Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2002-09-30, 17:25
  #1
Medlem
Undrar om någon som känner till den kemiska processen som uppstår vid härdning av järn eller stål?
gärna länkar till sidor för mera info om dessa processer..
Citera
2002-09-30, 22:55
  #2
Medlem
garbages avatar
Svaret på din fråga är för stort för detta forumet. Jag kan inte heller hjälpa dig med några siter, tror inte att det finns så mycket i den inriktningen. Sök på biblioteken istället.
Libris
www.bibliotek.se
Jag kan rekomendera en bok som heter Konstruktions material. Den ingår i en materialkunskapskurs på chalmers.
Citera
2002-10-01, 03:56
  #3
Medlem
Förenklat så är väl det enda som händer att järnatomerna ställer sig på långa rad. Detta medför att materialet blir härdat. Före härdningen var atomerna fritt svävande och det gjorde att materialet var mjukare och degigare.
Citera
2002-10-01, 19:32
  #4
Medlem
tacksam för den hjälp jag fått....
har sökt lite på google.com och fått fram en del där...
ska även kolla bibblan....
Citera
2002-10-01, 22:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sven-åke
Förenklat så är väl det enda som händer att järnatomerna ställer sig på långa rad. Detta medför att materialet blir härdat. Före härdningen var atomerna fritt svävande och det gjorde att materialet var mjukare och degigare.
Nej så är det tyvärr inte...
Förenklat kan man säga att man gör så att i de "hålrum" som finns mellan järnatomerna stoppar in andra mindre atomer, till exempel kol.
Det ska också sägas att atomstrukturen ändras, men inte till nåt på rad utan något som är en tredimensionell struktur.
Men läs nån bok i ämnet, det är mycket mer komplext än det jag skrivit.
Citera
2002-10-26, 16:30
  #6
Banned
Caine_Gothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uppidetbla
Citat:
Ursprungligen postat av sven-åke
Förenklat så är väl det enda som händer att järnatomerna ställer sig på långa rad. Detta medför att materialet blir härdat. Före härdningen var atomerna fritt svävande och det gjorde att materialet var mjukare och degigare.
Nej så är det tyvärr inte...
Förenklat kan man säga att man gör så att i de "hålrum" som finns mellan järnatomerna stoppar in andra mindre atomer, till exempel kol.
Det ska också sägas att atomstrukturen ändras, men inte till nåt på rad utan något som är en tredimensionell struktur.
Men läs nån bok i ämnet, det är mycket mer komplext än det jag skrivit.

Det du pratar om är interstitiell subsittution, dvs att man "stoppar in" atomer i hålrummen. På detta vis skapas spänningar inne i materialet, eftersom de olika partiklarna kommer att utöva krafter på varandra. Detta är en så kallad lösningshärdning. Man kan även lösningshärda genom att byta ut en järnatom mot en atom som är större--det fungerar på samma sätt som interstitionell substitution.

Sen kan man härda på många andra sätt. Ett är att man skjuter metallkulor på ytan av en detalj. Det bygger in spänningar i ytskiktet (unger 1/4 till 1/2 av kuldiametern) och gör det mycket hårt. Används ganska ofta.

Hur som helst...detta är som sagt ett alltför stort ämne för att tas upp här...
Citera
2007-04-02, 16:44
  #7
Medlem
Krafses avatar
Jag vet att man brukar använda härdolja när man härdar stål, då värmer man upp stålet tills det glöder och sen doppar man ner stålbiten i oljan, på så vis fylls hålrummen igen av vad jag antar är kol och sån skit, detta är ju en extremt kort och primitiv förklaring men så funkar det.

Sen finns det samurai svärd och de härdas på ett annat sätt, då använder de små plåtbitar (svenskt stål kan tilläggas) och de värms upp för att sedan bankas ut till en enormt tunn bit, sen viker de plåten om och om igen samtidigt som de värmer och bankar, nu vet jag ju inte exakt här va men sen tar de och sätter ihop de små plåtbitarna en efter en tills hela klingan är färdig. Jävla pilljobb alltså, denna härdningen gör att man kan böja svärdet i 90 grader utan att det böjs.
Citera
2007-04-02, 17:10
  #8
Medlem
kol halten i stålet avgör om det är härd bart för hög kol halt gör att stålet blir spröt fjäder stål har cirka 04 % kol,,

ett tveksamt påstående är att kolet omvandlas till diamant vid härdningen,,
men det är lite mer kompliserat än så
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback