I Usa är det en tämligen vanligt med inlagda ägg, "Pickled eggs". Jag har hittat en hel massa recept på detta...Men den stora frågan är: Är det gott...?...Någon som har smakat...? Hilfe Bitte...
De enda inlagda ägg jag har ätit var inlagda vaktelägg. Det var gott, även om den syrliga smaken av lagen var lite speciell. Det är väl något ättiksbaserat, antar jag?
Jo, jag såg det på tv för något år sedan...
placera en tryffel i en stor glasbägare. lägg i råa ägg. fyll på med vatten. förslut. vänta ett bra tag (månader?)
Jag var på en fest hos en jugge för två år sedan under påsken. Då envisades han med att bjuda på inlagda ägg. Grejen är den att äggen var fuskinlagda. så här gjorde han. Skivade ägg med vinäger, salt och peppar. Detta fick mig att kräkas, föll inte mig alls i smaken dom där äggen. Annars så tror jag att det går att köpa inlagda ägg lite varstans. Kolla efter tyska affärer, där har jag sett att dom har.
Jag åt inlagda ägg på ett julbord en gång. De var inlagda likadant som sillen, så de smakade som -inlagd sill.
Hittade flera recept på recipesource.com, de flesta verkar innehålla rödbetor och enligt det enklaste av recepten kan man lägga hårdkokta ägg i en burk inlagda rödbetor och låta den stå i kylen ett par veckor.
Det finns dels något som (om jag minns rätt) heter "Century Egg", dels ägg inlagda i hästurin. Kanske är det samma recept? Vet i alla fall säkert att den förra varianten är helsvart.
På ett par barer jag frekventerar har de en stor glasburk med inlagda ägg på bardisken.
Jag har provat två gånger, på två olika ställen. De var lite olika i smaken, med det gemensamt att de smakade vidrigt. Alltså helt avskyvärt äckligt. Jag kan inte beskriva smaken mer i detalj, jag ville bara få ut det ur munnen och skölja bort smaken. Eftersmaken av vinäger satt dock i resten av kvällen.
När jag provade balut tyckte jag det var rätt äckligt, men jämfört med picklade ägg är det riktigt smarrigt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!