2010-04-16, 00:23
Medlem
yggdrazils avatar
Som titeln lyder skulle jag vilja ha ett demokratiskt prejudikat angående hur man ska behandla trådar med uppenbara skoluppgifter av en eller annan typ. De som med vigör följer ointressanta trådar i naturvetenskapliga uppgifter-forumet vet att det för inte så länge sedan frågades frågor under ett prov och moralen i detta ifrågasattes.

Jag kan tänka att även om vi inte får något jättebra beslut här så kanske vi kan göra något för att slippa onödiga OffTopicinlägg av typen "gör din egen läxa".

Jag kan tillägga att företeelsen som den förekom i den berörda tråden inte var av så grov art att det egentligen krävdes någon sådan här tråd just av det men det har förekommit många liknande inlägg på andra håll.

Man kan tycka att det är fel forum att posta detta i men det rör ju ändå det här forumet och flyttar man det kommer det ändå att ligga en länk dit, eller hur?

Y
Citera
2010-04-16, 14:17
Medlem
matteyass avatar
Jag anser att det är fel att bidra till att en person som varken kan eller har viljan att lära sig sina uppgifter ändå klarar det h*n ska göra. Rör det sig om att hjälpa någon lösa uppgiften på egen hand ser jag det som okej, vare sig det är ett prov eller vad som helst; givet att det leder till att personen förstår uppgiften.

Att ge hints är okej men att ge svaret på en uppgift är stjälp snarare än hjälp. En tumregel är väl då att inte lämna så mycket information att uppgiften blir trivial.
Citera
2010-04-16, 14:57
Medlem
NanoFighters avatar
Eller så hjälper vi till så gott vi kan. TS får ta konsekvenserna själv.
Finns ingen anledning att vi ska agera moraltanter i detta forum.

Varför? Vi kan aldrig avgöra varför TS vill ha lösningen på en uppgift, såvida inte han skriker "Hjälp, PROV. AKUT!".
Det kan helt enkelt ligga i individens studieteknik att utifrån svaret finns en logisk uträkning som i sin tur ger ökad förståelse.

Jag säger Nej till någon slags nekande av hjälp.
Senast redigerad av NanoFighter 2010-04-16 kl. 14:59.
Citera
2010-04-16, 16:32
Medlem
chibarikus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NanoFighter
Eller så hjälper vi till så gott vi kan. TS får ta konsekvenserna själv.
Finns ingen anledning att vi ska agera moraltanter i detta forum.

Varför? Vi kan aldrig avgöra varför TS vill ha lösningen på en uppgift, såvida inte han skriker "Hjälp, PROV. AKUT!".
Det kan helt enkelt ligga i individens studieteknik att utifrån svaret finns en logisk uträkning som i sin tur ger ökad förståelse.

Jag säger Nej till någon slags nekande av hjälp.

Håller med alla har sina egna metoder för att lära sig. dock stör jag med på dom som slänger upp uppgifter som dom uppenbarligen inte försökt lära sig.
Citera
2010-04-16, 19:40
Medlem
matteyass avatar
Citat:

Jag förstår tanken, men det är knappast något som fungerar i verkligheten. Ska man kunna lösa nya problem måste man kunna göra det utan att redan sitta med facit. Utöver det så är det en dålig teknik; det finns många felaktiga sätt att komma fram till rätt svar, alltså kommer det vara större sannolikhet att vi tänker fel om vi resonerar fram en metod utifrån svaret och inte tvärtom.

Citat:
Eller så hjälper vi till så gott vi kan. TS får ta konsekvenserna själv. Finns ingen anledning att vi ska agera moraltanter i detta forum.

Jag anser att den som besitter kunskapen är den som ska avgöra hur den ska förmedlas. Inte den som ber om hjälp. Att "hjälpa till så gott man kan" är inte detsamma som att droppa rätt svar till uppgifter åt folk.

Samt, varför använda laddade ord som 'moraltanter'? Jag visste inte att det är en dålig egenskap att besitta moral. Personligen tycker jag inte om att begränsa mig i onödan av moraliska skäl, däremot ser jag det som enbart positivt att kunna använda det som ett verktyg i de lägen då det leder till vettigare beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in