2010-04-20, 12:42
Medlem
calleuss avatar
Min iMac gick sönder i veckan, års modell 2007. Helt plötsligt gick det inte att starta datorn, enda sättet att få igång den är att hålla in "alt" medans det startas. När jag väl kom till skrivbordet gick det inte att göra någonting, allt var som vanligt men direkt jag tryckte någonstans kom den färgglada snurrande bollen fram.

Jag har pratat med apple support som misstänker att det kan vara ramminnet, jag har prövat att köra med bara ett ramminne och se om det andra är sönder(jag har två stycken 1gig). Men det gjorde ingen skillnad. Nu råder dom mig att lämna in datorn för lagning vilket kan bli väldigt dyrt då jag inte har någon garanti.

Skulle vara kul att höra om någon här har någon aning om vad det kan vara eller har varit med om liknande...
Citera
2010-04-20, 12:51
Medlem
systems avatar
Fungerar den att starta med shift nedtryckt? Prova. Det tar en stund.

Om den går igång, kör då kontrollera/reparera behörigheter (Program > Verktygsprogram >Skivverktyg).

Starta om.

Se till att hårddisken har tillräckligt med utrymme – minst 10 GB eller ca 10% av diskens storlek behövs för att datorn ska må bra.
Citera
2010-04-20, 12:53
Medlem
flipper1446s avatar
Arbetsminne (RAM) eller hårddisk är troliga felkällor. Jag råder dig att göra lite felsökning innan du lämnar in den.

Börja med att följa den här artikeln (du kan hoppa över steget Använda fsck).
http://support.apple.com/kb/TS1417?viewlocale=sv_SE
Citera
2010-04-23, 18:51
Medlem
systems avatar
TS, hur går det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem