2010-04-19, 19:08
Medlem
Jag har möjligheten att starta upp ett domännamn med samma namn som ett företag som har .com adress, men med .org adress. Om jag tar derasnamn.org, kan jag behålla den, eller ev sälja den till företaget, eller kommer jag att bli av med adressen i vilket fall?

Säg att jag t ex skulle kunna starta www.spotify.org och sen lägga upp min egen hemsida där... vad händer?
Senast redigerad av dotadota 2010-04-19 kl. 19:10.
Citera
2010-04-19, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dotadota
Jag har möjligheten att starta upp ett domännamn med samma namn som ett företag som har .com adress, men med .org adress. Om jag tar derasnamn.org, kan jag behålla den, eller ev sälja den till företaget, eller kommer jag att bli av med adressen i vilket fall?

Säg att jag t ex skulle kunna starta www.spotify.org och sen lägga upp min egen hemsida där... vad händer?

Inget spännande händer, eventuellt kan du sälja namnet om det finns intresse från spotify.
Citera
2010-04-19, 19:16
Medlem
Om man t ex lägger in saker som väcker ointresse från företaget då, typ något som företaget inte vill förknippas med... T ex apple reklam på www.microsoft.org.
Citera
2010-04-19, 19:49
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dotadota
Om man t ex lägger in saker som väcker ointresse från företaget då, typ något som företaget inte vill förknippas med... T ex apple reklam på www.microsoft.org.

Du kommer få deras advokater efter dig, sen kommer du få lämna ifrån dig domänen eftersom det är uppenbart att du bara köpt den för att jävlas.
Citera
2010-04-19, 19:52
Medlem
Det beror bland annat på din registrar och deras regler samt beroende på vilket företag du jävlas med. Men om domänen trampar för mycket på deras varumärke så kommer du att få lämna över den, eventuellt förlora/avregistrera domänen. Detta kan ta väldigt lång tid så du hinner jävlas ett tag
Citera
2010-04-19, 19:59
Medlem
Lite mer info

Citat:
Before a trademark owner can take a domain name under the ACPA, the law requires the tradmark owner to prove the name is being used in commerce in bad faith. If you are using a domain name for legitimate, non-commercial purposes, that may be a defense.
http://www.chillingeffects.org/acpa/
Citera
2010-04-19, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakan
Det beror bland annat på din registrar och deras regler samt beroende på vilket företag du jävlas med. Men om domänen trampar för mycket på deras varumärke så kommer du att få lämna över den, eventuellt förlora/avregistrera domänen. Detta kan ta väldigt lång tid så du hinner jävlas ett tag
Stämmer inte alls, tar sammanlagt ungefär en vecka till en månad. Personen i fråga förlorar den även direkt om varumärket är erkänt stort - utan någon direkt utredning.

Och inte behöver det vara någon form av smutskasting heller ICANN <3

EDIT: Kan även vara tals om varumärkesintrång, förtal odyl beroende på vad du sätter upp på domänen eller vart du pekar den.
Citera
2010-04-19, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlcral
Stämmer inte alls, tar sammanlagt ungefär en vecka till en månad. Personen i fråga förlorar den även direkt om varumärket är erkänt stort - utan någon direkt utredning.

Och inte behöver det vara någon form av smutskasting heller ICANN <3

EDIT: Kan även vara tals om varumärkesintrång, förtal odyl beroende på vad du sätter upp på domänen eller vart du pekar den.
Även om processen skulle bli långdragen kan rätten meddela interimistiskt vitesförbud mot fortsatt användning på talan av innehavaren.
Citera
2014-03-13, 23:30
Avslutad
Domännamn

Låt oss säga att aftonbladet.se eller liknande domän gick ut och någon annan lyckades köpa domänen. Skulle den nya ägaren kunna behålla domänen, som han köpt på ett legitimt vis eller skulle han kunna på något sätt bli tvingad att ge upp den, även fast han inte bryter mot några trademarks osv.
Senast redigerad av Big B 2014-03-13 kl. 23:32.
Citera
2014-03-13, 23:36
Medlem
Ja, du/personen skulle bli tvungen att ge upp den.
Citera
2014-03-13, 23:36
Medlem
Emerains avatar
Ämne infogat
/mod
Citera
2014-03-13, 23:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av niklas.west
Ja, du/personen skulle bli tvungen att ge upp den.
Varför? Om personen har köpt helt lagligt den och använder den helt legitimt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in