska knepigt att skapa ett bootbart usb-minne på en Mac..
Min extradator(PC/Windows) har kraschat och jag hade behövt lägga över en isofil på ett usb-minne för att fixa den datorn.
Problemet är ju det här med att skapa ett bootbart usb...

Har letat som en galning på internet och det enda jag hittar är svåra tutorials som involverar att jobba i terminal(något jag är helt ikompetent på).
Någon har även sagt att jag kan lägga in något virtuellt windows och därigenom fixa problemet.

Saken är den att jag vill inte mecka för mycket med min nya Mac då jag är en total nybörjare på allt.

Någon som känner till en lösning på detta problemet?
Citera
2010-04-20, 13:07
Medlem
Colossuss avatar
Har någon du känner en dator med vista/win 7 på? isf kan du använda den här guiden
http://www.intowindows.com/how-to-install-windows-7vista-from-usb-drive-detailed-100-working-guide/

Sen är det bara att kopiera över innehållet från isofilen till usbminnet och köra
Citera
2010-04-20, 13:31
Medlem
cannaBes avatar
Funkar inte detta då:

Enkla steg ju.
Citera
2010-04-20, 13:34
Medlem
Tack för tipset!
Saken är den att jag tänker strunta i windows och köra linux istället på den gamla datorn, men det kanske är samma steg jag ska gå igenom?

Lättast är nog att låna en pc, föra över iso-filen till usb-minnet och sedan stoppa in det i den gamla datorn, eller?
Citera
2010-04-20, 13:38
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melody00
Tack för tipset!
Saken är den att jag tänker strunta i windows och köra linux istället på den gamla datorn, men det kanske är samma steg jag ska gå igenom?

Lättast är nog att låna en pc, föra över iso-filen till usb-minnet och sedan stoppa in det i den gamla datorn, eller?
Ja om du inte lyckas på macen så är det ju enkelt att fixa på en PC. Fast det är inte bara att föra över den men det vet du ju.
Citera
2010-04-20, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Ja om du inte lyckas på macen så är det ju enkelt att fixa på en PC. Fast det är inte bara att föra över den men det vet du ju.

Nej jag kom på det...
Nu kanske det är lite off-topic och i fel kategori, men har du något tips på någon lätt guide som kan hjälpa mig kunna starta upp en ubuntu-installation via usb?
Jag kommer ju inte in i windows så live-cd funkar ju inte..
Citera
2010-04-20, 16:35
Medlem
Colossuss avatar
Här står det lite om det

https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStick
Citera
2010-04-20, 19:07
Medlem
Elcorderopacos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melody00
Lalala...
... Jag kommer ju inte in i windows så live-cd funkar ju inte..

Live-CD fungerar oavsett om du har något operativsystem installerat tidigare eller inte. Om du har tillgång till CD-skivor är det min rekommendation att du använder dessa istället.
Citera
2011-08-13, 14:33
Medlem
Lanoos avatar
lånar tråden då jag sitter i precis samma situation.
Har en kraschad PC, sitter med ett USB minne i macen och har laddat hem en win XP .iso fil.
hur fan gör jag nu?
försökte göra en återskapning av ison genom skivverktyg. jag får upp meddelandet "fel vid återskapandet, kunde inte kontrollera källan - ogiltigt argument"

help a brother from another mother please!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in