Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-04-15, 21:37
  #1
Medlem
körde precis update med update manager, nu vill ubuntu inte starta!?
datorn startar up, kommer till bootscreen där jag får välja windows 7 eller ubuntu , väljer ubuntu och den börjar ladda, loggan kommer upp men efter några sekunder blir de svart och sen startar datorn om...

med min windows boot vill inte tngbordet funka heller av någon anledning (funkade när jag bootade up strax efter installerat ubuntu men sen slutade den funka (även innan jag updaterade ubuntu) så om någon vet hur jag kan fixa det så är jag tacksam för svar på det med
Citera
2010-04-15, 21:41
  #2
Medlem
Kolla om du valt fel ubuntu i grub. har för mig jag gjort det förr efter en installation.
Citera
2010-04-15, 21:49
  #3
Medlem
hur gör jag de ? kört ubuntu recovery mode och sen update grub eller var det står men funkar inte ändå, kanske måste göra det manuelt? hur gör jag de isf? när jag updaterade så frågade den om den skulle behålla grub med så kan vara det, hur fixar jag de?

ps. ubuntu, linux 2.6.31-20-generic-pae står det när jag väljer os at boota med
Citera
2010-04-15, 22:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leothlon
hur gör jag de ? kört ubuntu recovery mode och sen update grub eller var det står men funkar inte ändå, kanske måste göra det manuelt? hur gör jag de isf? när jag updaterade så frågade den om den skulle behålla grub med så kan vara det, hur fixar jag de?

ps. ubuntu, linux 2.6.31-20-generic-pae står det när jag väljer os at boota med
bara kört update-grub i recovery mode? testa "fix broken packages", funkar det fortfarande inte, installera den förra kärnan (linux-image-2.6.31-19-generic-pae)... kräver uppkoppling dock.
Citera
2010-04-15, 22:10
  #5
Medlem
Ondves avatar
Det kan ju vara så att det är Xservern som inte går igång som den ska heller. Hänt mig ett par gånger vid uppdateringar.
Gäller om du kör med en xorg.conf fil.
Gå in i /etc/X11/ och antingen ta bort xorg.conf, eller döp om den så den inte hittas av X, ifall du vill behålla den för säkerhets skull.

Tror detta händer oftast för oss som kör proprietära-drivisar för grafiken.

Ser precis ut som du beskriver då, att loggan kommer upp men att det blir svart sen.
Citera
2010-04-15, 22:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondve
Det kan ju vara så att det är Xservern som inte går igång som den ska heller. Hänt mig ett par gånger vid uppdateringar.
Gäller om du kör med en xorg.conf fil.
Gå in i /etc/X11/ och antingen ta bort xorg.conf, eller döp om den så den inte hittas av X, ifall du vill behålla den för säkerhets skull.

Tror detta händer oftast för oss som kör proprietära-drivisar för grafiken.

Ser precis ut som du beskriver då, att loggan kommer upp men att det blir svart sen.


ok tack ska prova de, serein har provat fix packages med funkade inte, om nu inte funkar att ändra xorg hur gör jag för att installera tillbaka den gamla kärnan?
Citera
2010-04-15, 22:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondve
Det kan ju vara så att det är Xservern som inte går igång som den ska heller. Hänt mig ett par gånger vid uppdateringar.
Gäller om du kör med en xorg.conf fil.
Gå in i /etc/X11/ och antingen ta bort xorg.conf, eller döp om den så den inte hittas av X, ifall du vill behålla den för säkerhets skull.

Tror detta händer oftast för oss som kör proprietära-drivisar för grafiken.

Ser precis ut som du beskriver då, att loggan kommer upp men att det blir svart sen.
"loggan kommer upp men efter några sekunder blir de svart och sen startar datorn om"
när X kraschar brukar väl inte datorn boota om, den brukar väl bara gå till typ init 3...? iof kan man inte utesluta det förrän man undersökt det. jag skulle dock tro att det är någonting som startas innan X som kraschar...
Citera
2010-04-15, 22:21
  #8
Medlem
Ondves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serein
"loggan kommer upp men efter några sekunder blir de svart och sen startar datorn om"
när X kraschar brukar väl inte datorn boota om, den brukar väl bara gå till typ init 3...? iof kan man inte utesluta det förrän man undersökt det. jag skulle dock tro att det är någonting som startas innan X som kraschar...

Jaha nej det har du helt rätt i. I det jag beskrev brukar den fortsätta vara svart. Jag som har lite suddiga ögon och inte läste så noga
Citera
2010-04-15, 22:21
  #9
Medlem
startar upp nu har döpt om xorg filen, ska se om de funkar...

men jag tänkte på en sak.. är de någon som vet vilka nummer nya uppdateringen av ubuntu ger? kanske bara är att ändra i grub och byta ut de gamla siffrorna mot de nya? (ifall nu inte 2.6.31 är nya)
Citera
2010-04-15, 22:24
  #10
Medlem
de funkade efter att jag döpt om xorg filen så du hade inte så värst suddiga ögon ändå nu är problemet bara att ati drivisarna inte funkar längre dock... antar jag får tillbaka problemet om jag döper tillbaka xorg filen så hur gör jag för att få drivisarna att funka igen :S?
Citera
2010-04-15, 22:29
  #11
Medlem
Ondves avatar
Aha tur Du får installera om drivisarna bara! kanske finns nyare version än vad du hade innan så bara tanka ner.
Citera
2010-04-15, 22:31
  #12
Medlem
nja laddade ju ner drivisarna idag så de är nog de nyaste xD de ligger fortfarande cataclyst i system > preferences men som inte funkar, antar jag får ta bort de först för att installera igen? hur får jag bort dem och alla sub packet de har dragit med sig för att sen lägga in det igen :S?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback