2010-04-16, 12:27
Medlem
anders_judges avatar
Hej, jag antar att detta är ännu en i raden av långsiktiga "investerings-tips" inlägg men det är så att jag tänkte investera en hel del pengar i sverige, usa, europa resp asien indexfonder.

Det som jag inte bestämt mig för är dock hur det i procent skall fördelas mellan dem och jag har fått massor av råd utan någon riktig enighet mellan dem.
Därför tänkte jag slå slag i saken och slutgiltigt låta Flasback avgöra detta så jag helt enkelt följer rådet från den har bästa argumenten alternativt verkar mest trovärdig
Citera
2010-04-16, 12:59
Medlem
Farmstars avatar
Utan att veta din ålder, din nuvarande sysslsättning, dina framtidsvisioner och din inställning till risk tvekar jag på att du kommer få ett svar som kommer passa dig.

Det är en viss skillnad att just ha fyttat hemifrån till en hyresrätt, ensamstående och ung med en fast anställning än att just ha paserat 30, fått barn och planerar att flytta till något större inom det närmsta året.
Citera
2010-04-17, 11:58
Medlem
anders_judges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Utan att veta din ålder, din nuvarande sysslsättning, dina framtidsvisioner och din inställning till risk tvekar jag på att du kommer få ett svar som kommer passa dig.

Det är en viss skillnad att just ha fyttat hemifrån till en hyresrätt, ensamstående och ung med en fast anställning än att just ha paserat 30, fått barn och planerar att flytta till något större inom det närmsta året.

Jag har passerat 30, ensamstående medelinkomsttagare med stabila marginaler och som det ser ut planeras inga större extravaganser på åtminstone 5 år.
Med andra ord kan jag kortsiktigt tolerera rätt stor risk med olika svängningar så länge som det långsiktigt (5-10 år) ger bra avkastning.

Förmodligen kommer jag dock att överväga att varannat år sälja av eventuellt stort överskott så jag inte "missar" chansen innan nästa lågkonjuktur etc.

Var detta tillräckligt som underlag eller finns det mer uppgifter som kan underlätta?
Citera
2010-04-17, 12:14
Medlem
Lommis avatar
Nu ska jag göra ett totalt omotiverat råd.

Brasilien!
Citera
2010-04-17, 12:17
Medlem
anders_judges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Nu ska jag göra ett totalt omotiverat råd.

Brasilien!

Tack för det. Seriöst eller inte så ingår ju den inte bland kandidaterna dock och frågan gällde fördelningen av dem.
Citera
2010-04-17, 12:19
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders_judge
Tack för det. Seriöst eller inte så ingår ju den inte bland kandidaterna dock och frågan gällde fördelningen av dem.

Gäller det bara procent så.

30, 20, 10, 40.
Citera
2010-04-17, 12:29
Medlem
De går att kasta pil på börsen just nu. Glöm kapitalförsäkringar etc. om du ändå inte hade tänkt ha pengarna liggandes på ett bank konto.

Jag ska och skulle om jag var du investera i riskfonder (eller rättare sagt modifiera de jag redan har lite) men på olika affärsområden och på många olika regioner. bland annat i:

Rysslands fonder, oljan!
samt Skagen Kon-Tiki, mycket duktiga personer bakom.

hög risk men sprid risken är mitt råd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in