Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-04-17, 23:00
Medlem
Satt och surfade runt lite på min Lenovo T61 med Windows XP 32bit och plötsligt kommer det upp blå bild med vit text.

liknande detta: http://www.customwebarchitecture.com/blog/wp-content/uploads/image/image65.png

har haft det förut på andra datorer men då har datorn fungerat normalt efter en omstart. så jag prvade starta om den men istället för att starta kommer det upp en text där det står följande:

"Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadad:
<Windows-rot>\system32\ntoskrnl.exe.
Installera en kopia av filen ovanför på nytt."

Är det någon som vet hur man löser detta utan ominstallation av datorn? eller är det omöjligt?

Jag vet inte, eller går det att på något sätt att få in den filen?

Tacksam för svar
Senast redigerad av jacob9216 2010-04-17 kl. 23:15.
Citera
2010-04-17, 23:06
Medlem
Jonny666s avatar
Vilket OS? har du någon extern disk kopplad till datorn, isf. plugga ur den och starta om igen om det inte hjälper så är det ju bara att kopiera in en ny fil
Citera
2010-04-17, 23:15
Medlem
Mandelbrots avatar
Går det att starta datorn i felsäkert läge och systemåterställa till en tidpunkt innan problemet dök upp?
Citera
2010-04-17, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Vilket OS? har du någon extern disk kopplad till datorn, isf. plugga ur den och starta om igen om det inte hjälper så är det ju bara att kopiera in en ny fil

Windows XP 32 bit. jag hade extern inkopplad men har kopplat ur men hjälpte inte :/ men vart ska jag lägga in den filen? hur får jag in den på min hårddisk när jag inte kan starta datorn xD

Citat:
Ursprungligen postat av Jonny666
Går det att starta datorn i felsäkert läge och systemåterställa till en tidpunkt innan problemet dök upp?

vet inte. ska kolla.. :P tack för tyipset
Citera
2010-04-17, 23:24
Bannlyst
Hade samma problem, och då kunde jag inte ens starta i felsäkert läge.
Vad jag gjorde var att jag fixade en skiva med samma operativsystem jag kört innan, och startade datorn med skivan i. Då kom det upp en liten text som löd något i stil med "tryck på valfri tangent för att köra skiva" eller något sånt, så jag tryckte på en tangent.

Sedan kan du välja att "reparera" datorn, eller installera ett nytt operativsystem.

Välj då att reparera datorn, så kommer du få behålla alla filer och bilder musik mm som du hade innan den blå rutan kom upp, och du får en fungerande dator igen
Citera
2010-04-17, 23:25
Medlem
Jonny666s avatar
http://www.computerhope.com/issues/ch000646.htm
Citera
2010-04-17, 23:31
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jacob9216
Windows XP 32 bit. jag hade extern inkopplad men har kopplat ur men hjälpte inte :/ men vart ska jag lägga in den filen? hur får jag in den på min hårddisk när jag inte kan starta datorn xD

vet inte. ska kolla.. :P tack för tyipset

Nu citerade du oss felaktigt men det är inte så viktigt som att du får problemet löst.
Jag tror att det är F8 under uppstart som leder till felsäkert läge (safe mode).
Citera
2010-04-17, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gameon1
Hade samma problem, och då kunde jag inte ens starta i felsäkert läge.
Vad jag gjorde var att jag fixade en skiva med samma operativsystem jag kört innan, och startade datorn med skivan i. Då kom det upp en liten text som löd något i stil med "tryck på valfri tangent för att köra skiva" eller något sånt, så jag tryckte på en tangent.

Sedan kan du välja att "reparera" datorn, eller installera ett nytt operativsystem.

Välj då att reparera datorn, så kommer du få behålla alla filer och bilder musik mm som du hade innan den blå rutan kom upp, och du får en fungerande dator igen

okej tack då får jag se om jag får tag i en sådan skiva då
Citera
2010-04-17, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Nu citerade du oss felaktigt men det är inte så viktigt som att du får problemet löst.
Jag tror att det är F8 under uppstart som leder till felsäkert läge (safe mode).

jag kommer inte in i felsäkert läge... kan bara komma in i BIOs.. går det på något sätt att ta sig via BIOs till felsäkertläge?
Citera
2010-04-17, 23:41
Bannlyst
Citat:
jag kommer inte in i felsäkert läge... kan bara komma in i BIOs.. går det på något sätt att ta sig via BIOs till felsäkertläge?

Jag tror inte du kommer kunna komma in i datorn hur mycket du än vrider och vänder på filer, grejen är att det är windows som är skadat, och därmed kan den inte starta i något läge. Därför tipset om "reparera".. Jätte jobbigt, men jag hoppas det löser sig!!
Citera
2010-04-17, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gameon1
Jag tror inte du kommer kunna komma in i datorn hur mycket du än vrider och vänder på filer, grejen är att det är windows som är skadat, och därmed kan den inte starta i något läge. Därför tipset om "reparera".. Jätte jobbigt, men jag hoppas det löser sig!!

okej men det funkar inte med recovery skiva eller? :/ och iså fall har väl varje dator en egen recovery skiva?
Citera
2010-04-17, 23:44
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:

Jag vet inte. Kanske här är en något riskabel möjlighet?
http://forum.lenovo.com/t5/T61-and-prior-T-series-ThinkPad/T61-will-not-boot-into-Safe-Mode-Boots-normally/td-p/201799;jsessionid=31665078CE08C81CBC6BCBC2739F0DE3

Kör annars på gameon1:s lösning med cd-skiva.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in