2010-04-16, 08:29
Medlem
En del av säkringen sitter fast kvar i skåpet efter att en säkring gick igår. Vilket är det bästa sättet att få ut den? Är det bara att stänga av all ström och peta ut den?

Tack på förhand
Citera
2010-04-16, 10:13
Medlem
DrBums avatar
Hur menar du med att en del sitter kvar? Är toppen på proppen som sitter kvar i själva passdelen (altså den röda eller gröna i botten, borde det vara) eller porslinet som är kvar i gängan?
Citera
2010-04-16, 12:21
Bannlyst
In med en kniv, det är bara 230volt. Det fixar du
Citera
2010-04-16, 13:08
Medlem
Spaxxens avatar
Jag tycker du ringer en elektriker och frågar honom istället för att fråga självutnämna experter på flashback
Citera
2010-04-16, 13:15
Medlem
DrBums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spaxxen
Jag tycker du ringer en elektriker och frågar honom istället för att fråga självutnämna experter på flashback

Eller så låter du dom som faktiskt har certifikat och erfoderliga utbildningar för att få hantera och arbeta inom starkströmsanläggningar svara på dom frågar som berör deras utbilding, kompetens samt kunnande.
Bara för att du själv inte vet var ämnet handlar om så betyder inte det att resten är troll. Försök inte framstå i bättre dager när du inte har något att tillföra till ämnet.

Beroende på vad det är som är felet hära så kan du ordna det rätt lätt själv.
Om det är passdelen, alltså den porslinsdel i botten som är fel så kan du lätt byta den med en passdels-nyckel och en ny passdel. Det krävs inga speciella kunskaper mer än att man inte har tummen mitt i handen.

Verktyget är gjort utav plast och är inte ledande, så det föreligger ingen fara för att få stötar om du använder det på rätt sätt..
Citera
2010-04-16, 13:39
Medlem
Spaxxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
Eller så låter du dom som faktiskt har certifikat och erfoderliga utbildningar för att få hantera och arbeta inom starkströmsanläggningar svara på dom frågar som berör deras utbilding, kompetens samt kunnande.
Bara för att du själv inte vet var ämnet handlar om så betyder inte det att resten är troll. Försök inte framstå i bättre dager när du inte har något att tillföra till ämnet.

Beroende på vad det är som är felet hära så kan du ordna det rätt lätt själv.
Om det är passdelen, alltså den porslinsdel i botten som är fel så kan du lätt byta den med en passdels-nyckel och en ny passdel. Det krävs inga speciella kunskaper mer än att man inte har tummen mitt i handen.

Verktyget är gjort utav plast och är inte ledande, så det föreligger ingen fara för att få stötar om du använder det på rätt sätt..
Tack! Använde bara helt logiskt tänkande. Sen att du lyckades ordbajsa sådär mycket ur mitt korta inlägg är fascinerande. Du gav ju själv samma svar fast med en jävla massa ord.
Det är inte farligt att hantera sprängämnen och saltsyra om man använder det på rätt sätt heller.
Citera
2010-04-16, 13:52
Medlem
DrBums avatar
Varpå mitt svar är att jag är certifierad och godkännd utav Elsäkerhetsverket för att få bedriva underhåll och installation i en starkströmsanläggning.

Jag börjar inte med att ge världens förklaringar om något som jag sedan inte kan backa upp. Då skriver jag att det finns oklarheter eller annat.

Dock så vill jag veta mera från TS.
Citera
2010-04-16, 13:54
Medlem
slugs-Ps avatar
Om du ska in å pilla använd inget som leder ström... Isolerad skruvmejsel kan vara ett bra alternativ.
Citera
2010-04-16, 15:30
Medlem
DrBums avatar
Dock så kan detta ge överslag mellan fasskena och gängan. Det bästa är en passdelsnyckel!
Jag vet att många elektriker den vanliga flak/näbb -tången till detta. Men det är ju efter att man vet vilka risker som föreligger..

Kan vi kanske få en bild på "problemet"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in