2010-04-15, 13:11
Medlem
Hej!

Jag kör windows xp home edition. SP3. Igår gjorde datorn själv en installation av någon slag i windows update. Jag kör på trådlöst modem.
Efter det kan jag ingenting göra. Installer eller ta bort program. Den säger det krävs administratörskonto för det.
När jag öppnar "användarkonton" i kontrollpanelen finns bara ett konto med mitt namn och det är angivit som administratör.
Och så finns ett gästkonto som jag har inaktiverat sedan gammalt. Det är ju bara jag som använder datorn ändå.
Ser även att windows update har installerat en massa .net grejor. Är det där som felet ligger?
Det är en stand-alone dator. Finns bara denna dator i hemmet och bara jag som bor här.
Behöver jag alla dessa microsoft frame network eller kan jag avinstallera dom?

Hur gör jag nu för att bli administratör igen??
Citera
2010-04-15, 13:15
Medlem
frdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronnow
Hej!

Jag kör windows xp home edition. SP3. Igår gjorde datorn själv en installation av någon slag i windows update. Jag kör på trådlöst modem.
Efter det kan jag ingenting göra. Installer eller ta bort program. Den säger det krävs administratörskonto för det.
När jag öppnar "användarkonton" i kontrollpanelen finns bara ett konto med mitt namn och det är angivit som administratör.
Och så finns ett gästkonto som jag har inaktiverat sedan gammalt. Det är ju bara jag som använder datorn ändå.
Ser även att windows update har installerat en massa .net grejor. Är det där som felet ligger?
Det är en stand-alone dator. Finns bara denna dator i hemmet och bara jag som bor här.
Behöver jag alla dessa microsoft frame network eller kan jag avinstallera dom?

Hur gör jag nu för att bli administratör igen??

Prova att köra upp datorn i felsäkert läge och prova därefter samma procedur!
Citera
2010-04-15, 13:19
Medlem
vad är microsoft framwork net till för?
Kan jag avinstallera det eller behöver datorn det på något sätt?
Citera
2010-04-15, 13:49
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronnow
vad är microsoft framwork net till för?
Kan jag avinstallera det eller behöver datorn det på något sätt?
.Net Framework krävs av ganska många program för att dom ska fungera så det ska du inte avinstallera.

Testa detta:

1. Tryck Windowsknapp + R, skriv cmd och tryck enter
2. Skriv net user och tryck enter
3. Vad kommer det upp för olika användarnamn där?
Citera
2010-04-15, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
.Net Framework krävs av ganska många program för att dom ska fungera så det ska du inte avinstallera.

Testa detta:

1. Tryck Windowsknapp + R, skriv cmd och tryck enter
2. Skriv net user och tryck enter
3. Vad kommer det upp för olika användarnamn där?

Då kommer det upp mitt namn som administratör och så gästkontot där det står SUPPORT_388945a0

Kan tillägga att när jag startar om datorn kommer det upp en ruta där jag skall trycka mitt mitt namn för att komma. Den rutan har aldrig varit där förut?
Dessutom. När jag trycket ctrl+alt+det för att få upp aktivitetshanteraren så kommer det numera upp en ruta där jag kan låsa datorn, ändra lösenord, stänga av, gå till aktitetshanteraren. Detta har jag heller inte haft förut.
Citera
2010-04-15, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdn
Prova att köra upp datorn i felsäkert läge och prova därefter samma procedur!

Efter omstart verkar jag iunna instellare och avinstallera program igen.
Citera
2010-04-15, 15:04
Medlem
Jag vill inte ha den där startrutan när datorn startas och jag måste välja mitt konto.
Jag vill loggas in till windows direkt. Hur gör jag det?
Citera
2010-04-15, 15:09
Medlem
Ta bort eller stäng av de andra kontona.
Citera
2010-04-15, 15:13
Medlem
Men det finns bara mitt konto och ett inaktiverat konto.
VIlka skall bort menar du?
Citera
2010-04-15, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Ta bort eller stäng av de andra kontona.

Men det finns bara mitt konto och så ett inaktiverat gästkonto. Vilket skall jag ta bort menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in