2010-04-15, 01:14
Medlem
Prometeuss avatar
Varje gång jag försöker putsa glas eller fönster så bildas det spår efteråt, ibland mer ibland mindre. Har ni nån metod på lager som undviker det problemet? Behöver något som fungerar både för större glasytor typ fönster och mindre typ vitrinskåp.

Det jag testade nu var att spraya på ajax för glas, putsa med disktrasa och sedan dra bort vätan med ihopknöglat tidningspapper, men det blir ändå spår...
Citera
2010-04-15, 01:29
Medlem
Claes.Von.Hamlets avatar
Min saliga mormor lärde mig att blanda några droppar ättika i fönsterputsvattnet...
Citera
2010-04-15, 23:25
Medlem
Använd tidningspapper! det låter som ett zigenartrick men det fungerar faktiskt sjukt bra. Spraya fösnterputs, rengör med svamp/trasa så att rutan är ren men med massor av fula spår.Riv loss en sida ur en tidning och knöla ihop, fukta lätt och putsa med tills det är blankt. Man ser inte ens mina fönster efter att jag putsade idag.
Citera
2010-04-15, 23:41
Medlem
haiguises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.yass
Använd tidningspapper! det låter som ett zigenartrick men det fungerar faktiskt sjukt bra. Spraya fösnterputs, rengör med svamp/trasa så att rutan är ren men med massor av fula spår.Riv loss en sida ur en tidning och knöla ihop, fukta lätt och putsa med tills det är blankt. Man ser inte ens mina fönster efter att jag putsade idag.

Läs TS post en gång till.
Citera
2010-04-16, 01:59
Medlem
DrBums avatar
Använda en skrapa och rikligt med medel. Har hållit på med det ett tag och det är ett väldigt bra sätt att göra det på. Kan även säga så för att det är så alla duktiga och kunniga gör det.. Kolla bara på dom som gör stora rutor och hussidor.. Alltid stora skrapor och massa medel!
Citera
2010-04-16, 08:18
Medlem
Maskinoppvasks avatar
"Dra" funkar inte om det inte är med en skrapa. Gnugga/polera med tidningspapper eller en trasa så slipper du märken.
Citera
2010-04-16, 11:54
Medlem
Zephies avatar
Jag kör med ljummet vatten med lite citronsåpa (för doften) i och tvättar rent med en microfibertrasa. Sedan eftertorkar jag med en microfibertrasa som är till för fönster. Fanns med i ett paket med microfibertrasor jag köpte på ica. Finns liknande på clas ohlson också. Blir fint som fasen!
Citera
2010-04-16, 17:16
Medlem
Snurrens avatar
Bor man där är mycket luftföroreningar så bör man först tvätta av fönstrena, skölja och därefter putsa. På ett ställe där jag bodde hade grannen oljeeldning och det gav en fet hinna på fönstrena åt det håller som man måste tvätta bort. Likaså om man har mycket torra trafikföroreningar som lägger sig som ett damm på fönstret. Vill man använda gummiskrapa så bör man köpa en med utbytbara blad, och byta blad inför varje ny säsong. Själv tycker jag att en torr mirakeltrasa är bra att torka efter med om resultatet inte blir bra.
Citera
2010-04-19, 03:09
Medlem
Mandingos avatar
Börja med ljummet vatten och diskmedel, torka av, vanligt vatten, torka av, microfiber-/sämskskinn och gnugga som en tok... så gjorde jag när jag jobbade med fönsterputsning och det skulle vara riktigt snyggt... annars bara microfiberskinn, fuktat med vatten och urvridet, gnugga hårt...
Citera
2010-08-09, 12:07
Medlem
Jeff_Loomiss avatar
Lite sent här, men vatten med diskmedel + påläggare/tvättpäls + BRA skrapa med utbytbart och mjukt gummiblad. Torka rent kanterna efteråt med ett gammalt lakan eller dylikt.

Finns det verkligen fönsterputsare som använder microfiberdukar?
Citera
2010-08-09, 19:04
Medlem
TeEsErs avatar
Fönsterputsmedel och tidningspapper. Blir det märken så är det smuts kvar. Mer medel på och mer papper. Blir inga märken alls.

/T
Citera
2019-06-16, 12:40
Medlem
Tryckkokarens avatar
Lyfter den här gamla tråden.

Kärchers fönsterputsningsmaskin är en helt otrolig maskin! Köpte min för 500kr på Coop och aldrig har det gått så snabbt att putsa fönster. Med professionellt resultat!

Man putsar fönstret som vanligt och sedan suger maskinen upp överflödigt vatten, den är som en våtdammsugare i miniatyr.

Rekommenderas!

https://www.kaercher.com/se/home-garden/foenstertvaettar.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här