2010-04-16, 00:29
Medlem
kalle.bs avatar
Får man inte ett PM om man blir varnad då? Har ingen aning då jag aldrig har fått någon varning(tror jag). Funktionen känns ändå lite onödig om man ändå kan skicka ett PM till valfri moderator.
Citera
2010-04-16, 01:34
Bannlyst
Ett bra tips: följ reglerna.
Om du gör ett misstag och får ett mail med tillsägelse, gör inte om det.
Det är inte direkt rymdforskning.
Citera
2010-04-16, 02:45
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle.b
Får man inte ett PM om man blir varnad då? Har ingen aning då jag aldrig har fått någon varning(tror jag). Funktionen känns ändå lite onödig om man ändå kan skicka ett PM till valfri moderator.
Du har aldrig blivit varnad.

Det verkar vara lite olika hur man gör, men jag tror att jag gör som de flesta andra: skickar alltid ett pm som anger orsak till både tillsägelser och varningar. Poängen med de här straffsystemen är ju att man ska bättra sig, och det är ju svårt om man inte får veta att man gör fel.

Förslaget som TS för fram är inte dåligt. Det är vettigt att kunna se sina tillsägelser och varningar, så man själv har påll på vad som händer. Däremot ser jag att det finns en massa annat som är viktigare, och således bör ha högre prioritet. Är man intresserad är det inte svårare än att skicka ett pm till valfri moderator.
Citera
2010-04-16, 08:17
Medlem
antagonistens avatar
Jag förstår fortfarande inte syftet, skulle någon kunna förklara det för mig? Det finns ju som sagt ingen fast gräns för tillsägelser/varning och jag antar att de flesta användare inte begår regelbrott med flit, så man kan ju inte heller veta när nästa "riktiga" varning kommer. Det skulle snarare bara fungera som rolig kuriosa och ett hjälpmedel för troll som gillar att hålla sig precis på gränsen.
Citera
2010-04-16, 12:06
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Jag förstår fortfarande inte syftet, skulle någon kunna förklara det för mig? Det finns ju som sagt ingen fast gräns för tillsägelser/varning och jag antar att de flesta användare inte begår regelbrott med flit, så man kan ju inte heller veta när nästa "riktiga" varning kommer. Det skulle snarare bara fungera som rolig kuriosa och ett hjälpmedel för troll som gillar att hålla sig precis på gränsen.
Det sistnämnda är det enda som jag kan komma på med, och det finns ingen anledning att underlätta detta förfarande.
Citera
2010-04-16, 12:38
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Det sistnämnda är det enda som jag kan komma på med, och det finns ingen anledning att underlätta detta förfarande.
I och med att gränsen är flytande så vore det väldigt dumt att gå efter de siffrorna när man avgör hur mycket man får gå OT och bete sig allmänt illa. Har man tre tillsägelser så bör man vara rätt så försiktig över lag, och för min del ser jag bara det som något positivt om alla användare kunde se sina egna aktuella varningar och tillsägelser. Att titta på andras finns det däremot ingen som helst vits med.
Citera
2010-04-16, 12:53
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
I och med att gränsen är flytande så vore det väldigt dumt att gå efter de siffrorna när man avgör hur mycket man får gå OT och bete sig allmänt illa. Har man tre tillsägelser så bör man vara rätt så försiktig över lag, och för min del ser jag bara det som något positivt om alla användare kunde se sina egna aktuella varningar och tillsägelser. Att titta på andras finns det däremot ingen som helst vits med.
Det är möjligt men det gynnar endast dem som har svårt att hålla sig inom regelverket.
Det kan väl inte vara så jävla svårt att hålla reda på sina egna tillsägelser och varningar, om inte annat får man väl göra minnesanteckningar eller spara sådana PM i en särskild mapp i PM-boxen.

Jag anser ändå att det lockar till mer tramsande,"nu har jag inte tramsat på över ett år så nu kan jag kosta på mig ett par tillsägelser."

Men å andra sidan kan jag förstå din synvinkel eftersom antalet förfrågningar skulle minska om man själv kunde se vad man har för aktuella tillsägelser och varningar.

Varningar kan man ju söka sig till på sitt nick i VoB, tillsägelser fungerar ju inte eftersom de ofta meddelas i trådar som sedan papperskorgas och därmed blir de inte sökbara.
Citera
2010-04-16, 12:59
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Det är möjligt men det gynnar endast dem som har svårt att hålla sig inom regelverket.
Det kan väl inte vara så jävla svårt att hålla reda på sina egna tillsägelser och varningar, om inte annat får man väl göra minnesanteckningar eller spara sådana PM i en särskild mapp i PM-boxen.
Problemet sett ur vår synvinkel är att skrämmande många användar inte verkar ha någon koll på hur många tillsägelser de faktiskt har. Det händer att man skickar PM om tillsägelsen och samtidigt informerar om att användaren har fyta tillsägelser, och får svar tillbaks att de inte visste att de hade någon över huvud taget. Man kan tycka att det borde liggas i allas egna intresse att hålla koll på sånt, men uppenbarligen ser verkligheten inte ut så.
Citera
2010-04-16, 13:01
Medlem
Jag skulle gärna vilja ha koll på sådant som kan påverka mitt konto, dvs sådant som kan ge mig en avstängning.

Det har hänt att jag inte fått ett enda PM angående en tillsägelse jag precis dragit på mig så det vore bra att kunna ha bättre koll på det.
Citera
2010-04-16, 13:01
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Hederliga medlemmar har ju egentligen ingen nytta av att se varningarna då de knappast begår regelbrotten med flit, det skulle som sagt endast gynna troll och tramsare som ser hur nära de är den där tredje varningen ("Ah, min första varning är preskriberad nu. Perfekt! Trollmode on!").

I och för sig går denna information att leta rätt på via forumet men det känns onödigt att slösa tid på att underlätta för idioter. Som du skriver är ju tillsägelsegränsen flytande så där ser jag inte hur det skulle kunna gynna någon över huvud taget.
Citera
2010-04-16, 13:33
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Hederliga medlemmar har ju egentligen ingen nytta av att se varningarna då de knappast begår regelbrotten med flit, det skulle som sagt endast gynna troll och tramsare som ser hur nära de är den där tredje varningen ("Ah, min första varning är preskriberad nu. Perfekt! Trollmode on!").

I och för sig går denna information att leta rätt på via forumet men det känns onödigt att slösa tid på att underlätta för idioter. Som du skriver är ju tillsägelsegränsen flytande så där ser jag inte hur det skulle kunna gynna någon över huvud taget.
Man behöver inte vara 'ohederlig' för att dra på sig tillsägelser för OT. Vissa kan ha en hård debattstil och det ska vara tillåtet.

Sen vad det gäller vem det gynnar så handlar det väl egentligen mest om att folk ska ha inblick i hur de ligger till. Vet man att man har ett hetsigt temperament och har tre eller fyra tillsägelser - och kan se detta i sin egen användarprofil - så kanske man anstränger sig lite extra för att inte riskera en avstängning.
Citera
2010-04-16, 15:04
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband
Jag skulle gärna vilja ha koll på sådant som kan påverka mitt konto, dvs sådant som kan ge mig en avstängning.

Det har hänt att jag inte fått ett enda PM angående en tillsägelse jag precis dragit på mig så det vore bra att kunna ha bättre koll på det.

Ibland få ju vi ta på oss det du beskriver. Sitter man och rensar OT i en stor tråd så kan PM bli lägst prioriterat och glömmas bort eller istället utannonseras i tråden.

Personligen så väljer jag publik utannonsering när det gäller t.ex matchtrådar där trycket under matchen är högt och då för att få en lugnande effekt på t.ex efterfrågan om streaming, kritiserar modåtgärder eller ifall några börjar något idiotiskt flamewar i tråden.

Gäller det däremot t.ex korspostning eller upphovsrätt så skickar iallafall jag alltid PM om tillsägelsen.

Mitt råd är att om man känner på sig att man går OT lite då och då, att skicka ett PM till valfri mod och kolla sin status om inte annat för att ifrågasätta eventuella tillsägelser som inte informerats via PM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in