2010-04-16, 21:28
Medlem
Skorges avatar
Okej, det är en sak som jag har gått och funderat på ett bra tag. Alla vet ju att energi varken kan bildas eller försvinna, bara överföras till andra former. Jag har dock haft ett scenario i huvudet som jag inte kan få till något annat än att energi faktiskt bildas (!).

Tänk er in i scenariot att det ligger en liten spik på ett bord. Bevisligen krävs det att man tillför energi av någon form för att spiken ska röra på sig. Tänk er då att man håller en ganska stark statisk magnet någon centimeter över denna spiken. När man rör magneten nära spiken så kommer den ju lyfta någon centimeter för att fastna på magneten. Det är inte mycket energi som krävs för att lyfta spiken men den energin måste ju komma någonstans ifrån eller hur?

Så min fråga till er fysikkunniga på FB är vad är detta för en mystisk energi som lyfter denna spiken de centimetrarna? Vart kommer denna energi från?

Tilläggas bör väl även göras att jag inte är speciellt skolad i fysik, men ändå väldigt intresserad av ämnet.
Citera
2010-04-16, 21:35
Bannlyst
Magnetism. Case closed, stäng tråden
Citera
2010-04-16, 21:35
Medlem
evolutes avatar
Spikens gravitationella potentiella energi ökar men dess magnetiska potentiella energi minskar.
Citera
2010-04-16, 22:25
Medlem
Skorges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Spikens gravitationella potentiella energi ökar men dess magnetiska potentiella energi minskar.

Okej, tack för svar. Men ingen som känner för att förklara lite utförligare för en oinsatt?
Citera
2010-04-16, 22:37
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorge
Okej, tack för svar. Men ingen som känner för att förklara lite utförligare för en oinsatt?

Tänk dig att en spik sitter fast i en magnet. För att dra spiken från magneten måste du använda en kraft. Säg att du drar spiken oändligt långt bort från magneten (i praktiken behöver detta inte vara så långt). Kraften är då effektivt noll och du har använt en viss energi E för att göra detta. Denna potentiella energi E är nu tillgänglig för att utföra arbete. Släpper du spiken och vi inte har någon friktion på underlaget så dras spiken mot magneten och den kommer att accelereras så attt den till slut har rörelseenergin E när den når magneten igen. Vi var alltså tvungna att använda energin E för att separera spiken från magneten men fick tillbaka denna energi E i form av rörelseenergi när vi släpper spiken igen.

Detta är precis samma sak som händer när du lyfter en spik från bordet. Du tillför energin E för att lyfta upp spiken på en viss höjd. Spiken har nu potentiell gravitationell energi. Släpper du spiken kommer den accelerera mot marken och ha rörelseenergin E när den når bordet igen.

Om du tycker ditt exempel strider mot fysikens lagar måste du tycka det är lika märkligt att du kan ta en spik, släppa den och se den röra sig magiskt (nedåt) utan att du tillfört någon energi.
Citera
2010-04-16, 22:44
Medlem
Skorges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Tänk dig att en spik sitter fast i en magnet. För att dra spiken från magneten måste du använda en kraft. Säg att du drar spiken oändligt långt bort från magneten (i praktiken behöver detta inte vara så långt). Kraften är då effektivt noll och du har använt en viss energi E för att göra detta. Denna potentiella energi E är nu tillgänglig för att utföra arbete. Släpper du spiken och vi inte har någon friktion på underlaget så dras spiken mot magneten och den kommer att accelereras så attt den till slut har rörelseenergin E när den når magneten igen. Vi var alltså tvungna att använda energin E för att separera spiken från magneten men fick tillbaka denna energi E i form av rörelseenergi när vi släpper spiken igen.

Detta är precis samma sak som händer när du lyfter en spik från bordet. Du tillför energin E för att lyfta upp spiken på en viss höjd. Spiken har nu potentiell gravitationell energi. Släpper du spiken kommer den accelerera mot marken och ha rörelseenergin E när den når bordet igen.

Om du tycker ditt exempel strider mot fysikens lagar måste du tycka det är lika märkligt att du kan ta en spik, släppa den och se den röra sig magiskt (nedåt) utan att du tillfört någon energi.

Utförligare än så går inte att få, det tackar jag för.

Du måste ju dock förstå att det är enklare att greppa gravitationen för en som inte är speciellt insatt i fysik. Man använder en kraft för att lyfta upp ett föremål, föremålet blir då "laddat" med lägesenergi osv. osv. Mitt exempel är ju lite svårare att förstå eftersom inte alla föremål utsätts för magnetisk kraft.
Citera
2010-04-16, 22:45
Medlem
birgerburgers avatar
Citat:
Okej, det är en sak som jag har gått och funderat på ett bra tag. Alla vet ju att energi varken kan bildas eller försvinna, bara överföras till andra former. Jag har dock haft ett scenario i huvudet som jag inte kan få till något annat än att energi faktiskt bildas (!).

Tänk er in i scenariot att det ligger en liten spik på ett bord. Bevisligen krävs det att man tillför energi av någon form för att spiken ska röra på sig. Tänk er då att man håller en ganska stark statisk magnet någon centimeter över denna spiken. När man rör magneten nära spiken så kommer den ju lyfta någon centimeter för att fastna på magneten. Det är inte mycket energi som krävs för att lyfta spiken men den energin måste ju komma någonstans ifrån eller hur?

Så min fråga till er fysikkunniga på FB är vad är detta för en mystisk energi som lyfter denna spiken de centimetrarna? Vart kommer denna energi från?

Tilläggas bör väl även göras att jag inte är speciellt skolad i fysik, men ändå väldigt intresserad av ämnet.

Om du istället för en spik hade valt en stor och tung metallisk platta så hade du istället känt att det är magneten som vill dra sig mot plattan. Faktum är att den kraft magneten påverkar spiken med är precis lika stor som den kraft spiken påverkar magneten med; vilket är ett snarlikt förhållande vad gäller gravitation.

Släpper du ett föremål från hög höjd så accelererar föremålet ner mot jorden, men (faktiskt så accelerar även jorden ner mot föremålet, men eftersom jorden är så otroligt mycket massivare är skulle det krävas mycket finkänslig utrustning att ens mäta det, om det ens går)

Vad gäller föremålet som faller mot jorden så kommer den energin från den potentiella energin i tyngdkraftsfältet. Vad gäller spiken så kommer energin från den potentiella energin i magnetfältet.
Citera
2010-04-17, 16:08
Bannlyst
Citat:
det är en energi som finns överallt, som kanaliseras av till exempel magneter. jag förstår inte vad som är så mystiskt eller konstigt med det. det är som att fråga, vad är det för energi som flyttar på en kanot som du sätter i en flod? skillnaden på vatten-energin och magnet-energin är bara att vattnet går att se med ögonen (fast det är på sätt och vis lite osynligt också) och magnet energin går inte att se.

det här är i bibelns beskrivning av elektromagnetismen. jag vet inte om den stämmer överens med vetenskapen, men jag tror att den gör det.
Senast redigerad av ikosaedri 2010-04-17 kl. 16:14.
Citera
2010-04-17, 16:55
Medlem
Skorges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
det är som att fråga, vad är det för energi som flyttar på en kanot som du sätter i en flod?.

Det är det väl ändå inte? Kanoten rör ju sig för att vattnet rör sig. Vattnet i sin tur rör sig pga gravitation?
Citera
2010-04-17, 17:07
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Det är det väl ändå inte? Kanoten rör ju sig för att vattnet rör sig. Vattnet i sin tur rör sig pga gravitation?

Ignorera honom... kolla på hans inläggshistorik så förstår du.
Citera
2010-04-17, 17:44
Bannlyst
Citat:

jo, jag menar att det finns en osynlig kraft, som flödar igenom magneter (som en sorts flod... energiflod), planeter och allting, därför har magneter den kraft som de har, och därför kan de få en spik att röra sig mot dom.
Citera
2010-04-17, 19:17
Medlem
GalnaKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
jo, jag menar att det finns en osynlig kraft, som flödar igenom magneter (som en sorts flod... energiflod), planeter och allting, därför har magneter den kraft som de har, och därför kan de få en spik att röra sig mot dom.

Varför envisas du med att hänga i denna forumsdel? I princip allt du säger är nonsens, men det värsta av allt är att du försöker få det att låta som en självklarhet. Visst får folk tro vad de vill, men det är helt meningslöst att diskutera vetenskapliga ting om alla spyr ur sig galla som inte har någonting med verkligheten att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in