Citat:
Ursprungligen postat av NanoFighter
Det kan helt enkelt ligga i individens studieteknik att utifrån svaret finns en logisk uträkning som i sin tur ger ökad förståelse.
Jag förstår tanken, men det är knappast något som fungerar i verkligheten. Ska man kunna lösa nya problem måste man kunna göra det utan att redan sitta med facit. Utöver det så är det en dålig teknik; det finns många felaktiga sätt att komma fram till rätt svar, alltså kommer det vara större sannolikhet att vi tänker fel om vi resonerar fram en metod utifrån svaret och inte tvärtom.
Citat:
Ursprungligen postat av NanoFighter
Eller så hjälper vi till så gott vi kan. TS får ta konsekvenserna själv. Finns ingen anledning att vi ska agera moraltanter i detta forum.
Jag anser att den som besitter kunskapen är den som ska avgöra hur den ska förmedlas. Inte den som ber om hjälp. Att "hjälpa till så gott man kan" är inte detsamma som att droppa rätt svar till uppgifter åt folk.
Samt, varför använda laddade ord som 'moraltanter'? Jag visste inte att det är en dålig egenskap att besitta moral. Personligen tycker jag inte om att begränsa mig i onödan av moraliska skäl, däremot ser jag det som enbart positivt att kunna använda det som ett verktyg i de lägen då det leder till vettigare beslut.