2010-04-14, 23:05
Medlem
Låt oss säga att jag tog ett hakkors tillsammans med något av följande, bild av Måna, Ohly, DN, aftonbladet, DN, med mera. Har jag då gjort ett brott? och, Får man ha en copywrited bild som avatar?

Tack för Era svar!
Senast redigerad av TheRealFace 2010-04-14 kl. 23:15.
Citera
2010-04-14, 23:07
Bannlyst
Nej, du får inte ta en bild som är skyddad av upphovsrätten och använda den som avatar här på Flashback eller använda den över huvud taget.
Citera
2010-04-14, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HARDCREATION
Nej, du får inte ta en bild som är skyddad av upphovsrätten och använda den som avatar här på Flashback eller använda den över huvud taget.
Aldrig har jag hört talats om att någon blivit avstängd för en sådan sak, eller att någon upphovsrättsinnehavare klagat. Varannan avatar är väl mer eller mindre upphovsrättsskyddad, inklusive min.
Det enda undantaget jag känner till är med den där DO-avatar-grejen, men det kan ju ha varit vem som helst som klagade.
Citera
2010-04-14, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HARDCREATION

Det var väl inte helt sant, det finns ju något som heter fair use. Men det var nytt för mig att man inte fick göra så med en avata.

Citat:
Ursprungligen postat av BlaZeed
noterade att det var ditt 1000 inlägg

Roligt att någon uppmärksammade det
Citera
2010-04-14, 23:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Netlimiter.v1.30
Aldrig har jag hört talats om att någon blivit avstängd för en sådan sak, eller att någon upphovsrättsinnehavare klagat. Varannan avatar är väl mer eller mindre upphovsrättsskyddad, inklusive min.
Det enda undantaget jag känner till är med den där DO-avatar-grejen, men det kan ju ha varit vem som helst som klagade.

Någon kanske inte har klagat, men de skulle kunna om de hade sett det och i så fall hade de kunnat ta upp detta i rätten och lämnat dig ansvarig för stora böter eller någonting i den stilen. Det är fortfarande brott emot upphovsrättslagen.

Citat:
Ursprungligen postat av TheRealFace
Det var väl inte helt sant, det finns ju något som heter fair use. Men det var nytt för mig att man inte fick göra så med en avata.

Ja, man kan välja att publicera sina grejer under en annan slags form av upphovsrätt, t.ex. Creative Commons. Men det är inte så jävla vanligt.
Citera
2010-04-14, 23:31
Medlem
epost72s avatar
Borde man inte kunna lägga in texten "obs montage" och därigenom gå "fri"?
Hur som helst har jag svårt att se något rättsligt efterspel för ett sådant användningsområde.
Citera
2010-04-14, 23:51
Medlem
ormanoffs avatar
Fotografier är föremål för upphovsrätt och skyddas i upphovsrättslagen (§1 eller §49 a).

Det innebär att den som har upphovsrätten är den enda som får tillgängliggöra/exemplarframställa bilden för spridning till allmänheten. Eftersom du sprider bilden till allmänheten genom att använda den som avatar gör du ett intrång i upphovsrätten.

Det som ovan påpekas om fair use är en form av frivillig licens där upphovsrättsinnehavaren avsäger sig vissa rättigheter. Det går troligen inte att applicera på en bild från en svensk nättidning.
Citera
2010-04-15, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Det som ovan påpekas om fair use är en form av frivillig licens där upphovsrättsinnehavaren avsäger sig vissa rättigheter. Det går troligen inte att applicera på en bild från en svensk nättidning.

Nja. Inte ens så långt. Fair use är ett amerikanskt påfund som i princip handlar om något som motsvarar citaträtten i svensk upphovsrättslagstiftning. Det finns mig veterligen ingen direkt motsvarighet i sverige.

Fair use handlar om att du tex. skriver en artikel om mcdonalds och i enlighet med principerna om fair use kan använda en bild på mcdonalds logotype i artikeln utan tillstånd.
Citera
2010-04-15, 00:07
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Nja. Inte ens så långt. Fair use är ett amerikanskt påfund som i princip handlar om något som motsvarar citaträtten i svensk upphovsrättslagstiftning. Det finns mig veterligen ingen direkt motsvarighet i sverige.

Fair use handlar om att du tex. skriver en artikel om mcdonalds och i enlighet med principerna om fair use kan använda en bild på mcdonalds logotype i artikeln utan tillstånd.

Korrekt! Creative Commons var det som åsyftades.
Citera
2010-04-15, 11:36
Bannlyst
Så om t ex en person tar en bild på mig lägger ut på t ex bdb och skriver massa som kolla in han här, vilken nolla osv, kan jag då inte stämma henne eller något:P anmäla typ
Citera
2010-04-15, 14:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av toxicstone
Så om t ex en person tar en bild på mig lägger ut på t ex bdb och skriver massa som kolla in han här, vilken nolla osv, kan jag då inte stämma henne eller något:P anmäla typ

Nej, det kan du inte. Det är skitsamma vad som är på bilden, den som har tagit bilden äger den och får i de flesta fallen göra i princip vad han/hon vill med den.

EDIT: Eller om du nu framställs på ett sådant sätt att det känns kränkande för dig så kan du anmäla det. Men det har ingenting med upphovsrätten till bilden att göra..
Citera
2010-04-16, 20:06
Medlem
Min andra fråga som fortfarande är obesvarad -> får jag typ skriva ett företagsnamn eller rita deras logo själv (inte 100% likt) och sedan göra ett montage med ett hakkors?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in