2010-04-15, 00:39
Medlem
Kongo_89s avatar
nå? någon som har tips?

stor tidsspann...svar ja, men de jag vet inte om jag ska ta typ spanien under 14,15,1600 talet eller mongol riket 11-1400 talet?

har ni andra tips?
Citera
2010-04-15, 02:41
Medlem
Sobofieds avatar
Jag hade läst om Kardinal Richelieu i Frankrike, 1600-talet; eller japansk inrikespolitik - namn som Oda Nobunaga, Takeda Shingen, Uesugi Kenshin. Svårt att hitta bra litteratur på svenska om japan, men om engelska inte är ett stort problem så..
Citera
2010-04-15, 08:08
Medlem
Krappfiskarns avatar
Visserligen inte kultur, men de italienska stadsstaterna under 1300- och 1400-talet kan väl vara något? De förde ju en ganska intressant krigspolitik under 1300-talet, där den djävulske engelsmannen (John Hawkwood) spelade en central roll.
Citera
2010-04-15, 09:14
Medlem
Zhongdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Visserligen inte kultur, men de italienska stadsstaterna under 1300- och 1400-talet kan väl vara något? De förde ju en ganska intressant krigspolitik under 1300-talet, där den djävulske engelsmannen (John Hawkwood) spelade en central roll.

Och 1500-talet! Renässansen är ett mycket bra val, även om jag kanske tycker att det finns intressantare saker där att hämta än krigspolitiken.

Edit: Annars så vore den muslimska världen innan deras religiösa dumfundamentalism tar över (d.v.s. den muslimska världen innan 1400) väldigt intressant. Utan deras insatser då, skulle Europa troligtvis skatta oss lyckliga om vi befann oss på den nivå som den muslimska världen ligger på idag (utan dem - ingen renässans, ingen reformation, ingen upplysning, ingen vetenskaplig revolution).
Tydligen har den ett väletablerat namn, den muslimska guldåldern. Det finns definitivt fog för det namnet, och det borde höra till allmänbildningen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_Golden_Age
Senast redigerad av Zhongda 2010-04-15 kl. 10:02.
Citera
2010-04-15, 09:20
Medlem
JamalKamals avatar
Ett annat förslag är att läsa om Maliriket som grundades av Sundiata Keita. Riket blomstrade under åren 1230-1600 e.Kr. Rikets kännetecknades av rikedom och många visa män reste till Mali för att studera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in