2010-04-18, 17:21
Medlem
sualos avatar
Hejsan!
Jag har en bit rimmad sidfläsk i kylen som jag först tänkte skiva och steka, stekt fläsk är ju gott. Men jag undrar om det är någon som har någon idé på något annat gott man kan göra med sidfläsk? Ärtsoppa är jag inte så sugen på men det är kanske gott att koka fläsk i andra sammanhang?

Det behöver absolut inte vara enbart svenska recept, recept från utländska kök är också av intresse.
Citera
2010-04-18, 17:35
Medlem
Det är svårt att göra fel med klassiker som stekt fläsk med potatis och löksås! Fifan vad gott
Citera
2010-04-18, 17:38
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sualo
Hejsan!
Jag har en bit rimmad sidfläsk i kylen som jag först tänkte skiva och steka, stekt fläsk är ju gott. Men jag undrar om det är någon som har någon idé på något annat gott man kan göra med sidfläsk? Ärtsoppa är jag inte så sugen på men det är kanske gott att koka fläsk i andra sammanhang?

Det behöver absolut inte vara enbart svenska recept, recept från utländska kök är också av intresse.

Gott i rödbetssoppa. Borstj.
Citera
2010-04-18, 17:41
Medlem
zwoigs avatar
En variant av fried rice.

Jag brukar steka champinjoner, lök och sidfläsk som jag skurit i mindre bitar. När blandningen är färdigstekt tillsätter jag lite smör, paprikapulver och vitpeppar. Låter sedan kryddorna fräsa en kort stund innan jag tillsätter kokt ris.

Denna blandning får fräsa på hög värme till dess att riset har fått rätt smak.
Senast redigerad av zwoig 2010-04-18 kl. 18:11.
Citera
2010-04-18, 18:05
Medlem
Mr Teks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sualo
Hejsan!

Varför inte Carbonara
Citera
2010-04-18, 18:15
Medlem
skiva, dubbelpanera och stek.
Äts med kokt potatis och löksås
Citera
2010-04-18, 18:47
Medlem
chajusongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScientiaVis
skiva, dubbelpanera och stek.
Äts med kokt potatis och löksås

Så du brukar panera rimmat sidfläsk? Det måste ju testas!
Citera
2010-04-18, 19:10
Medlem
kuzikans avatar
Potatispalt eller kroppkakor
Citera
2010-04-18, 19:13
Medlem
Trumpeters avatar
Mycket gott redan sagt. Raggmunkar, stekt fläsk och lingonsylt är ytterligare ett alternativ
Citera
2010-04-18, 19:16
Medlem
TYGs avatar
Carbonara så klart! Stek det hårt, koka lite pasta, ta av stekpannan och släng i pastan, tre ägg-gulor, grädde, peppar och parmesan. Livet.
Citera
2010-04-18, 19:32
Medlem
manskrafts avatar
Servera med bruna bönor!
Citera
2010-04-18, 19:43
Medlem
sualos avatar
Tack för bra förslag!

Palt och kropkakor har jag varken äit eller gjort någon gång så det kunde ju vara kul att testa, någon som sitter inne med ett bra recept?

Panerat stekt fläsk har jag heller inte provat, låter fett som fan men varför inte? lite fett rensar magen (eller var det hjärtat? )

Carbonara brukar jag göra på rökt sidfläsk ( oftast bacon) det blir kanske gott även med rimmat fläsk eller?

stekt fläsk med stekt ris kan säkert också vara en höjdare.

Vanligt stekt fläsk med löksås var ju det jag hade i åtanke när jag köpte fläsket, det är ju iofs väldigt gott men det är ju kul att variera sig.

Någon annan som sitter inne med idéer?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in