2010-04-17, 17:43
Medlem
Pathoos avatar
Tjenna, jag börjar blir sjukt lack på min dator nu. Allt började med att mitt moderkort gick. USB-portarna slutade funka, inställningar sparades inte när jag startade om datorn och en massa andra småproblem så ja köpte ett nytt helt enkelt.

Mitt nya moderkort:
Gigabyte GA-MA770-UD3, Socket-AM2+/AM3
AMD 770+SB700, ATX, DDR2 , Firewire, GbLAN, PCI-Ex

Och när jag hade plockat ihop allt så uppkom problemet som titeln säger:
När jag drar igång installationen till win7 så efter den har ladda in alla windows-filer (svart bakgrund och vit text "windows laddar filer" eller nåt och vitgrå loadingbar) så kommer man ju till installationsfasen när man får se window 7-bakgrunden och DÄR slutar den ladda för typ 3-5 minuter (man kan röra på muspekaren) tills rutan med installationen kommer upp. (hoppas ni förstod vad jag menade där :P)

Sen när windows är installerat så när man startar datorn så går allt bra till det står "Windows startar" med svart bakgrund och så kommer animationen med windowsflaggan fram när den har laddat klart (tar vanligtvis någon sekund innan animationen kommer, men i mitt fall 3-5 minuter, sen verkar det funka som det ska efter det).

Komplett.se bad mig att uppdatera bios, hjälpte ej.

Mina första inköp efter moderkortet:
Nytt nätaggregat och ny hårddisk (eftersom att mina va ca 2-3 år gamla, och komplett.se's kundservice kunde tänka sig att de kunde vara nätaggregatet)

Silver Power SP-600A2C, 600W PSU
ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 2x 6pin,/1x 8pin
Hitachi Deskstar? 7K1000.C 250GB
7200RPM, 3,5", 8MB Cache, SATA 3Gb/s

Problemet kvarstår.

Mitt andra inköp efter moderkortet:
Ny processor.
AMD Phenom II X2 545
Dual Core, 3.0Ghz, AM3, 6MB, 85W, Boxed

Problemet kvarstår.

Mitt tredje inköp efter moderkortet:
Nya RAM-minnen
Corsair 4GB (2x2048MB) XMS2
DDR2, Kapacitet: 4 GB, 2x2048MB, Hastighet: 800 MHz, PC6400, 240-pin DIMM, 1.9V

Och nu sitter jag här, fortfarande samma problem. Byter jag ut grafikkortet så har jag i princip en helt ny dator.

Ifall någon har någon som helst idé om vad detta kan vara så får ni hemskt gärna skriva det. Pga detta så har jag kommit grymt mycket efter i skolan, det blir tveksamt om jag får ihop mina högskolepoäng, vilket betyder att jag blir återbetalningsskyldig CSN.. Fyfan för datorer (ibland).

/ en sjukligt förbannad Patrik
Citera
2010-04-17, 23:44
Medlem
kollat i eventloggen vad den gör under uppstart och om det visas några fel där? Har du startat datorn i felsäkert läge/safe mode? Fortfarande lika lång uppstartstid då?

Se till att uppdatera alla drivrutiner till hårdvaran också...
Citera
2010-04-18, 16:55
Medlem
Threedots-deads avatar
Kan även bli sådär när systemet väntar på en enhet. Så pröva att plugga ur alla externa hårddiskar, skrivare och annan skit. Stäng av AHCI för hårddiskarna om det finns samt disabla floppyn och USB- och onboard-funktioner du inte behöver i BIOS:en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in