2010-04-17, 23:09
Medlem
writtenoncloudss avatar
Nu är det så att jag har börjat fundera på att skaffa en Rödhalsad Vallaby som husdjur.
Har själv läst en hel del på nätet samt mejlat en del uppfödare och väntar på svar.
Undrar om det är någon här som har någon erfarenhet av detta fina djur?
Citera
2010-04-17, 23:25
Medlem
joe_ss avatar
Det finns kanske någon djurskötare på något zoo som har erfarenhet av vallabys.

Men varför ska man skaffa vilda djur och ge sig på att domestisera dom? Ren och skär idioti. Skaffa en hund...låt bli att uppfostra den och låt den kissa och bajsa inne så har du nåt som påminner om ett vilt djur.
Citera
2010-04-17, 23:40
Medlem
writtenoncloudss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joe_s
Det finns kanske någon djurskötare på något zoo som har erfarenhet av vallabys.

Men varför ska man skaffa vilda djur och ge sig på att domestisera dom? Ren och skär idioti. Skaffa en hund...låt bli att uppfostra den och låt den kissa och bajsa inne så har du nåt som påminner om ett vilt djur.

Jag gissar att du inte vet så mycket om just det här djuret eftersom att du hänvisar till ett zoo. Men bara för att Vallabys inte är ett vanligt djur i Sverige så är det inte ett "Vilt djur som är helt otamt". Och vem har sagt att jag ska ha Vallabyn inne i mitt hus? Tycker att det är tråkigt med människor som endast ser Hundar/katter som "riktiga" husdjur, när människan tidigare fångat in VILDA djur som de har avlat fram dagens enligt dig korrekta husdjur... Men men, är man trångsynt som du är så finns det inte mycket att säga.
Citera
2010-04-18, 08:15
Medlem
joe_ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av writtenonclouds
Jag gissar att du inte vet så mycket om just det här djuret eftersom att du hänvisar till ett zoo. Men bara för att Vallabys inte är ett vanligt djur i Sverige så är det inte ett "Vilt djur som är helt otamt". Och vem har sagt att jag ska ha Vallabyn inne i mitt hus? Tycker att det är tråkigt med människor som endast ser Hundar/katter som "riktiga" husdjur, när människan tidigare fångat in VILDA djur som de har avlat fram dagens enligt dig korrekta husdjur... Men men, är man trångsynt som du är så finns det inte mycket att säga.
Trångsynt? Eh okejrå. Det är möjligt men jag tycker inte att man ska hålla kängurus/vallabys som husdjur i Sverige. Fem miljarder mil från deras naturliga värld.
Jag har inte läst på om djuret och naturligtvis förutsatte jag att du skulle ha den inomhus. Du får gärna tycka att det är fel att människan håller hundar/katter/kossor/fiskar som husdjur det har jag ingen lust att påverka.

Men det blir iaf ett slags effektsökeri när man ska hitta det mest obskyra husdjuret för att det är coolt att sticka ut. Anmäl dig till nån jävla dokusåpa istället, knulla och visa röven i tv så vips har du din så hett efterlängtade uppmärksamhet.
Citera
2010-04-18, 09:26
Medlem
-Kniffel-s avatar
Hur stort utrymme behöver dem eg? Har för mig att man ska ha väldigt stora hagar till såna. Verkar vara mysiga djur..
Citera
2010-04-18, 09:29
Medlem
Zanizailas avatar
Säger som joe s. Varför, varför, ska folk skaffa de konstigaste vilda djur stup i kvarten?
Men okej, om man får ha vallabys som privatperson i Sverige och du kan uppfylla kraven som finns, så...
Citera
2012-10-11, 22:21
Medlem
Tycker detta är skithäftigt!

Hur gick det? är net någon annan som har en som skulle kunna skriva lite?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in