Jag är kluven och väldigt avvaktande i mitt ställningstagande mot JAK...
Självklart är upplägget ekonomiskt varierande beroende på marknadsräntorna..
Bostadsrätt inköpt år 2006 för 775.000 kr
Räknat lite snabbt & förenklat på det hela;
IDAG:
Idag har jag lån via Nordea på 30 år och på ca 680.000 kr. Räknar med en högre ränta än vad jag har, ca 4 %, ca 24.000 kr/år = ca 2.000 kr/mån i ränta (högt beräknat snitt på mina 5 år, dock väldigt lågt historiskt sett?).
Lägger ca 1.000 kr/mån i amortering – så jag räknar med utlägg på ca 36.000 kr/år = 3000 kr/mån endast på lånet. Förenklat: Fortsätter jag att amortera 1000 kr/mån tar det mig 56 år = 680 månader tills jag betalt av lånet. Men sedan ter det sig annorlunda då man har olika avbetalningsplaner efter ett par år. Sedan får man beakta att räntekostnaderna faller vid amorteringen men antar att jag kommer betala minst lika mycket i ränta som lägenheten kostade. Men det är klart att lånade pengar skall kosta och min amortering är ju ganska obefintlig just nu. Sedan får man ju dra av 30% av räntan vilket avtar den skrämmande bilden av att totalkostnaden blir dubbelt upp
JAK:
Om jag istället tar 680.000 kr i lån via JAK på 20 år så hamnar avgiften totalt på 204.993 kr eller 10.250 kr/år = 854 kr/mån
Kontantinsat/Låneinsats = 40.800 kr. Månadsbetalningen ligger på 7.345 kr = Dvs att du måste ”reservera” mer pengar per månad än i Nordea, men betalar av snabbare än i mitt vanliga banklån enligt den modell jag lade upp...
Statlig insättningsgaranti finns och det är väl tryggt att iaf 250.000 är säkrade i sparandet.
Ingen sparränta utgår, använder heller inte bankens sparkontoformer utan kör aktier med relativt hög risk och tillförande av kapital till aktierna lär ju utebli med högre månadskostnad. Men vad händer just med resterande belopp utöver avgiften till JAK (7345-854=6491 kr)? Övergår det i ett typ av bindande sparande och kan man få ut något av detta under löptiden? Finns det några dolda avgifter och hur mycket av det bindande kapitalet äts upp genom åren egentligen?
Näe vafan, vad händer om jag kör samma belopp mot Nordea, alltså lägger mellanskillnaden av 2000 kr och 7345 kr = 5345 kr i amortering? Då bör jag förenklat räknat betala av lånet på nästan 10,6 år? Dock så har jag inget sparande kapital som jag kan ta ut, men som jag förstår att det inte riktigt går i JAK heller, eller, oavsett är de inte lika mycket värda efter 20 år i deras händer mot 20 år på börsen?
Reserverar mig mot eventuella felberäkningar och hoppas ni har överseende med en snabbt ihopskriven analys