• 1
  • 2
2004-03-26, 17:55
Medlem
Även om jag rent instinktivt tycker att det låter som en väldigt dum grej att dra ned ångor, eller än värre rök, från krossade tabletter i lungorna så intresserar det mig lite hur det påverkar halveringstid etc. Äter man medicinen går ju allt så att säga ut i kroppen och det är egentligen ingen effektiv intagsmetod att ta något oralt (via munnen). Är det någon som känner till fakta om hurvida t.ex. Diazepam som rökes går ur kroppen snabbare än den man ätit?

Att effekten kommer med en gång beror ju på att lungor och blodomlopp har direktkontakt, men "fastnar" ämnet på samma vis i fettvävnader om det tas på det viset eller t.ex. injiceras? Mängden för ekvivalent effekt blir ju mindre så att säga.

För er som är intresserade nog att läsa så här långt kan jag berätta att man just nu jobbar med inhalatorer som med elektronik ser till att ge små doser av läkemedel i en slags "dimma" som du andas in. Denna skall ge snabbare effekt och vara mer exakt. Inhalatorer kommer att finnas för de flesta mediciner, t.ex. morfin. Jag gissar att missbrukspotentialen ökar kraftigt. Det finns ju ett direkt samband mellan beroenderisk och den tid det tar för en drog att ge effekt. Detsamma gäller hazardspel där de som ger omedelbar utdelning ger starkare beroende. Tyvärr tror jag detta gäller även bensodiazepiner.

Menar ni alltså att man blir knockad av att röka en 5 mg stesolid på folie? Hur länge sitter det i?
Citera
2004-03-26, 19:08
Medlem
getttosmurfs avatar
Ilustrerad

Paddington har läst illustrerad vetenskap : )
Citera
2004-03-26, 19:10
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LugnRooo
542 gröna funkar i lungorna men lite plastigt...
Ta lite vatten på fingertopparna och 'gnid' bort det gröna höljet först dvs så det ofärgade (eller blåfärgade, det varierar) pillret tittar fram. Rök och var (bliv) glad...
Citera
2004-03-26, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getttosmurf
Paddington har läst illustrerad vetenskap : )

Ja, inte har jag listat ut det själv, även om det nästan "låter" så på mig

Fast jag hade för mig att det var i Ny Teknik det fanns med(?). Artikeln i fråga (inhalatorn) är relativt färsk åtminstone.
Citera
2004-03-27, 11:29
Medlem
Alalones avatar
Så Roppar funkar att röka!

Jag har testat att röka de flesta tabletter jag har hemma men inga funkar...
Däremot fungerar det att sniffa lyckopiller. Tjongar till rejält i huvudet och sen blir det full fart framåt..
Citera
2004-03-27, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alalone
Så Roppar funkar att röka!

Jag har testat att röka de flesta tabletter jag har hemma men inga funkar...
Däremot fungerar det att sniffa lyckopiller. Tjongar till rejält i huvudet och sen blir det full fart framåt..

skumt.. då är nu du den enda i världen som får ett "rus" av ssri.....
Citera
2004-03-27, 23:11
Medlem
drcs avatar
Man kan torka en gurka å röka också har jag hört, allra bäst effekt ger det om man lägger i en femma brunt i det hela...

(Förlåt, men nu var det så väldigt många korkade inlägg här...)
Citera
2004-03-28, 00:37
Awaiting Email Confirmation
Tribes avatar
Kan man inget så är det alltid bäst att fråga.
kan vara livsfarligt och börja utan rätt kunskap.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in