Hej, håller på och installerar om mitt XP Home och vill formatera hårdiskarna. Hur kommer jag till den "menyn"?
Kommer inte alls ihåg hur jag gjorde för 4-5 år sedan då jag sist gjorde det.
Hade för mig att det valet kom upp då man installerade det men nu installerar den xp men alla filer är kvar!
Jag kan inte välja vart jag ska installera xp ens.
F2 tror jag vid uppstart såvida du inte har ett återställningsprogram i datorn då kan du göra det därifrån
Det har jag. men det funkar inte
Har 2st hårddiskar
Disk 1: är delad till C: och D: recovery (som inte funkar)
Disk 2: är delad till 2 partioner K: och L:
Och efter ominstallationen så har alla hårddiskarna/partionerna fått windows installerat
Vill efter formatering bara ha C: och D:
Senast redigerad av sodde 2010-04-16 kl. 21:32.
När du har startar upp med xp-skivan väljer du först att ta bort alla partitioner i disken du vill installera XP på. Du tar bort dem en åt gången. Sedan väjer du att skapa en enda partition. När du har en partition (C: om du gjort rätt).
Sedan tar du bort partition K: och L: på den andra disken och gör hela disken till en ny partition (D: borde det bli automatiskt, om det inte blir D: utan något annat t.ex E: så bry dig inte, det kan ändras senare)
Välj nu att installera xp på C: När installationen är klar och xp fungerar så kan du formatera den andra disken, gå in på den här datorn, välj disken, högerklicka och formatera.
Om disk 2 blir att heta något annat än D:, gå in på kontrollpanelen, administrationsvektyg, datorhantering och där väljer du diskhantering. Då kan du byta bokstav.
Kan detta på något sätt bero på att jag har lagt till en extra hårddisk som jag tog från min andra dator?
Den formaterade jag genom: /Den här datorn - Högerklick - Formatera.
Menar du inne på "Den här datorn" så gick det på recoverydisken och K:
Kan man skriva format C: eller är det natta för datorn då?
Fattar inte riktigt vad du vill ha gjort? Du har ju skrivit att du lyckats ta bort recovery? Du borde ju ha en C:/ och K nu, alltså inga partitioner. Varför ska du formatera C:/? Är de gamla spel/filer osv kvar eftersom du gjort en fabriksrecovery? För att få bort ALLT gör som TerraCotta skrev.
Och nej du kan inte formatera disken som har windows installerat på när du är inne i OS't.
Till moderkortet så följde det med en CD-skiva med drivrutiner etc. Ofta finns det en txt-fil som anger hur du skapar en Diskett med SATA-drivisarna! (Låna diskdrive om du inte har en i datorn)
Alt. använd "IDE-mode" på SATA-disken, rådfråga moderkortsmanualen vid behov! Annars kanske inte XP hittar din hårddisk!
Se samtidigt till att hårddisken identifieras korrekt i BIOS, dvs. anges med rätt märke/modell/Storlek! SPARA dessa inställningar..
Därefter är det bästa att helt "rensa" datorn och börja på nytt.. Då slipper du ärva problem från tidigare installation..
Vill du ha en kort & enkel steg för steg beskrivning så kommer det en här:
2.3 OBS! Koppla BORT alla nätverks & Modem kablar samt ev. USB-enheter. Dessa kopplas in först när datorn är skyddad.
När datorn vid starten visar skärmbild med texten ”Tryck Del för Setup” etc. Tryck då på Del *
*=Beroende på dator kan annan tangent behöva användas, som t.ex. F1, F2, F8, F10 eller ESC
Om rätt tangent inte anges på skärmen, prova tills ni hittar rätt tangent eller se i moderkorts manualen
Se till att Startordningen i BIOS är 1=CD-Rom 2= HardDrive** 3=Inget!
**Primary master eller Hdd0 (noll),Sata nr:1 etc.
Sätt XP Pro cd´n i Cd-romenheten…
(Datorn Startar Om)
OBS! I vissa fall startar datorn direkt från Cd´n, i andra fall anges på skärmen att tangent skall nedtryckas för att start från cd-skiva skall ske.. Studera skärmtexter NOGA & agera utifrån dessa!
När skärmtext anger att datorns Maskinvara kontrolleras, Fortsätt med avsnitt 3
3 INSTALLATIONEN AV XP INLEDS
BlåSkärmsLäge:
*Datorns hårdvara kontrolleras
*tryck F6 om du har SATA-hårddisk, som INTE är i IDE-mode!,(ha drivrutinsdisketten från moderkortstillverkaren tillgänglig)
*Installationsprogrammet startas upp, olika drivrutiner läses in, (Skärm blir tillfälligt svart)
- När ”Installationsprogram för XP Professional” visas, följ anvisningar på
skärmen för att:
3.1.1 Radera Tidigare filsystem (ifall det finns ett!)
Se till att ALLA partitioner raderas - Följ skärmanvisningarna (Börja nedifrån, Markera partition, Tryck D, L, osv)
När endast Opartitionerat utrymme visas
3.1.2 Skapa Nytt Filsystem
Skapa en (1) ny partition på xxxxMb eller enligt eget önskemål (Tryck C skriv: xxxxxMb, Tryck Enter)
När ”C:\ Partition1 [Ny (oformaterad)] xxxxMb” är markerad, Tryck Enter
3.1.3 Formatera det nya filsystemet
När ”Formatera Partitionen med NTFS” är markerad, Tryck Enter för att fortsätta (välj EJ Snabb!) (Formatering sker) (Filer kopieras) (Omstart Sker)
När datorn vid uppstarten visar skärmbild med texten ”Tryck Del för Setup” etc. Tryck då på Del *
*=Beroende på dator kan annan tangent behöva användas, som t.ex. F1, F2, F8, F10 eller ESC
Om rätt tangent inte anges på skärmen, prova tills ni hittar rätt tangent eller se i moderkorts manualen
Se till att Startordningen i BIOS är 1: HardDrive 2: Inget 3: Inget! Spara ändringen av BIOS
Datorn startar nu om UTAN ATT STARTA PÅ CD-SKIVAN eller mot disketten (Den grafiska delen av Windows installationen startas)
oSV.
Ovan saxat ur installationsanvisningen för windows xp Pro som finns att ladda ner gratis från http://www.WinGuider.se Dessa guider förstärker datorns säkerhet så att angrepp, användarfummel och smittor effektivt hindras, samtidigt som den optimala installationen ser till att plocka ut maximal prestanda ur din dator.
Den använder du om du vill få en snabb och säker dator att använda länge, utan rensningar och problem!
Fattar inte riktigt vad du vill ha gjort? Du har ju skrivit att du lyckats ta bort recovery? Du borde ju ha en C:/ och K nu, alltså inga partitioner. Varför ska du formatera C:/? Är de gamla spel/filer osv kvar eftersom du gjort en fabriksrecovery? För att få bort ALLT gör som TerraCotta skrev.
Och nej du kan inte formatera disken som har windows installerat på när du är inne i OS't.
Jag vill ha datorn som ny...
Ja, jag vill formatera C: och ta bort allt som finns på datorn.
Jag laddade hem en XP home skiva som jag har bränt ut och använder min key som står på datorn.
Jag gjorde aldrig en recoveryskiva då jag inte kunde nått om datorer för typ 6 år sen.
Det är ju en HP-dator. kan det vara det som krånglar lite.
Även om jag väljer att boota från cd´n så startar den upp som vanligt och jag får välja vilket OS jag vill starta med.
Det ser typ ut så här:
alt1. Windows xp (står att det är fel i filsystemet)
alt2. Windows xp (står att det är fel i filsystemet)
alt3. windows xp (Är C: ) och går att starta med
alt4. återställnings något.. (Står att det är fel i filsystemet)
Till moderkortet så följde det med en CD-skiva med drivrutiner etc. Ofta finns det en txt-fil som anger hur du skapar en Diskett med SATA-drivisarna! (Låna diskdrive om du inte har en i datorn)
Alt. använd "IDE-mode" på SATA-disken, rådfråga moderkortsmanualen vid behov! Annars kanske inte XP hittar din hårddisk!
Se samtidigt till att hårddisken identifieras korrekt i BIOS, dvs. anges med rätt märke/modell/Storlek! SPARA dessa inställningar..
Därefter är det bästa att helt "rensa" datorn och börja på nytt.. Då slipper du ärva problem från tidigare installation..
Vill du ha en kort & enkel steg för steg beskrivning så kommer det en här:
2.3 OBS! Koppla BORT alla nätverks & Modem kablar samt ev. USB-enheter. Dessa kopplas in först när datorn är skyddad.
När datorn vid starten visar skärmbild med texten ”Tryck Del för Setup” etc. Tryck då på Del *
Se till att Startordningen i BIOS är 1=CD-Rom 2= HardDrive** 3=Inget!
**Primary master eller Hdd0 (noll),Sata nr:1 etc.
Sätt XP Pro cd´n i Cd-romenheten…
(Datorn Startar Om)
OBS! I vissa fall startar datorn direkt från Cd´n, i andra fall anges på skärmen att tangent skall nedtryckas för att start från cd-skiva skall ske.. Studera skärmtexter NOGA & agera utifrån dessa!
När skärmtext anger att datorns Maskinvara kontrolleras, Fortsätt med avsnitt 3
3 INSTALLATIONEN AV XP INLEDS
BlåSkärmsLäge:
*Datorns hårdvara kontrolleras
*tryck F6 om du har SATA-hårddisk, som INTE är i IDE-mode!,(ha drivrutinsdisketten från moderkortstillverkaren tillgänglig)
*Installationsprogrammet startas upp, olika drivrutiner läses in, (Skärm blir tillfälligt svart)
- När ”Installationsprogram för XP Professional” visas, följ anvisningar på
skärmen för att:
3.1.1 Radera Tidigare filsystem (ifall det finns ett!)
Se till att ALLA partitioner raderas - Följ skärmanvisningarna (Börja nedifrån, Markera partition, Tryck D, L, osv)
När endast Opartitionerat utrymme visas
3.1.2 Skapa Nytt Filsystem
Skapa en (1) ny partition på xxxxMb eller enligt eget önskemål (Tryck C skriv: xxxxxMb, Tryck Enter)
När ”C:\ Partition1 [Ny (oformaterad)] xxxxMb” är markerad, Tryck Enter
3.1.3 Formatera det nya filsystemet
När ”Formatera Partitionen med NTFS” är markerad, Tryck Enter för att fortsätta (välj EJ Snabb!) (Formatering sker) (Filer kopieras) (Omstart Sker)
När datorn vid uppstarten visar skärmbild med texten ”Tryck Del för Setup” etc. Tryck då på Del *
Se till att Startordningen i BIOS är 1: HardDrive 2: Inget 3: Inget! Spara ändringen av BIOS
Datorn startar nu om UTAN ATT STARTA PÅ CD-SKIVAN eller mot disketten (Den grafiska delen av Windows installationen startas)
oSV.
Ovan saxat ur installationsanvisningen för windows xp Pro som finns att ladda ner gratis från http://www.WinGuider.se Dessa guider förstärker datorns säkerhet så att angrepp, användarfummel och smittor effektivt hindras, samtidigt som den optimala installationen ser till att plocka ut maximal prestanda ur din dator.
Den använder du om du vill få en snabb och säker dator att använda länge, utan rensningar och problem!
Jag fick säkert med en sådan skiva. Har den inte idag dock
Jo, jag vill ju rensa datorn från allt och börja om på nytt.
Enda sättet just nu är att köra installationen från skivan är att stoppa in den när jag har kommit in i OS.
Jo, jag vill ju rensa datorn från allt och börja om på nytt.
Enda sättet just nu är att köra installationen från skivan är att stoppa in den när jag har kommit in i OS.
Nu förstår jag inte....
Citat:
Här säger du att du inte har någon XP skiva...
Citat:
Enda sättet just nu är att köra installationen från skivan är att stoppa in den när jag har kommit in i OS.[/
Men här försöker du köra skivan med startad Windows...??????
Har du skiva eller EJ???
Har du en.. så skall du göra som jag anger i inlägget... Starta datorn från Skivan...
(Du kan inte installera Windows från ett redan startat Windows.. Då är ju en hel massa filer låsta av Windows och installationen kan inte fortsätta! Starta datorn MOT skivan i stället, skivan är Bootbar!)
För det första... Är den skivan du har samma version som du fick med datorn (Home, Pro etc.)
Om ej så fungerar inte din kod till den skivan...
För det andra.. Gör som jag skrev.. LADDA ner ev. "Satadrivrutin" för moderkortet från HP´s hemsida..
Spara den på diskett, Eller i BIOS sätter du SATA-kontrollern till "IDE-Mode"
kort sagt.. läs anvisningen ovan och FÖLJ den...
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2010-04-17 kl. 16:51.