2010-04-14, 23:18
Medlem
Jag läste någonstans att: "Bruttomarginalen på Experts produkter är nere på låga 2%". Kan någon förklara för mig som är dålig på innebörden av ekonomiska uttryck vad det i innebär praktiken?
Citera
2010-04-14, 23:47
Medlem
Om jag inte har fel för mig så är det skillnaden i procent mellan försäljningspris och inköpspris utan hänsyn till andra kostnader.
Citera
2010-04-15, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducedo
Om jag inte har fel för mig så är det skillnaden i procent mellan försäljningspris och inköpspris utan hänsyn till andra kostnader.

Stämmer bra.

En bruttomarginal på 2% låter fantastiskt lågt, Expert måste blöda ganska rejält?
Citera
2010-04-15, 00:41
Medlem
Ni får gärna utveckla det här åt mig: bruttovinsten i förhållande till försäljningen - bruttovinsten i procent av omsättningen.
Citera
2010-04-15, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frequently
Ni får gärna utveckla det här åt mig: bruttovinsten i förhållande till försäljningen - bruttovinsten i procent av omsättningen.
Onm du säljer för 100 och har en visnt på 2 så är bruttomarginalen 2 %.
Citera
2010-04-15, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pekivan
Onm du säljer för 100 och har en visnt på 2 så är bruttomarginalen 2 %.

Nej, då har du en bruttovinst på 2, sedan kommer hyror, personalkostnader etc, därefter får man vinst eller förlust.
Citera
2010-04-16, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aremak
Nej, då har du en bruttovinst på 2, sedan kommer hyror, personalkostnader etc, därefter får man vinst eller förlust.

Precis. Och detta ger ju en bruttomarginal på 2% vilket jag skrev ovan.

MVH
Citera
2010-04-17, 13:03
Medlem
Citat:
bruttomarginal

» nyckeltal som visar hur stor andel av försäljningen som återstår för att täcka löner, övriga » rörelsekostnader, » ränta och vinst. Bruttomarginalen beräknas som bruttovinsten i förhållande till försäljningen. Bruttovinsten är försäljningsintäkter minus de » direkta kostnaderna för verksamheten, t ex varuinköp, material och legoarbeten. Nyckeltalet bruttomarginal är mest intressant i rena handelsföretag eftersom talet visar marginalen efter varukostnaderna. Bruttomarginal = Bruttovinst / Försäljning

http://www.blinfo.se/GetEobEntries.do?type=contains&criteria=bruttomarg inal
Citera
2010-04-19, 11:04
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petter Utas
Stämmer bra.

En bruttomarginal på 2% låter fantastiskt lågt, Expert måste blöda ganska rejält?

Inte helt otänkbart då elektronikbranschen är en mycket pressad bransch för tillfället. Ta Media Markt som exempel, de har oftast minus-marginal på tv-apparater och nära noll på datorer och musikanläggningar. Däremot har de flera hundra procent på kablar och sånt som de säljer tillsammans med de stora grejerna.
Citera
2010-04-19, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Inte helt otänkbart då elektronikbranschen är en mycket pressad bransch för tillfället. Ta Media Markt som exempel, de har oftast minus-marginal på tv-apparater och nära noll på datorer och musikanläggningar. Däremot har de flera hundra procent på kablar och sånt som de säljer tillsammans med de stora grejerna.

Nja marginal på flera 100% är omöjligt. Kanske påslag på flera 100% ?
Citera
2010-04-28, 18:46
Medlem
Men vad är skillnaden på bruttomarginalen och täckningsbidraget?
Citera
2013-11-29, 12:25
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frequently
Men vad är skillnaden på bruttomarginalen och täckningsbidraget?

Samma många gånger.

EDIT: Eller ja, bruttovinst och täckningsbidrag är samma. och då blir bruttomarginal och täckningsgrad samma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in