Flashback bygger pepparkakshus!
2010-04-19, 10:40
Medlem
Akimbos avatar
Hej folk, nåt har gått snett med min dator och det går nu inte att logga in på administratörkontot. Kör Vista på en Delldator.

När jag försöker logga in står det: "Tjänsten user profile service misslyckades med inloggningen. Det går inte att läsa in användarprofilen". Har försökt att systemåterställa till en punkt då problemet inte fanns (genom mitt andra konto, utan administratörbehörighet) men problemet kvarstår.

Kan någon på klar svenska förklara var det är som händer och hur jag löser detta problem eller måste jag reboota allt? Det sistnämnda är helst inget alternativ.

Tacksam för hjälp
-A
Citera
2010-04-19, 11:43
Medlem
cannaBes avatar
Testa detta:

Starta datorn i felsäkert läge och logga in med ett Adminkonto.

1. Regedit
2. Gå till HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\ProfileList
3. Här ligger det några mappar som startar med S-1-5 – detta är profilmappar för varje konto.
4. Det ligger 2st mappar med samma namn här, men en av dom har .bak efter sig – det är denna som är korrupt.
5. Då lägger man till .old på den mappen som INTE har .bak efter sig, och så tar man bort .bak på den andra mappen.
6. Starta om datorn och du borde kunna logga in.
Citera
2011-02-15, 19:54
Medlem
Jag har samma problem och har försökt nu i flera timmar att fixa det. Jag har loggat in på safe-mode och även som admin men varje gång så får jag upp samma fel. När jag då loggar in på regedit igen så är .bak tillbaka. Har även testat att deleta den andra ä, utan .bak. (den som förra skirbentrn döpte till .old).
Mycket tacksam för svar!
Citera
2011-08-15, 17:33
Medlem
Har samma problem men på en skoldator sp kommer inte in på admin. Någon som vet varför detta problem uppstår?
Citera
2011-08-15, 17:39
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Howelo
Har samma problem men på en skoldator sp kommer inte in på admin. Någon som vet varför detta problem uppstår?

Är inte denna dator låst till en av skolans IT-admin? Eller kan alla i skolan ligga som administratör under skolans intranät?
Citera
2013-09-19, 19:06
Medlem
enflaskavitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Testa detta:

Starta datorn i felsäkert läge och logga in med ett Adminkonto.

1. Regedit
2. Gå till HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\ProfileList
3. Här ligger det några mappar som startar med S-1-5 – detta är profilmappar för varje konto.
4. Det ligger 2st mappar med samma namn här, men en av dom har .bak efter sig – det är denna som är korrupt.
5. Då lägger man till .old på den mappen som INTE har .bak efter sig, och så tar man bort .bak på den andra mappen.
6. Starta om datorn och du borde kunna logga in.

Gammal tråd men tänkte bara meddela att denna guide funkade utmärkt.
Tack, bugar och bockar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in