• 1
  • 2
2010-04-17, 18:49
Medlem
Marmosets avatar
moderatswing, är du hobbynasse?

I den engelska kulturen skämtar man om upplevda nationella och personliga tillkortakommanden, medan man i den svenska klankar ned på sin kultur på riktigt. Elegant och spirituellt versus bonntölpigt och pinsamt
Citera
2010-04-17, 19:22
Medlem
litenbondes avatar
Tycker inte att jag har träffat "jättemånga" som klankar ner på svenskar hela tiden men samtidigt så är det den nationalitet man tillhör och jag gissar att man gärna upptäcker och förstärker något som man upplever dagligen. Sedan är det kul att klaga och uppenbarligen finns det fler som tycker så!
Citera
2010-04-17, 19:35
Medlem
MrFishboys avatar
Vi ska känna skuld, det är Svenskarnas fel att att slavhandel pågick, "Förintelsen" är vårt fel, att barn svälter i Afrika är vårt fel, urinvånarnas fördrivning i Nord- och Sydamerika ska vi känna skuld för, koloniseringen av Afrika, Australien är vårt fel, att känna stolthet över sin identitet är att inte känna skuld är fult och den Svensken som inte känner skuld är inte tillräckligt god...

Efter andra världskriget var nationalism fult och ersattes av "den vita mannens skuld", kombinationen har skapat ett folk som förintar sig självt, ett destruktivt självförnekande beteende manifesterat i ett helt folk..

Att Sverige är extremt är för att vi inte var delaktiga i Andra världskriget, Norge och Finland fick försvara sina nationer mot angripare, att göra det utan en nationalkänsla och stolthet för sitt folk är en omöjlighet, känslor som lever kvar än idag, ett folk är tidigare generationer, de nu levande och de efterkommande.
Citera
2010-04-17, 20:58
Medlem
redbean87s avatar
Hatar mig själv för att jag är expert på att göra bort mig
Dock hatar jag mig inte själv för att jag är svensk, svenskar äger!
Citera
2010-04-17, 22:00
Medlem
Goodwrenchs avatar
Det är väl en ganska typisk grej för svenskar att gnälla och klaga utan att göra något åt saker. Sen Som andra skrivit Jantelagen, dåligt väder, reserverade ibland kyliga människor och sist men inte minst extremfeminismen.
Citera
2010-04-18, 00:25
Medlem
Shenaniganss avatar
Du kallar dom svenskar jag kallar dom kretiner. Folk som verkligen tror pa samhallet som det ser ut politikerna, journalisterna o resten av PK maffian, klart dom hatar sig sjalva. Dom hatar sig sjalva for att dom betalar for Abdullah o alla hans landsman att plundra o softa ofta i deras hemland Sverige medans dom knappt vagar hoppas pa en pension i slutet av livet. Det ar deras kors att bara eftersom dom ar veklingar.

Du sa att du var student, universitet ar kanda nasten for diverse hippies och andra upper class glidar ungar som vill vara vanster-rebell nat ar. Sa no surprise klart du inte hittar riktiga Svenskar dar.

Riktiga Svenskar vet sitt varde
Citera
2010-04-18, 00:47
Medlem
Påminner lite om det där beteendet som vissa småtjejer kör med.
Ni vet det här när en tjej säger ''Jag är så tjock/ful/dålig/dum'' och dennes kompis säger ''Nej det är du inte, du är jättefin''.

Svensk - Vi svenskar är så tråkiga och har bara fjantiga traditioner som midsommar
Utbytesstudent - Nej, Sverige är ett jätte bra land.

Känner igen det, men jag vet inte hur det snackar utomlands.
Citera
2010-04-18, 01:05
Medlem
Svenskar är bra på att vara självkritiska och på att gnälla. I kombination så kan det ge intrycket att vi "hatar" oss själva men man ska komma ihåg att vi är bra på att hitta fel och brister på andra kulturer och länder också.
Citera
2010-04-18, 01:14
Medlem
RoLLiTs avatar
Det är all invandring och politik som fått Svenska folket att se negativt på vårat land. Jag menar.. För 40 år sen när det inte fanns några invandrare, och hela Sverige fira dom speciella högtiderna.

Nu är det så jävla mycket invandring, och hur jävla mycket skit hör man inte från dom när dom börjar snacka om Svenskar. Men jag brukar oftast argumentera emot, för jag är stolt över att vara Svensk. Jag är inte rasist. Umgås ofta med, eller gjorde.. med Albaner, Iranier etc.

Men det har nog blivit en sån jävla kulturkrock att Sverige är påväg att försvinna helt känns det som

Så sluta snacka skit om Svenskarna och stå upp för det land vi föddes i!

Har också hört Svenska polare, och icke polare nedvärdera sig själva och MIG genom att säga massa jävla skit om landet och Svenskarna. DVS dom själv. Hur fan kan man göra det?! Blir så jävla förbannad.. flåt
Citera
2010-04-18, 01:35
Medlem
Sir Dwains avatar
Äsch, jag känner igen fenomenet men jag tycker inte det är något allvarligt, det handlar som sagt om artighet. Jag levde kollektivt förr och vi hade i regel någon utbytesstudent där också och vi kritiserade gärna saker vi ogillade med sverige. Men.. När det hände att utlänningen kritiserade något så blev stämningen en helt annan, då försvarade vi oss och drog fram upplevda nackdelar med dennes hemland. Det var en bra tid.

Moderatswing, NWO?!, är du foliehatt? På allvar?
Citera
2010-04-18, 13:03
Medlem
elgecys avatar
Förstår inte vad du pratar om, jag hatar inte mig själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in