2010-04-17, 22:05
Medlem
SergejVeronovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hojjaskogen
Är jag ensam om att fundera på följande? Hur sitter föraren i bilen framför dig?
När jag var yngre var det klart coolt att luta sig mot förardörren när man körde bil. Nu tycker jag att de flesta under, säg 30 år, lutar sig åt höger. Huvudet är klart till höger om nackstödet. stämmer det med era observationer och isåfall varför? Någon ungdom som kan bekräfta?
(Mitt första inlägg, så va lite snälla)

Fenomenet går under benämningen gangsta lean. Mer på ämnet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gangsta_Lean

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=gangsta%20lean
Citera
2010-04-18, 00:10
Medlem
mooseys avatar
Om jag tänker efter så sitter jag nog också sådär.. men det är en jävligt skön position faktiskt.

Aha, Gangsta Lean alltså? Fan va gangsta man känner sig i sin gamla volvo
Citera
2010-04-18, 00:21
Medlem
Mr-andersons avatar
Har en liten kant på förar dörren så där lägger jag armen och håller ratten nere. Avslappnat samt lutar mig bakåt så nacken nuddar stödet. Ibland glider jag ännu längre ner. Verkligen inte med en handen KL 12 ser så jävla ansträngt och fult ut... sen så är de väldigt obekvämt också.
Citera
2010-04-18, 10:51
Medlem
Tack, SergejVeronov och andra. Tänk att företeelsen har ett namn och finns beskrivet i texter från 70-talet!!! Länken "urbandictionary.com" verkar guld värd. 1000 tack.
Citera
2010-04-18, 14:49
Medlem
danwars avatar
Jag sitter helt rakt. Alltså mitt i stolen, huvudet på nackstödet. Ev. kan jag luta mig åt vänster, men bara om rutan är nere, och det sker sällan. Vill man ha frisk luft är det ju bara att cabba ner?

Är 21.
Citera
2010-04-18, 15:40
Avstängd
Carl-Ann von ss avatar
Vettefan. Aldrig åkt automobil.
Citera
2010-04-18, 16:59
Bannlyst
Beror det inte på den allmänna komforten i bilen. Vissa små skitbilar blir det automatiskt att man nästan ligger över ratten som en starrpatient bara för att man inte får plats annars.
Citera
2010-04-19, 01:59
Medlem
Turkigt att sitta som en hiphopare i bilen dvs luta sig åt höger. Allt utom att sitta som en människa i bilen dvs rak rygg och ändå respektabelt är helt fel.

Blatte BMW är 316 compact även kallat alban åk dvs 1 "brucha" skaffar bilen resten åker med. Visste inte att de folkslaget hade ett sådant utbrett kollektiv körande.
Citera
2010-04-19, 22:31
Medlem
Idiotpods avatar
19 år och kör Mazda Miata.

Sitter mitt i, kan bero på de skollade sätena. Vid långkörning så sjunker jag kanske ned lite, dock behövs det sällan eftersom att sätena är väldigt sköna.

Vid normal körning så är det kl 9 på ratten med vänsterhand och högerarmen ligger i knäet eller på mittkonsolen.
Citera
2010-04-20, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anooonym
Som förare? Rakt i mitten, aaaaaaaannnningen "nedsjunken".
Som åkare, alla möjliga sätt ..

jag är lite över 20

Samma här, fast snarare rak i ryggen än lutad mot ryggstödet.
Citera
2010-04-20, 00:50
Medlem
Rolig tråd! Diskuterade just det här med en polare häromdagen och vi identifierade tre körstilar:

1. Den avslappnade:

Sitter rakt i stolen, vilken ofta är lutad ganska mycket bakåt. Båda armarna vilar i knät och händerna har ett löst grepp om ratten klockan sex. Den här personens mål är att ta sig från a till b på ett så bekvämt sätt som möjligt. En alternativ stil är att man lägger upp vänster arm på "fönsterbrädan" vinklar armbågen 90 grader och tar ett ledigt grepp om ratten klockan 10.

2. Den spännige:

Sitter lutad åt höger. Stödjer sig med höger arm på tunnelkonsollen och höger hand vilar antingen på växelspaken eller pillar med stereon. Vänster arm är helt rak och vänster hand har ett stadigt grepp om ratten klockan ett. Tittar gärna ut genom vänster sidoruta med en aning lutandes huvud. Bär ofta solglasögon och har mycket klet i håret. Här gäller det att se så tuff ut som det bara går.

3. Den ängsliga:

Körskolestilen, eller "tio-i-två" stilen. Här hamnar de personer som fortfarande kör exakt som man lärde sig på bilskolan. Sitter upprätt eller aningen framåtlutad. Båda händerna på ratten "tio i två". Mängden ängslighet hos föraren definieras av mängden framåtlut.
Senast redigerad av henk2055 2010-04-20 kl. 01:05.
Citera
2010-04-20, 01:03
Medlem
surfacings avatar
Sedan när blev det ett jävla mode att inte en specifik position i förarställningen? Jag kan då inte sitta still för en sekund i bilen utan håller hela tiden på och flippa med något skit. Annars går jag väl under kategorin slacker, alternativt stridslysten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in