2010-04-20, 10:14
Medlem
Prometeuss avatar
Jag har en liten usb-kopp-värmare/kylare, vad jag kan se och gissa består den av en kylfläns, en fläkt och troligtvis nån slags värmebatteri.

Jag mätte med termometern på min multimeter igår och den visade 13 grader! Det var inte 13 grader i rummet kan jag säga.

Ren lyftkylning kan väl inte ge lägre temperatur än luften man blåser med? Avdunstning vet jag kan ge kyligare yta, och kompression är ju mekanismen bakom kylskåp. Kan det sitta en kompressor i min usb-leksak eller är något fel med min mätning?
Citera
2010-04-20, 10:20
Medlem
Weeblies avatar
Peltier-element?

ps. Med tanke på storleken på dessa leksaker och deras utformning så är det nästan garanterat på tal om termoelektriska värmepumpar.
Senast redigerad av Weeblie 2010-04-20 kl. 10:24.
Citera
2010-04-20, 10:26
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weeblie
Peltier element?
Det är riktigt. Kyflänsen har inget med själva kylningen av drycken. I din kylare har du ett peltierelement som aktivt transporterar värme från det som kyls.

Kylflänsen i sin tur ser till att peltierelementet kan göra sig av med värmen.

Kort om peltierelement
http://www.sljus.lu.se/FYS247/PROJECTS02/SB/
Citera
2010-04-20, 11:29
Medlem
Prometeuss avatar
Intressant, tack!

Vågar man gissa att vissa elektriska termometrar fungerar enligt samma princip?
Citera
2010-04-20, 15:48
Medlem
protectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Jag har en liten usb-kopp-värmare/kylare, vad jag kan se och gissa består den av en kylfläns, en fläkt och troligtvis nån slags värmebatteri.

Jag mätte med termometern på min multimeter igår och den visade 13 grader! Det var inte 13 grader i rummet kan jag säga.

Ren lyftkylning kan väl inte ge lägre temperatur än luften man blåser med? Avdunstning vet jag kan ge kyligare yta, och kompression är ju mekanismen bakom kylskåp. Kan det sitta en kompressor i min usb-leksak eller är något fel med min mätning?

Det kan den väl

http://hem.ektv.nu/~ekt000851/vind-kyla.html
Citera
2010-04-20, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Intressant, tack!

Vågar man gissa att vissa elektriska termometrar fungerar enligt samma princip?
Nej de är antingen resistiva, alltså en tråd av platina som ändrar resistans med temperaturen eller termoelement som är två två olika isolerade metalltrådar som sitter ihop i en ände. Den termoelektriska effekten ger då en potentialskillnad som är lätt att mäta som som beror av temperaturen.
Citera
2010-04-20, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av protector
Det kan den väl

http://hem.ektv.nu/~ekt000851/vind-kyla.html

Nej.
Om det så blåser genomstyv kuling så blir det inte kallare än lufttemperaturen. Det du länkar till är en slags ekvivalenslista. Det vill säga att (nu hittar jag på siffror för jag orkar inte titta i din länk) att vid minus tio grader och tio sekundmeters vind blir man nedkyld lika snabbt som vid vindstilla och minus tjugo. Men man kommer aldrig bli kallare än lufttemperaturen.

/Hast
Citera
2010-04-21, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hast1215
Nej.
Om det så blåser genomstyv kuling så blir det inte kallare än lufttemperaturen. Det du länkar till är en slags ekvivalenslista. Det vill säga att (nu hittar jag på siffror för jag orkar inte titta i din länk) att vid minus tio grader och tio sekundmeters vind blir man nedkyld lika snabbt som vid vindstilla och minus tjugo. Men man kommer aldrig bli kallare än lufttemperaturen.

/Hast

Men det är uppenbarligen ganska svårt att förstå, har fått frågan av en utländsk kollega (M.Sc. hyfsat erfaren ingenjör) för några år sedan varför vi inte designade komponenterna med marginal tilltagen för "the wind chill factor". När jag väl förstod vad han menade, och hade slutat skratta (med telefonen mutad) så fick jag ändå spendera några minuter med honom för att förklara hur nedkylning av olika material fungerar och upplevs.
Citera
2010-04-21, 09:33
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [loftet]
Men det är uppenbarligen ganska svårt att förstå, har fått frågan av en utländsk kollega (M.Sc. hyfsat erfaren ingenjör) för några år sedan varför vi inte designade komponenterna med marginal tilltagen för "the wind chill factor". När jag väl förstod vad han menade, och hade slutat skratta (med telefonen mutad) så fick jag ändå spendera några minuter med honom för att förklara hur nedkylning av olika material fungerar och upplevs.
I vilket land läser man inte termodynamik?
Citera
2010-04-21, 09:33
Medlem
protectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [loftet]

Det är riktigt att det är svårt att förstå
Slår man in tex 20 grader och 30 m/s får man att det skulle motsvara 12 grader vid vindstilla

Är dock osäker på om detta skulle innebära att en colaburk blev nedkyld till 12 grader efter en tid
Uppenbarligen inte om ni har rätt...
Citera
2010-04-21, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av protector
Det är riktigt att det är svårt att förstå
Slår man in tex 20 grader och 30 m/s får man att det skulle motsvara 12 grader vid vindstilla

Är dock osäker på om detta skulle innebära att en colaburk blev nedkyld till 12 grader efter en tid
Uppenbarligen inte om ni har rätt...
Om man har något som kan avdunsta i vinden så kan man kyla burken. Dietyleter skulle till exempel vara effektivt då en trasa indränkt i eter kan nå minusgrader när etern dunstar.
Citera
2010-04-21, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Om man har något som kan avdunsta i vinden så kan man kyla burken. Dietyleter skulle till exempel vara effektivt då en trasa indränkt i eter kan nå minusgrader när etern dunstar.

Jag funderade på om jag skulle blanda in avdunstning och kondensering i mitt inlägg, men avstod. Vår egen svettning är ju ett utmärkt exempel annars.

/Hast
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in