2010-04-15, 05:35
Medlem
Hej.

Jag råkade nyligen välta sönder det sista utav 6 vinglas en nära vän ärvt av sin farmor. Även om ägaren själv har använt glasen flitigt till både finmat och fest och inte haft dem instängda så känns det för mig som att de var väldigt viktiga för henne.

Jag undrar nu ifall någon känner igen glasen på beskrivningen jag ger och ifall någon i så fall vet ifall de går att få tag på, även om de är en utgången serie och bara går att få tag på styckvis ex. på tradera. Jag vet inte ifall de var exklusiva, handblåsta eller ifall de var billigare glas ärvda för ett mer sentimentalt värde, hur som helst så skulle jag vilja ge tillbaka i alla fall ett utav de 6 glas som gått sönder.

Beskrivning:
-Foten var tintad ifrån transparent i början av till grön-gult i center.
-Från center av foten, och botten av stjälken gick den ifrån grön-gult till transparent upp till kupan.
-Kupan var var inte "kupad" som ett vanligt röd/vitvinsglas utan vandrade utåt med en vågig form. Har för mig att formen hade 3 konvexa kurvor.

Eventuella frågor om glasen, förslag till vad glasserien kan heta eller om någon rentav vill känner igen och kan visa/länka till bilder på glas som matchar förklaringen skulle så väldigt mycket uppskattas.

Tack
/J
Citera
2010-04-15, 11:30
Medlem
blodpalts avatar
Fixa en bild...
Citera
2010-04-15, 11:32
Medlem
Citat:
Citerat av Peter.Pwn
Jag råkade nyligen välta sönder det sista utav 6 vinglas

Det är bilder/förslag på serien som jag letar.
Citera
2010-04-15, 11:43
Medlem
blodpalts avatar
Du kan ju fota resterna, alternativt rita en bild. Är väldigt mycket lättare att få någon att känna igen dem då.
Citera
2010-04-16, 00:25
Medlem
Citat:
Citerat av blodpalt:
Du kan ju fota resterna, alternativt rita en bild. Är väldigt mycket lättare att få någon att känna igen dem då.

Det bästa jag kunde få fram var en halvdann ritad bild då mitt 3ds max precis slutade fungera.

BildPåGlas
Citera
2010-04-16, 16:49
Medlem
Snurrens avatar
Om du bor i Stockholm så kan jag rekommendera en exkursion på Odengatan ovanför Vasaparken, eller på Roslagsgatan, där finns många affärer som säljer gamla glas. Även Stadsmissionens butiker och Myrorna brukar ha hela uppsättningar fina glas. Kanske du kan köpa ett helt gäng som någon slags välvillig kompensation. Dom kanske inte behöver vara exakt rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in