2010-04-16, 23:16
Medlem
Hej!

Jag och min klass fick i uppgift att skriva ett pm på tre sidor med radavstånd 1.5. Förvirring uppstod när jag fick läsa mina klasskamraters texter. Deras alster ser lika fylliga ut som mitt men antalet tecken är bara lite mer än hälften så många. Jag ser på deras texter att vi har ungefär samma marginaler men att deras radavstånd är mycket större. Ändå visade Word att deras radavstånd är 1.5, precis som mitt.
Hur kan detta komma sig? Jag vill också slippa ordbajsa på tentorna!

- Em
Citera
2010-04-17, 00:07
Medlem
De har inte ändrat avståndet mellan orden eller mellan bokstäverna, då?
Citera
2010-04-17, 00:36
Medlem
sommarlovs avatar
Dubbla mellanslag, större marginaler?
Citera
2010-04-17, 00:54
Medlem
swimp78s avatar
Man tycker att alla lärare på högstadiet borde vid det här laget ha lärt sig att kräva textlängt efter antalet tecken istället för sidor. Vilket din uppenbarligen inte har.

Det dumsliga knepet att ha större font och radavstånd sysslade vi med redan i mitten av 90-talet
Citera
2010-04-17, 01:09
Medlem
Tack för svaren men nej, det beror inte på något av detta. Jag har till och med jämfört dokumentens formateringssammanfattningar och hittar ingen skillnad. Den enda märkbara skillnaden visuellt är att radavståndet är kraftigt ökat, men dock satt till 1.5 enligt alla regler. Jag skulle gissa på att det med mina mått mätt istället är c:a 2.5! En lärare kontrollerar förmodligen bara att inställningarna stämmer och enligt Word gör de ju det.

De två "fuskarna" är kamrater med varandra och har på nåt sätt lyckats åstadkomma det här med flit. När jag tog upp det så sa det bara något i stil med "ja, vad konstigt - men vi har ju 1.5". Klart att jag kan använda deras dokument som mall för mina framtida pm och tentor men man vill ju gärna förstå hur det har gått till!
Citera
2010-04-17, 01:38
Medlem
De kanske har använt ett annat typsnitt? Vissa fonter är större än andra vid samma antal punkter.
Citera
2010-04-17, 01:39
Medlem
Har de måhända en annan font? Olika fonter har olika kägel.
Citera
2010-04-17, 02:15
Medlem
Som sagt, allting i formateringsöversikten är detsamma. Typsnitt, typsnittsstorlek, marginaljustering - allt. Den enda skillnaden ligger i hur raderna separeras från varandra men det är inte heller gjort med särskilda avstånd före eller efter raderna (en inställning som kan göras där man ställer in radavstånd).

Jag ger nog upp nu. Det enda jag kan komma på är att det kan ha att göra med olika versioner av Word och att det kan utnyttjas på något vis genom att emulera en tidigare Word-version.
Citera
2010-04-17, 02:40
Medlem
Nappjucks avatar
Bifoga mall dirr!
Citera
2010-04-17, 03:13
Bannlyst
Radavstånd 1.5 VADÅ? pt, px, em, %?
Citera
2010-04-17, 03:33
Medlem
Om jag imorgon minns att jag överhuvudtaget skapat den här tråden så kan jag lägga upp en mall. :-)

Citat:
Ursprungligen postat av HARDCREATION
Radavstånd 1.5 VADÅ? pt, px, em, %?

1.5 = en och en halv rads radavstånd. Jag förstår vad du menar men Word använder inte typografisk punkt (pt) ifall man inte särskilt ber om det.
Citera
2010-04-17, 10:15
Medlem
mickelinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emunimu
Om jag imorgon minns att jag överhuvudtaget skapat den här tråden så kan jag lägga upp en mall. :-)

1.5 = en och en halv rads radavstånd. Jag förstår vad du menar men Word använder inte typografisk punkt (pt) ifall man inte särskilt ber om det.
Men då kanske dom "bett" Word om det då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in